BRATISLAVA - Cyklomost slobody je miesto, na ktorom sa vďaka eurofondom podarilo zmeniť niekdajšie miesto plné bolesti na miesto radosti a úžitku. Priamo na cyklomoste v Devínskej Novej Vsi to skonštatovala eurokomisárka pre regionálnu politiku Corina Cretu, ktorá sa počas dnešnej návštevy Bratislavy osobne zoznámila so strategickými dopravnými projektmi, spolufinacovanými z eurofondov.
Ako eurokomisárka priznala, prechádzka po moste, spájajúcom štáty, ktoré kedysi delil ostnatý drôt, je pre ňu emotívny zážitok. "Pochádzam z krajiny, kde sme poznali, čo to znamená železná opona, takže sa viem vcítiť do histórie tohto miesta, kde na úteku a s nádejou na lepší život zahynulo mnoho ľudí," priznala rumunská politička, zastupujúca Európsku komisiu.
Cyklomost slobody je tak i v jej chápaní symbolickým miestom a projektom. "Poukazuje na to, že vďaka programu cezhraničnej spolupráce dokážeme zdolávať prekážky a múry nahradzovať mostami. Okrem ekonomického efektu, ktorý prinášajú, umožňujú ľuďom mať k sebe bližšie, lepšie sa spoznať," uviedla eurokomisárka, ktorá vyjadrila hrdosť nad tým, že je na mieste, kde eurofondy pomohli zlepšiť život ľudí. "O dôležitosti a úspechu tohto projektu svedčí aj fakt, že denne po moste prejdú stovky ľudí," poznamenala.
Predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Pavol Frešo poukázal na to, že sloboda ani demokracia nie sú hodnoty, ktoré sú samozrejmosťou, nie sú zadarmo, preto je potrebné si ich vážiť. "Aj preto ďakujem Európskej únii, že pomáha stavať také mosty, ako je tento a vďaka tomu pomáha spájať ľudí a šíriť slobodu," uviedol. Spolu s predstaviteľmi Dolného Rakúska Frešo oboznámil eurokomisárku aj s projektom pripravovaných cyklolávok vo Vysokej pri Morave a Gajaroch.
Výstavba cyklomosta medzi Devínskou Novou Vsou a rakúskym Schlosshofom sa začala v septembri 2011. Most bol sprístupnený verejnosti v polovici augusta nasledujúceho roka, oficiálne ho otvorili 22. septembra 2012. Most, ktorý postavilo konzorcium Ingsteel a Doprastav, stojí v historickej trase a slúži cyklistom, peším turistom a záchrannej službe. Z celkovej dĺžky lávky 955 metrov tvorí oceľová mostná konštrukcia 525 metrov, šírka lávky je štyri metre, čo umožňuje prejazd vozidiel záchranných zložiek.
Cyklisti pri jazde mostom prekonajú výškový rozdiel sedem metrov. Projekt cyklomosta bol spolufinancovaný v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko 2007-2013. Eurokomisárka Corina Cretu si počas dnešnej návštevy hlavného mesta SR pozrela aj zrekonštruovaný Starý most s električkovou traťou do Petržalky.