BRATISLAVA - Energetická kríza, mimoriadne vysoká inflácia a neustále zdražovanie tovarov a služieb sa podpísali na zmene nákupného správania a životného štýlu mnohých Slovákov. Portál Kariéra.sk prináša prehľad o tom, ako ľudia pocítili dôsledky zdražovania. Až 46 % ľudí na Slovensku tvrdí, že sa pri nákupoch musia viac obmedzovať. Financie šetríme aj na reštauračných a hotelových službách: iba 43 % respondentov si dovolí ubytovanie v hoteli.
Zdražovanie sa dotklo väčšiny ľudí žijúcich na Slovensku
„Udalosti posledného obdobia a s nimi spojené zdražovanie môže mať vplyv aj na naše nákupné správanie. Za rovnakú sumu si môžeme kúpiť menej tovarov alebo služieb v porovnaní so situáciou spred niekoľkých mesiacov. Až 46 % respondentov priznalo, že sa pri nákupoch musia obmedzovať a nemôžu si kúpiť všetko, čo by chceli alebo potrebovali,“ uviedla Katarína Tešla, manažérka komunikácie a PR Kariéra.sk.
Miernu zmenu nákupného správania pocítila približne tretina opýtaných. Pre jednu pätinu (20 %) sa nič nezmenilo a pri nakupovaní sa správajú rovnako, bez ohľadu na rast cien. Do prieskumu, ktorý realizoval portál Kariéra.sk, sa zapojilo 5 600 respondentov.
Financie šetríme aj na reštauračných a hotelových službách: iba 43 % respondentov si dovolí ubytovanie v hoteli
„V dôsledku zdražovania si viacerí ľudia musia dvakrát premyslieť, na čo utratia peniaze, aby si mohli kúpiť všetko, čo potrebujú. Z toho dôvodu klesá záujem o nadštandardné služby, ktoré si môže dovoliť čoraz menej Slovákov. Viac ako polovica opýtaných priznáva, že si nemôžu dovoliť navštevovať hotely a iné ubytovacie zariadenia,“ uviedla Katarína Tešla. Výrazne by to ovplyvnilo ich rodinný rozpočet, ktorý radšej utratia na kúpu základných životných potrieb.
Viac ako polovica Sloveniek a Slovákov sa nestravuje v reštauráciách vôbec
Podobný scenár nastáva v prípade reštaurácií a iných stravovacích zariadení. Viac ako 60 % opýtaných prezradilo, že sa v reštauráciách nestravuje vôbec. Za sumu, ktorú by minuli na jeden obed či večeru, si môžu nakúpiť potraviny, z ktorých pripravia jedlo aj na viac dní. Výraznou skupinou respondentov sú aj ľudia, ktorí sa v reštauráciách stravujú aspoň raz do týždňa. Konkrétne ide o približne 20 % opýtaných.