BRATISLAVA – Lepšie sú vysokokvalitné projekty, ktoré sa omeškajú, ako unáhlené projekty s nedostatkami. Na margo omeškania pri výstavbe Starého mosta financovaného z európskych prostriedkov to dnes uviedla eurokomisárka pre regionálnu politiku Corina Cretu.
V sprievode primátora Bratislavy Iva Nesrovnala sa previezla električkou po novodokončenom moste a následne ho prešla i pešo. „Myslím, že ide o veľmi solídny projekt, ktorý sa podarilo dokončiť,“ zagratulovala počas prehliadky. Ocenila nové električky, tie podľa nej môžu svojim vzhľadom konkurovať električkám v Štrasburgu, o ktorých sa hovorí, že majú najlepší dizajn.
„Infraštruktúra je veľmi náročná záležitosť, vyžaduje si čas a nemôže byť zhotovená za noc. Najdôležitejšie je použiť financie múdro a mať vysokokvalitné projekty,“ ozrejmila Cretu „Toto je vysokokvalitný projekt. Preferujem zdržanie pri veľmi silných projektoch než náhlenie,“ vysvetlila s tým, že zdržanie, aké nastalo pri výstavbe Starého mosta je obvyklé pri nových členských štátoch.
Z celkových nákladov 69 miliónov eur, ktoré si vyžiadala rekonštrukcia Starého mosta a výstavba električkovej trate do Petržalky, preplatila Európska únia 51 miliónov. Podľa eurokomisárky je nový Starý most dôležitý nielen pre 120.000 obyvateľov petržalského brehu Dunaja, ale v ňom vidí aj symboliku. Pripomenula, že pred viac ako dvadsiatimi rokmi v Dunaji, okolo ktorého bola železná opona, zahynuli ľudia pri hľadaní nového života.
„Ide o symboliku medzi Rakúskom a Slovenskom, medzi Východom a Západom. Keď vidíme mnohé rozdiely a rozdelenia v rámci Európskej únie, je veľmi dôležitý symbolický moment ukázať dnes, že môžeme byť zjednotení a že by sme mali byť zjednotení,“ zdôraznila.
Nesrovnal sa poďakoval eurokomisárke za jej osobný prínos pri realizácii dopravného projektu. „Po 55 rokoch sme pre Petržalčanov otvorili aj električkovú dopravu, považujeme to za veľký spoločný úspech. Je to dôkaz toho, že aj v Bratislave sa dajú robiť veľmi dobré veci, keď ich robíte so srdcom, energiou a s podporou dobrých partnerov,“ uviedol.
Cretu primátor podaroval oceľovú skrutku z rozobratého pôvodného Starého mosta. Informoval, že Bratislava chce pokračovať vo veľkých strategických dopravných projektoch. Takými bude druhá etapa nosného koľajového systému Bosákova – Janíkov Dvor, ktorej výstavba by mala začať v máji 2018 a skončiť na konci roku 2020.
Pripravené sú aj rekonštrukcie mestských radiál Karloveskej, Vajnorskej a Ružinovskej a tiež ďalšia obnova vozového parku v mestskej hromadnej doprave. „Počítame s dobrou spoluprácou s Európskou komisiou a s jej orgánmi,“ doplnil Nesrovnal.
Na financovaní projektu sa 85 percentami podieľala Európska únia, desiatimi percentami štát a piatimi percentami mesto. Aby mesto eurofondy získalo, muselo most dokončiť do konca roka 2015. So stavebnými prácami pri rekonštrukcii Starého mosta sa skončilo v polovici decembra 2015. Pre chodcov a cyklistov bol otvorený v máji a električka začala po ňom do Petržalky premávať v júli.