BRATISLAVA - Vladimír je držiteľom ZŤP a cestuje každé ráno vlakom na trase z Trenčína do Bratislavy už niekoľko mesiacov. Muž nám do redakcie zaslal pripomienky k fungovaniu Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá prevádzkuje vlaky na slovenských železniciach. Topky sa rozhodli preveriť sťažnosti pána Vladimíra a oslovili sme samotnú spoločnosť ZSSK, aby na výčitky nášho čitateľa zareagovala.
Čitateľ Vladimír spísal 9 problémov, ktoré ho trápia pri cestovaní vlakom. Ako tvrdí, je držiteľom preukazu ZŤP a tieto patálie mu nedávajú spávať.
1. Online mesačník pre ZŤP
Jeho prvá sťažnosť sa týkala kúpy lístka. „Každý večer si musím zakúpiť cestovný lístok online, pretože mi neponúkate možnosť zakúpenia mesačného cestovného lístka za zvýhodnenú cenu (pani na pokladni mi povedala, že mesačník ma vyjde drahšie cca o 30 € ako keby som si na každý deň kupoval zľavnený lístok na danej trase) zaujímalo by ma prečo mi nie je umožnené si zakúpiť mesačník?“
Vladimír má v tomto prípade smolu, zákon to totiž neumožňuje. „Poskytovanie mesačného alebo týždenného cestovného lístka s obdobnou zľavou na sociálnej báze pre držiteľov týchto preukazov nie je štátom priznané, z toho dôvodu ZSSK sociálne časové lístky pre ŤZP, ŤZP-S nezavádza,“ zareagoval pre Topky hovorca ZSSK Tomáš Kováč. „ZSSK odporučila cestujúcemu na denné dochádzanie mesačný traťový predplatný cestovný lístok na 1 triedu, ktorý je výhodnejší.“
2. Platiť za sprievodcu?
Druhý problém má Vladimír s nárokom na sprievodcu. „Má síce nárok cestovať so mnou zdarma, ale len v 2. triede (nechápem zmyslu na čo mi je sprievodca, kt. ma má "sprevádzať" v inom vozni), takže keď potrebujem sprievodcu tak si musí doplatiť doplatok do 1. triedy v sume 3 € čo mi príde úplne absurdné.“
Tak ako v prvom prípade, má Vladimír smolu, pravidlá sú jednoducho tak nastavené. „Táto právna norma priznáva držiteľom preukazov ŤZP, ŤZP-S zľavu (v súčasnosti 60 percent) z cestovného v 2. triede a bezplatnú prepravu sprievodcu (len držiteľovi preukazu ŤZP-S) len v 2.vozňovej triede. Ak držiteľ preukazu ŤZP-S chce cestovať v 1.vozňovej triede, je potrebné, aby si zakúpil cestovný lístok na 1.vozňovú triedu pre seba (so zľavou približne 50 % z cestovného v 1. triede), ako aj pre svojho sprievodcu (s ešte výraznejšou zľavou – viac než 75 %),“ znie odpoveď železničiarov.“
3. Pracujúci a zdravotne postihnutí platia študentom, aby sa vyvážali
Poplatky Vladimírovi nedajú spávať, pripomienky mal aj k doplatkom k 1. triede. „V tomto bode nadviažem na doplatok do 1. triedy pretože ten ma "fascinuje". Študenti, ktorí sa vozia zdarma (my pracujúci sa na to skladáme a vozíme sa v "dobytčákoch" a to doslova) doplácajú na trase Trenčín - Bratislava hl. stanica 2 € v 1. triede! Bežný pracujúci človek si platí na tejto trase cca 9,2 €, občan ZŤP-S si platí 4,61 € + 3 € doplatok za sprievodcu a študent 2 €.... toto je do neba volajúci nezmysel nemyslíte? Pracujúci a zdravotne postihnutí platia, aby študenti mohli cestovať v prvej triede skoro zadarmo,“ napísal nám znechutený čitateľ.
V tomto bode však spoločnosť ZSSK nesúhlasí. „Študent v 1.triede zaplatí rovnaké cestovné ako občan ŤZP,ŤZP-S, čiže 4,61 € (nie 2 € ako uvádza cestujúci vo svojom podnete), keďže nárok na bezplatnú prepravu má študent taktiež len v 2.triede,“ uvádza Kováč v odpovedi čitateľovi.
4. Slabá wi-fi
V poradí štvrtá výčitka sa týkala fungujúcej wi-fi vo vozňoch prvej triedy. „V 1. triede v 80 % prípadov nefunguje Wifi pripojenie - Táto skutočnosť ma taktiež šokuje každý deň“.
„Výpadky WiFi sú dané pokrytím signálom. V prípade poruchy je povinnosťou vlakového personálu túto skutočnosť nahlásiť ústrednému dispečerovi ZSSK, ktorý následne zabezpečí cez operátora Telekomu odstránenie poruchy. Na preverenie je potrebné uviesť konkrétny vlak i deň zisteného nedostatku. Napriek tomu boli dňa 7.12.2016 vo vozni 1.triedy RR 702 číslo 61561970045-8 preskúšané všetky sedadlá a ich polohy. Neboli zistené žiadne nedostatky,“ znie odpoveď kompetentných.
5. Prečo sú zadarmo noviny iba v rýchlikoch z/do Košíc
Vladimíra tiež zaujímalo, prečo je zdarma voda a denná tlač iba v rýchlikoch, ktoré idú „do Košíc, resp. z Košíc. V regionálnych rýchlikoch v kt. je radená prvá trieda sa daný servis neposkytuje a cena za lístok je pritom rovnaká ako v „Košičanoch“.“
Aj na toto majú železničiari odpoveď. „V súčasnosti poskytujeme vo vozňoch 1.triedy na trase Bratislava hl. st. – Žilina – Košice/Humenné a späť vo vybraných vlakoch kategórie R balenú vodu 0,5 l a dennú tlač. V novom Grafikone vlakovej dopravy 2016/2017, ktorý začal platiť od nedele 11. decembra 2016, uvedené služby rozširujeme aj do novozavedených vlakov kategórie IC,“ reaguje Kováč s tým, že nevylučujú, že v budúcnosti budú rozširovať tieto služby aj na regionálne rýchliky.
6. Zima v 1. triede
„V ranných regionálných rýchlikoch býva štandardne v 1. triede zima!!!! (aj v 2. triede, pretože cestujem aj tou) Chcel by som sa spýtať ako je to možné, že v 21. storočí cestujeme na horšej úrovni ako na začiatku 19-teho?,“ pýta sa Vladimír.
ZSSK odpovedá, že všetky vlaky sú pred odchodom predkúrované buď z hnacieho vozidla, alebo z predkúrovacieho stojanu. „Vlak RR 702, ktorý cestujúci využíva, je radený kompletne z klimatizovaných vozňov 1. a 2.triedy a vychádza v pracovné dni zo stanice Žilina, čiže keby teoreticky nebol predkúrený, po stanicu Trenčín by sa vyhrial. V soboty bol tento vlak v uplynulom cestovnom poriadku (platnom do 10. decembra) radený z novej súpravy Push-Pull. Zamestnanci spoločnosti v stredu 7.12.2016 opätovne premerali vnútorné teploty vozňov, vrátane vozňa 1.triedy (číslo 61561970045-8). Meraním boli v jednotlivých oddieloch zaznamenané nasledovné teploty: 1 - 23,1; 2 - 23,2; 3 - 23,2, 4 - 23,2; 5 - 23,4; 6 - 23,4; 7 -23,2, 8 -23; 9 - 22,7 stupňov,“ reaguje promptne vlaková spoločnosť.
7. Špinavé vozne
Čitateľovi sa nepáčili tiež špinavé vozne. Priložil aj tieto fotky.
Odpoveď ZSSK: „Na fotografii z vozňa ARmeer, kde sú odfotené sedadlá, z fotky nie je zrejmé, na čo sa cestujúci sťažuje. Na druhej fotografii sa jedná o podhlavník, ktorý nie je špinavý, ale opotrebovaný (vyšuchaný) od tepovania. V prípade textilných podhlavníkov ide o dlhodobý problém, nakoľko je tepovanie možné len pri veľkom čistení a počas mesiaca sa podhlavník môže znečistiť. Riešením je ich postupná výmena za koženkové, ktoré sa dajú umyť aj pri prevádzkovom čistení.“
8. Starý vozňový park
Predposledná výčitka patrí starým a opotrebovaným vozňom. „Vozňový park má vo väčšine prípadov viac ako 30 rokov a pamätajú si ho moji rodičia zo študentských čias,“ tvrdí Vladimír.
ZSSK sľubuje nápravu, no zároveň priznáva, že ľudia v niektorých regiónoch nemuseli pocítiť modernizáciu. „Vzhľadom na celkový počet vozňov ZSSK (cca 900 ks) je proces obnovy vozňového parku dlhodobá záležitosť. V roku 2010 Európska komisia schválila „Projekt obnovy parku železničných koľajových vozidiel ZSSK .Od tohto roku do roku 2015 bolo celkom zakúpených 120 nových vlakových jednotiek rôzneho typu a bolo niekoľko stoviek vozňov zmodernizovaných. Ďalšia etapa projektu je naplánovaná dlhodobo na roky 2016 až 2020. Napriek týmto údajom cestujúci v niektorých regiónoch modernizáciu ešte nepocítili. Ale naša spoločnosť v tejto oblasti prešla kus cesty.“
9. Postup personálu
Posledný problém, ktorý zažil Vladimír vo vlaku, sa týkal prístupu personálu. „Jedného dňa som si večer zakúpil lístok z práce online veľmi som sa ponáhľal a zrovna mal Google výpadok, tak som si nemohol stiahnuť lístok do mobilu. Vlakvedúci ma chcel nechať celý lístok doplatiť (pretože ako mi bolo povedané mojou povinnosťou je mať lístok v telefóne alebo vytlačený pred nástupom do vlaku) prípadne mi ponúkol možnosť si vystúpiť v Trnave pretože som nebol ochotný mu druhýkrát platiť to isté,“ napísal s tým, že nakoniec si ho vlakvedúci našiel v systéme.
ZSSK sa bráni, vlakvedúci postupoval správne. Vlakvedúci postupoval správne. „Cestujúci je skutočne povinný internetový doklad (ITD) predložiť, a to vytlačený alebo v elektronickej podobe (vo formáte PDF; alebo ak si lístok kupoval v mobilnom rozhraní eMIL, ako zjednodušený ITD vo formáte PNG).
V opačnom prípade bude považovaný za cestujúceho bez platného cestovného lístka. O tomto je cestujúci informovaný v Obchodných podmienkach internetového obchodu ZSSK, čl.2.2. ITD je možné dohľadať aj v prenosných zariadeniach vlakvedúcich, ktorí kontrolujú cestovné doklady (tzv. POP-ky),“ obhajuje konanie vlakvedúceho hovorca Kováč s tým, že je potrebné, aby vlakvedúci synchronizáciou stiahol do POP zoznam predaných ITD na ten vlak, na ktorý bolo ITD zakúpené.
„Následne na základe transakčného čísla dokladu (14 miestne automaticky vygenerované číslo) je možné dané ITD vyhľadať. Ak ho zákazník nepozná, je vyhľadávanie v POP výrazne komplikované a zdĺhavé. Zoznam ITD na daný vlak síce obsahuje aj meno a priezvisko zákazníka, nie je však možné podľa týchto údajov vyhľadávať, zoznam nie je zoradený podľa mena a priezviska. Vlakvedúci v takom prípade môže iba posúvať sa medzi jednotlivými ITD a hľadať, či náhodou nenájde príslušného zákazníka,“ tvrdí Kováč. Avšak tento postup nie je možné využívať pri množstve cestujúcich. Železničná spoločnosť je národný dopravca s 57 miliónmi prepravených ľudí ročne.