PLZEŇ - Japonský pivovar Asahi Group Holdings sa dohodol na prevzatí Plzeňského Prazdroja a ďalších východoeurópskych značiek, ktoré dohromady za 7,3 miliardy eur kúpia od spoločnosti SABMiller. Nákup východoeurópskych značiek je pre pivovar Asahi najväčšou akvizíciou v jeho doterajšej histórii, informovala dnes agentúra Reuters. Jeho súčasťou je aj slovenská značka Topvar.
Predaj aktivít SABMiller v Českej republike, Poľsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je súčasťou podmienok pre prevzatie podniku zo strany amerického pivovaru Anheuser-Busch InBev, ktoré bolo dokončené v októbri. Okrem Plzeňského Prazdroja zahŕňajú predávané aktíva poľskej značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus.
Pod Topvar patrí napríklad Šariš a Smädný mních.
Spoločnosť Asahi sa už skôr dohodla na prevzatí niektorých značiek SABMiller, ako je Peroni a Grolsch. Celkom za ne zaplatí 2,55 miliardy eur. Predaj týchto značiek bola tiež podmienka pre prevzatie SABMiller.
Server IHNED.cz už v pondelok s odvolaním sa na zdroj Hospodárskych novín blízky transakcii informoval, že spoločnosť Asahi predložila najvyššiu ponuku na východoeurópske značky SABMiller. Server Lidovky.cz potom s odvolaním sa na zdroj Lidových novín blízky rokovaniam uviedol, že z hry o tieto značky vypadli investičná skupina PPF najbohatšieho Čecha Petra Kellnera aj skupina J&T vedená Patrikom Tkáčom.
Plzeňský Prazdroj je najväčšou pivovarníckou skupinou v Českej republike. Jeho hrubý zisk v uplynulom finančnom roku, ktorý sa skončil v marci, vzrástol o päť percent na 3,7 miliardy českých korún. Tržby sa zvýšili o 3,3 percenta na 14,4 miliardy českých korún.
AB InBev sa na prevzatie SABMiller dohodol vlani a transakciu v hodnote 79 miliárd libier dokončil v októbri. Upevnil si tak pozíciu najväčšieho svetového výrobcu piva. Nová spoločnosť má pod kontrolou zhruba 27 percent svetového trhu s pivom.