VIRGÍNIA - Najnovší výskum sa zameral na bezpečnosť pasažierov sediacich na zadných sedadlách auta. Ukázalo sa, že pasažieri vzadu sú vystavení oveľa väčšiemu riziku zranenia alebo smrti než šofér či spolujazdec vpredu. Znie to zaujímavo a rovnako zaujímavé je aj vysvetlenie tohto výskumu.
Keď pijete, auto nechajte doma! FOTO Hrôzostrašných nehôd, kosila aj smrť
Poistný inštitút pre bezpečnosť na cestách (IIHS) tvrdí, že výrobcovia automobilov urobili veľa preto, aby zvýšili bezpečnosť pasažierov na predných sedadlách auta. Medzitým však pozabudli na pasažierov sediacich vzadu. Zadné bezpečnostné pásy sú údajne menej efektívne než predné.
„Náš predný nárazový test a nedávny predný nárazový test cielený na vodiča a spolujazdca vysvetľuje, prečo sa výrobcovia áut zamerali predovšetkým na predok auta,“ uviedol David Harkey, prezident spomínaného poistného inštitútu.
Štúdie skúmali 117 autonehôd, pri ktorých cestujúci sediaci na zadných sedadlách skončili vážne zranení alebo dokonca mŕtvi. V mnohých prípadoch boli zadní pasažieri zranení oveľa viac, než prední. Najčastejšie išlo o poranenia hrudníka, po ktorých nasledovali poranenia hlavy.
Inštitút preto vyzýva výrobcov automobilov, aby sa v budúcnosti viac zamerali na bezpečnosť pasažierov v zadnej časti auta. Navrhujú nainštalovať silové obmedzovače do zadných pásov, ktoré sa v súčasnosti vyskytujú iba na predných bezpečnostných pásoch.
Niektoré vozidlá Mercedez-Benz a Ford majú bezpečnostné pásy so zabudovaným nafukovacím airbagom určeným na rozloženie sily cez trup a hrudník. Realizácia tohto riešenia však nie je taká jednoduchá, ako znie.