BRATISLAVA - Nielen Bratislavčania s napätím čakali, ako dopadne prestavba Starého mosta. Napriek skeptickým hlasom sa nakoniec všetko stihlo v rámci podmienok, aké sa viazali na príspevok z eurofondov v hodnote necelých 60 miliónov eur. Most sa už začal kolaudovať, boli sme sa preto pozrieť, ako vyzerá. Z petržalskej strany nás privítali mačacie stopy, dostane teda most meno v rámci starej tradície?
Hlavné mesto oficiálne ukončilo stavebné práce na projekte prvej časti Nosného systému MHD do Petržalky 15. decembra 2015. V tom čase požiadalo aj o začatie kolaudačných konaní v prípade viac ako 100 objektov. Termíny kolaudačných konaní sú už vytýčené, prvá kolaudácia sa začala už v stredu 20. januára. Práve preto sme sa vybrali priamo na miesto, ktorý by Bratislavčania chceli začať využívať čo najskôr.
Ešte stále nie je jasné, ako sa most bude volať. Starý most sa pôvodne volal Most Františka Jozefa, po prvej svetovej vojne zmenil názov na Štefánikov most, po druhej svetovej vojne zase na Most Červenej armády. Názov Starý most nesie od roku 1990. Mosty sa vo svete zvykli pomenúvať podľa toho, kto po nich ako prvý prešiel. My sme si priamo na mieste overili, že to bola mačka. Ostali tam po nej stopy, ktoré však budú pri dodatočných úpravách odstránené, ako nás uistil riaditeľ stavby Ing. Peter Tekeľ.
Tekeľ nás osobne previedol a porozprával nám aj o problémoch, s akými sa pri prestavbe stretli. Jedným z nich bol aj pilier, ktorý pamiatkový úrad označil za chránený, preto musel ostať zachovaný. „Vždy je jednoduchšie niečo zbúrať a postaviť nanovo, ako zrekonštruovať. Keď sme však pilier očistili, zistili sme, že niektoré jeho časti neboli kamenné, ale betónové. Po vojne ho teda zrejme upravili, betón vyzeral ako kamene,“ vysvetlil situáciu Tekeľ.
Vzhľadom na tieto úpravy ani riaditeľ stavby nevie, akú historickú hodnotu pilieru pamiatkari prisúdia teraz. Informácie o tom, ako pilier vyzerá, respektíve o tom, z čoho sa skladá, chýbali. „Chcem však pochváliť projektanta, ktorý sa trafil presne,“ hovorí o príjemných prekvapeniach Tekeľ. Nakoľko sa väčšina častí mosta montovala priamo na mieste, očakávali, že môžu vzniknúť problémy. Je to bežné aj pri iných stavbách. Ako sa však ukázalo, všetko presne sedelo, aj preto sa stihli termíny.
Už teraz sa však ozývajú hlasy, ktoré niektoré zámerné stavebné rozhodnutie označujú za nedostatky. Týka sa to najmä električkového vedenia, ktoré pri zbežnom pohľade vyzerá ako krivé. „Chodia si to z petržalskej strany fotiť ľudia. No je to tak naschvál z dôvodu, aby sa zberače električiek netreli stále na tých istých miestach a nepoškodzovali ich,“ vysvetľuje Tekeľ. Zaujímavosťou je, že most je vypuklý smerom k stredu, na rozdiel od jeho starej verzie. Pomohlo sa tak aj lodnej preprave. Lode totiž v čase vysokej vody mávali s týmto úsekom problém. To už je minulosťou.
Všetky objekty projektu si v decembri prebrali ich jednotliví správcovia. V niektorých prípadoch sú zaevidované drobné nedostatky, ktoré budú do ukončenia kolaudačných konaní odstránené. Na Starom moste je to napríklad oprava náterov či dokončenie žulové obkladu v spodnej časti stavby na pilieri. Všetky tieto nedostatky odstráni zhotoviteľ stavby už na vlastné náklady. Mesto už nebude platiť nič.
„Tlačíme na to, aby sme s kolaudáciami skončili čo najskôr a v čo najkratšom čase, aby Bratislavčania mohli využívať nielen Starý most na peší prechod, ale taktiež aj na električkovú dopravu. Kým nebudú ukončené kolaudačné konania, Starý most nebude pre verejnosť prístupný. To platí aj pre automobilovú a električkovú dopravu na Štúrovej ulici. Nechceme totiž nič riskovať,“ povedal primátor Ivo Nesrovnal.
Špeciálny stavebný úrad hlavného mesta SR Bratislava oznámil začiatok série kolaudačných konaní. Kolaudačné konanie týkajúce sa samotného objektu Starého mosta sa začali 20. januára 2016, objektov v mestskej časti Staré Mesto začnú 25. januára 2016 a objektov v mestskej časti Petržalka v termíne 27. a 28. januára 2016. Termíny ukončenia kolaudačných konaní sú závislé od zákonných lehôt a stanovísk dotknutých orgánov.