PARÍŽ - Americká technologická spoločnosť Google zo skupiny Alphabet v spolupráci s vydavateľmi v niektorých krajinách Európskej únie začne testovací program, ktorý bude analyzovať vplyv zobrazovania európskeho spravodajského obsahu vo vyhľadávaní Google a v službách Google Správy a Google Discover. V rámci testu firma vyradí spravodajský obsah od európskych vydavateľov z výsledkov vyhľadávania pre jedno percento užívateľov v Belgicku, Chorvátsku, Dánsku, Francúzsku, Grécku, Taliansku, Holandsku, Poľsku a Španielsku. Spoločnosť to dnes oznámila na firemnom blogu francúzskej divízie.
Výsledky vyhľadávania budú podľa Googlu naďalej zahŕňať odkazy na iné webové stránky, vrátane spravodajských stránok mimo EÚ. Následne Google vyhodnotí, aký vplyv má zobrazovanie európskeho spravodajského obsahu. Firma tvrdí, že ju o vyhodnotenie tohto dopadu požiadali nezávisle správne orgány a časť vydavateľských domov.
archívne video
Po ukončení experimentu sa zobrazovanie spravodajských článkov vo vyhľadávaní vráti do pôvodného stavu. Počas skúšobného programu nebudú dotknuté platby, ktoré Google vypláca európskym vydavateľom v reakcii na európsku smernicu o autorských právach, dodala spoločnosť.
Spoločnosť podľa svojho vyjadrenia aktuálne spolupracuje s viac ako 4000 médiami v 20 krajinách EÚ. Firma ďalej uviedla, že konkrétne vo Francúzsku platí desiatky miliónov eur ročne viac ako 280 vydavateľom.
Francúzsky protimonopolný úrad tento rok udelil Googlu pokutu 250 miliónov eur práve v súvislosti s platbami za mediálny obsah. Spor odštartovali sťažnosti popredných francúzskych spravodajských organizácií, vrátane agentúry AFP. Protimonopolný úrad v tejto kauze už v roku 2021 vymeral spoločnosti Google pokutu 500 miliónov eur.
Francúzske mediálne spoločnosti firmu Google dlho obviňovali, že ťaží z dominantného postavenia svojho rovnomenného internetového vyhľadávača a že sa snaží vyhnúť dodržiavaniu zákonov na ochranu autorských práv. Sťažnosť na Protimonopolný úrad v tejto záležitosti podali v roku 2019. Argumentovali tým, že k rastu tržieb firmy z reklamy prispieva používanie výňatkov z ich spravodajského obsahu.