PRAHA - Vyzerá to tak, že prevaha dieselových osobných áut v Európe končí. Citeľne zdražia kvôli novej ekonorme Euro 6. Mala by vstúpiť do platnosti v septembri 2014. Nový predpis poriadne zavarí niektorým výrobcom, lebo obmedzuje množstvo vypustených emisií.
Medzi prvými, ktorí sa pravdepodobne budú boriť s novou normou sú napr. automobilky Peugeot a Citroën. Ponuku svojich väčších modelov totiž postavili hlavne na dieseloch. Ako uvádza portál idnes.cz, v Čechách model 508 v benzínovom prevedení vôbec neponúkajú. Čoskoro odštartuje predaj kľúčového modelu 308 a verzia s motorom 1,6 HDI má byť na českom trhu najočakávanejšia.
Reálne sa však dá predpokladať, že za necelý rok to bude úplne inak. Limity Euro 6 pre nové homologované autá vstúpia do platnosti 1. septembra 2014. Sú tak nízke, že bude nutné do nafťákov osadiť drahú technológiu SCR (selektívna katalytická redukcia), v ktorej sa škodliviny odlučujú pomocou močoviny. Tento systém používajú najmä výrobcovia nákladných vozidiel. Ťahače tak musia, okrem nafty, tankovať aj roztok známy ako AdBlue.
Bez použitia SCR sa zatiaľ výrobcom darí dostať na hodnoty vyžadované Euro 6 len veľmi ťažko. Popasovať sa s tým zatiaľ podarilo výrobcom Mazdy pri novej generácii motorov SKY D.
Francúzsky koncern PSA Peugeot Citroën pre magazín Caradisiac uvádza, že zvýši ceny dieselových motorov o stovky eur. Ford je konkrétnejší, plánuje zvýšiť ceny o 800 až 1000 eur. Pri miliónových BMW-čkach, audinách, či mercedesoch to zákazníka až tak škrieť nebude. No pre toho, kto si chce zadovážiť Peugeot 308, by sa tisíc eur navyše určite zišlo.
Klaus Schmidt, šéf vývoja čínskej značky Qoros, ktorý predtým viedol vývoj podvozkov v M divízii BMW, predpovedá, že koncom dekády prevaha dieselov v Európe skončí.
Joe Bakaj z Fordu pre magazín Autocar prehlásil, že najväčším problémom pri dosiahnutí limitov vyžadovaných normou Euro 6 a chystanou Euro 7 (očakáva sa v rokoch 2017 alebo 2018) je práve cena. "Je omnoho lacnejšie splniť požiadavky Euro 6 s benzínom než s dieselom," tvrdí Bakaj a ďalej dodáva, že vývoj benzínových motorov za dieselové má dva až tri roky omeškanie.
Odborníci si tiež myslia, že si európske štáty posvietia aj na daňové zvýhodnenie dieselových áut. Poplatky sa totiž vypočítavajú na základe hladiny emisií CO2, ktoré sú priamo úmerné spotrebe. Diesely s diétnejšou spotrebou teda ušetria. Tento postup však nezohľadňuje škodlivé oxidy dusíka (NOx) a pevné častice, ktoré sú pri nafťákoch omnoho väčším problémom.
Vo Francúzsku už s myšlienkami na napravenie tohto rozporu začali. Dvaja ekologicky zmýšľajúci poslanci navrhujú špeciálny poplatok pri registrácii naftového auta. Jean-Louis Roumegas a jeho kolegyňa Véronique Massonneauová si predstavujú poplatok vo výške približne 500 eur. Zaviesť by ho chceli od júla 2014. To vychádza na výber 700 miliónov eur ročne. Dá sa ale očakávať, že v okamžiku zavedenia poplatku by sa predaj dieselov výrazne znížil.
V Európe, podľa Autocaru dnes nafťáky v predajoch prekonávajú benziňáky. Európsky priemer je 55 percent dieselov. V Británii je to 50 percent, ale napríklad v Španielsku a Francúzsku sa ich predá 70 percent. V Česku je to podľa štatistík Svazu dovozců automobilů 55 percent v prospech benzínových áut.
Inde, než na starom kontinente, nafta vodičom príliš nevonia. V Japonsku sú to zanedbateľné čísla, v Amerike sa usilujú európski výrobcovia nafťáky presadiť už niekoľko rokov, no nedarí sa im to.