HONOLULU - Let United Airlines sa prepadol o 427 metrov za minútu krátko po štarte z Havaja – a klesol len na 236 metrov od Tichého oceánu na ceste do San Francisca.
Let 1722 odštartoval z letiska Kahului na Maui o 14:49 18. decembra počas búrlivého počasia a dosiahol nadmorskú výšku asi 670 metrov, kým sa neodohral desivý skok, informoval Air Current s odvolaním sa na údaje z FlightRadar24. Počas incidentu, ktorý nebol doteraz hlásený, sa nikto nezranil, píše New York Post.
Boeing 777-200 dosiahol rýchlosť klesania takmer 2,62 kilometra za minútu, kým posádka opäť získala kontrolu, keď bolo lietadlo iba 236 metrov nad vodou.
Počas stúpania boli cestujúci a posádka vystavení silám takmer 2,7-násobku gravitačnej sily, kým lietadlo dosiahlo cestovnú výšku 10 kilometrov, povedali pre Air Current dvaja ľudia oboznámení s incidentom.
Nie je jasné, či si incident so zvieraním žalúdka všimli dispečeri letovej prevádzky na Havaji, uviedol portál, ktorý informoval, že rádiové nahrávky získané LiveATC.net nespomínali nebezpečné klesanie.
V čase odletu bolo daždivé počasie a pre okres Maui bolo vydané varovanie pred bleskovými povodňami.
Lietadlo bezpečne pristálo v San Franciscu o 27 minút skôr po štyri a štvrťhodinovom lete a do Chicaga odletelo ďalším letom asi o dve a pol hodiny neskôr.
Po pristátí piloti podali príslušnú bezpečnostnú správu. United potom úzko koordinovali s FAA a ALPA (Air Line Pilots Association) vyšetrovanie, ktoré nakoniec viedlo k tomu, že piloti dostali dodatočný výcvik. "Bezpečnosť zostáva našou najvyššou prioritou,“ povedal v pondelok pre The Post hovorca United Josh Freed.
"Piloti plne spolupracovali pri vyšetrovaní a ich výcvik pokračuje," uviedol. Dvaja piloti mali spolu nalietaných asi 25 000 hodín letu, dodal Freed.
Letecká spoločnosť neuviedla ktorý z dvoch pilotov bol v čase incidentu pri riadení.
Spoločnosť United uviedla, že o incidente neinformovala Národnú radu pre bezpečnosť dopravy, pretože sa domnievala, že nespĺňa kritériá agentúry na podávanie správ, uviedol Air Current.
Svedectvo jedného z pasažierov
Pasažier na palube letu United Airlines opísal svoju a jeho rodinnú desivú skúsenosť. Rod Williams II povedal, že 18. decembra sedel v zadnej časti lietadla United Flight 1722 so svojou ženou a deťmi, keď náhle stratilo výšku.
Lietadlo, ktoré smerovalo do San Francisca z Havaja, keď sa ocitlo v intenzívnej búrke, pokračovalo v „dramatickom klesaní s nosom nadol“ na približne 8 až 10 sekúnd, čím v kabíne spôsobilo masové zdesenie, povedal Williams.
Otec dvoch detí, ktorý poskytol svoj osobný popis tohto zážitku – o ktorom sa až do tohto týždňa nepísalo – povedal CNN , že spočiatku si myslel, že ide o normálne turbulencie, ale keď sa výkriky ostatných pasažierov zvýraznili, čoskoro si uvedomil, že niečo nie je v poriadku.
"Cítil som sa, ako by sme vystúpali na vrchol horskej dráhy," povedal Williams. Potom cítil, že lietadlo niekoľko sekúnd prudko klesá. Práve v tomto bode, povedal Williams, cestujúci, ktorí sa najprv snažili zachovať pokoj, začali panikáriť.
„V lietadle sa ozvalo množstvo výkrikov,“ pripomenul maklér z Columbusu v štáte Ohio. "Každý vedel, že toto nie je bežné, alebo aspoň že toto nie je normálne." Napriek tomu sa oddaný otec - vystrašený a strnulý - snažil zachovať chladnú hlavu v prítomnosti svojej manželky a detí. „Snažíte sa zo všetkých síl zachovať pokoj – v lietadle sú zjavne deti. nikto v skutočnosti nevie, čo sa deje,“ povedal Williams a dodal, „ale zároveň máte obavy. Neviete, či je to problém.“
Povedal, že on a jeho manželka, ktorí sedeli po oboch stranách svojich dvoch detí, si vymieňali tichý pohľad, keď lietadlo krátko po štarte zrazu klesalo, kým opäť začalo stúpať. „Ste v napätí, v skutočnosti nemáte šancu prehovoriť alebo vykúzliť slová, len sa tak držíte sedadla a modlíte sa popod nos,“ spomenul si na myšlienky, ktoré im vtedy prebehli hlavou.
Čoskoro strach ustúpil, povedal Williams, v tom okamihu vyšli letušky, aby utešili niektorých cestujúcich, ktorí boli obzvlášť rozrušení. V rozhovore pre CNN prezradil, že jeho a jeho rodinu zamestnanci leteckej spoločnosti nikdy neinformovali o tom, ako blízko sa lietadlo dostalo k vode.
Dozvedel sa to až v nedeľu večer - viac ako osem týždňov po lete - keď mu jeho otec ukázal spravodajstvo Air Current o incidente. Williams poznamenal: „Teraz, keď už štatisticky viem, čo sa stalo a že sme boli asi 5 až 5,2 sekundy od dopadu na vodu."