BRATISLAVA - Devätnásty január 2006 bol najtragickejší deň pre slovenskú armádu v moderných dejinách Slovenska.
Pri havárii vojenského lietadla An-24 zahynulo pred rokom pri severomaďarskej obci Hejce len niekoľko kilometrov od slovenskej hranice 42 ľudí. Väčšina z nich boli vojaci, ktorí sa vracali z misie v Kosove.
Letecká katastrofa vyústila do rezignácie ministra obrany a rozprúdila na Slovensku diskusiu o nákupe dopravných lietadiel. Urýchlila tiež zavedenie jasnejších pravidiel pre vyhlasovanie štátneho smútku. Naopak, napriek plánom ani rok po tragédii nestojí v Hejciach pamätník obetiam nešťastia. V deň výročia odhalia na mieste len jeho základný kameň.
Pre vojakov sa stal osudným kopec Borsó, do ktorého vojenský Antonov narazil večer okolo pol ôsmej pred pristátím na košickom letisku. Už krátko po nehode sa objavili prvé informácie, že za nehodu môže ľudský faktor. Vynorili sa však tiež otázniky ohľadne technického stavu viac ako 30-ročného stroja. Takmer deväťmesačné vyšetrovanie nepotvrdilo technickú poruchu na lietadle. Komisia dospela k záveru, že nehodu s najväčšou pravdepodobnosťou zavinil pilot, keď pred klesaním nezapol kľúčové prístroje a nedodržal bezpečnú výšku letu. Keďže celá posádka zahynula, trestné stíhanie bolo zostavené.
Nehodu akoby zázrakom prežil jediný vojak, 27-ročný nadporučík Martin Farkaš, ktorý sa po vyše mesiaci vrátil do práce a nastúpil naspäť do vojenského útvaru v Leviciach ako náčelník finančnej služby. Na palube lietadla bolo 28 vojakov, osem členov posádky a sedem ľudí z pomocného personálu ministerstva obrany. Slovensko na obete, medzi ktorými boli aj tri ženy, spomínalo počas 24-hodinového štátneho smútku. Rozlúčiť sa s vojakmi prišiel do Prešova aj generálny tajomník NATO Jaap de Hoop Scheffer. Vojaci totiž pôsobili v Kosove v rámci misie Severoatlantickej aliancie a dohliadali na krehký mier medzi kosovskými Srbmi a Albáncami.
Deň po smútočnej rozlúčke abdikoval na svoju funkciu minister obrany Juraj Liška z SDKÚ-DS. Jeho rozhodnutie prekvapilo viacerých politikov. Slovenské médiá ho označili ho za dobrý príklad pre budúcnosť a významný precedens, ktorý otvára novú kapitolu politickej kultúry v krajine.
Ministerstvo obrany už pozostalých odškodnilo, vyplatilo im spolu zhruba 60 miliónov korún. Rodina pilota dostala znížené odškodné na úrovni 80 percent toho, čo je možné podľa zákona poskytnúť.
Krátko po nehode sa začala zbierka na výstavbu pamätníka obetiam havárie, na ktorú prispel aj štát. Vo verejnej súťaži uspel architektonický návrh sochy archanjela Michala s mečom. Projekt však pobúril maďarské cirkevné kruhy. Nepozdávalo sa im zobrazenie padajúceho anjela, ktorý podľa kresťanskej náuky symbolizuje zlo.
Predchádzajúce vedenie ministerstva tvrdilo, že dielo bude hotové už začiatkom novembra na Dušičky. Po výmene vládnej garnitúry bolo zrejmé, že tento termín sa už nestihne. Odhalenie pamätníka sa posunulo na prvé výročie tragédie a neskôr až na máj.
V piatok v Hejciach posvätia základný kameň monumentu, do obce príde aj minister obrany František Kašický a náčelník generálneho štábu Ľubomír Bulík. Pád lietadla so slovenským vojakmi už od začiatku júna pripomína pamätná tabuľa na vrcholku kopca Borsó nad dedinou.
Nehoda vyvolala na Slovensku aj diskusiu, ako bude armáda v budúcnosti zabezpečovať prepravu vojakov a techniky do zahraničných misií. Objavili sa tiež úvahy o nákupe nových lietadiel, ktoré by nahradili dosluhujúce Antonovy. Slovensku po nehode ostali tri lietadlá typu Antonov. Posledný stroj An-24 vyradili z prevádzky a armáda využíva dve lietadlá An-26. Minister obrany Kašický už skôr povedal, že začiatkom tohto roka chce ministerstvo začať s výberom lietadiel. Zatiaľ nie je jasné, či pôjde o nákup, leasing alebo prenájom. Vlani v máji prezentovali svoje stroje na vojenskom letisku v Kuchyni traja svetoví výrobcovia dopravných lietadiel.
Letecká katastrofa vyústila do rezignácie ministra obrany a rozprúdila na Slovensku diskusiu o nákupe dopravných lietadiel. Urýchlila tiež zavedenie jasnejších pravidiel pre vyhlasovanie štátneho smútku. Naopak, napriek plánom ani rok po tragédii nestojí v Hejciach pamätník obetiam nešťastia. V deň výročia odhalia na mieste len jeho základný kameň.
Pre vojakov sa stal osudným kopec Borsó, do ktorého vojenský Antonov narazil večer okolo pol ôsmej pred pristátím na košickom letisku. Už krátko po nehode sa objavili prvé informácie, že za nehodu môže ľudský faktor. Vynorili sa však tiež otázniky ohľadne technického stavu viac ako 30-ročného stroja. Takmer deväťmesačné vyšetrovanie nepotvrdilo technickú poruchu na lietadle. Komisia dospela k záveru, že nehodu s najväčšou pravdepodobnosťou zavinil pilot, keď pred klesaním nezapol kľúčové prístroje a nedodržal bezpečnú výšku letu. Keďže celá posádka zahynula, trestné stíhanie bolo zostavené.
Nehodu akoby zázrakom prežil jediný vojak, 27-ročný nadporučík Martin Farkaš, ktorý sa po vyše mesiaci vrátil do práce a nastúpil naspäť do vojenského útvaru v Leviciach ako náčelník finančnej služby. Na palube lietadla bolo 28 vojakov, osem členov posádky a sedem ľudí z pomocného personálu ministerstva obrany. Slovensko na obete, medzi ktorými boli aj tri ženy, spomínalo počas 24-hodinového štátneho smútku. Rozlúčiť sa s vojakmi prišiel do Prešova aj generálny tajomník NATO Jaap de Hoop Scheffer. Vojaci totiž pôsobili v Kosove v rámci misie Severoatlantickej aliancie a dohliadali na krehký mier medzi kosovskými Srbmi a Albáncami.
Deň po smútočnej rozlúčke abdikoval na svoju funkciu minister obrany Juraj Liška z SDKÚ-DS. Jeho rozhodnutie prekvapilo viacerých politikov. Slovenské médiá ho označili ho za dobrý príklad pre budúcnosť a významný precedens, ktorý otvára novú kapitolu politickej kultúry v krajine.
Ministerstvo obrany už pozostalých odškodnilo, vyplatilo im spolu zhruba 60 miliónov korún. Rodina pilota dostala znížené odškodné na úrovni 80 percent toho, čo je možné podľa zákona poskytnúť.
Krátko po nehode sa začala zbierka na výstavbu pamätníka obetiam havárie, na ktorú prispel aj štát. Vo verejnej súťaži uspel architektonický návrh sochy archanjela Michala s mečom. Projekt však pobúril maďarské cirkevné kruhy. Nepozdávalo sa im zobrazenie padajúceho anjela, ktorý podľa kresťanskej náuky symbolizuje zlo.
Predchádzajúce vedenie ministerstva tvrdilo, že dielo bude hotové už začiatkom novembra na Dušičky. Po výmene vládnej garnitúry bolo zrejmé, že tento termín sa už nestihne. Odhalenie pamätníka sa posunulo na prvé výročie tragédie a neskôr až na máj.
V piatok v Hejciach posvätia základný kameň monumentu, do obce príde aj minister obrany František Kašický a náčelník generálneho štábu Ľubomír Bulík. Pád lietadla so slovenským vojakmi už od začiatku júna pripomína pamätná tabuľa na vrcholku kopca Borsó nad dedinou.
Nehoda vyvolala na Slovensku aj diskusiu, ako bude armáda v budúcnosti zabezpečovať prepravu vojakov a techniky do zahraničných misií. Objavili sa tiež úvahy o nákupe nových lietadiel, ktoré by nahradili dosluhujúce Antonovy. Slovensku po nehode ostali tri lietadlá typu Antonov. Posledný stroj An-24 vyradili z prevádzky a armáda využíva dve lietadlá An-26. Minister obrany Kašický už skôr povedal, že začiatkom tohto roka chce ministerstvo začať s výberom lietadiel. Zatiaľ nie je jasné, či pôjde o nákup, leasing alebo prenájom. Vlani v máji prezentovali svoje stroje na vojenskom letisku v Kuchyni traja svetoví výrobcovia dopravných lietadiel.