Sobota16. november 2024, meniny má Agnesa, zajtra Klaudia

Zvrátené sexuálne praktiky našich predkov: Detaily svadobnej noci, z ktorých vás zamrazí

Ilustračné foto Zobraziť galériu (3)
Ilustračné foto (Zdroj: thinkstock.com)

BRATISLAVA – Slováci, tak ako aj mnohé iné národy, časom menili svoje zvyklosti. Týka sa to aj takých vecí, akými sú kultúrne tradície súvisiace so sobášom. Panuje všeobecný názor o tom, že dievča malo vstupovať do manželstva nevinné, teda bez akýchkoľvek sexuálnych skúseností. Ako však ukazujú historické pramene, na mladých Slovenkách sa páchali všelijaké zverstvá.

Antropológovia sa zhodujú, že panenstvo u ženy úzko súviselo s jej postavením. Slováci sa dodnes mylne domnievajú, že nevyhnutnou súčasťou manželského zväzku bolo, aby žena bola pannou, u ženícha to však, samozrejme, neplatilo. Zdá sa však, že na slovenskom vidieku bola podstatná deklarácia panenstva, ako nevinnosť sama.

„Panenstvo ženy bolo požadovanou normou, zároveň táto norma bola porušovaná, a toto porušovanie bolo spoločnosťou akceptované. Až do momentu, pokiaľ žena mimo manželského zväzku neotehotnela. Prespanka (zavitka, pokrytka, zmrhalka), ako sa slobodnej matke hovorilo, bola vystavená napospas spoločenstvu a prísnym finančným, morálnym aj fyzickým sankciám,“ píše Kamila Beňová z Katedry etnológie a muzikológie Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína filozofa v Nitre.

Rozdielny meter

Takejto žene zvykli ostrihať vlasy, musela nosiť čepiec, aj keď nebola vydatá, ako na hanbu ju postavili pred kostol, kde ju zvykli okoloidúci opľúvať, dokonca v kostole nesmela viac sedieť medzi dievčatami. Podobne neprajne sa spoločnosť správala aj k jej nemanželskému dieťaťu. Chlapi si pritom mohli robiť takmer všetko, čo sa im zachcelo.

Zvrátené sexuálne praktiky našich
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: thinkstock.com)

„Zálety (vohľady, fraj, večerky), teda chodenie mládenca za dievkou, boli súčasťou mládeneckého práva po vstupe chlapca do mládeneckej skupiny, mali svoju organizáciu a vďaka nim partnerské vzťahy mládeže podliehali prísnej sociálnej kontrole. Ich súčasťou bolo aj spoločné prenocovanie páru v komore, či za prítomnosti rodiny dievky, ale všeobecne platila požiadavka zachovania nepoškodenia dobrej povesti dievčaťa, teda aj jej panenstva,“ píše ďalej Beňová.

Doktorka Eva Jančíková spracovala publikáciu s názvom História svadieb od najstarších dôb po súčasnosť, ktorá odhaľuje ešte znepokojujúcejšie správanie sa v súvislosti s vydajom Sloveniek. Okrem toho, že špeciálne východní Slovania si svoje svadobné lôžko pripravovali v komore alebo stodole, šokuje aj fakt, že okolo postele sa vykonávali aj rôzne magické obrady a ešte veľa iných vecí.

Nevestin súboj

Osobitnou časťou obradu bolo obliekanie nevesty do bielej košele, podobnú mal aj ženích, manželia sa totiž nahí vidieť nesmeli. Nevestina košeľa mala preto v prednej časti špeciálny otvor, ani si nemusíte domýšľať, na čo slúžil. Okolie postele sa potom prehľadávalo, ak sa našla fľaška s holubičou krvou, ktorá mala zamaskovať stratu krvi pri pretrhnutí panenskej blany, dievča na niektorých miestach rovno posadili na osla a poslali k rodičom.

„Niekde sa nevesta príprave na svadobnú noc bránila, často škriabala, svadobnú košeľu odmietala, schovávala ju, a keď sa konečne podarilo ju obliecť, tak ju zo seba strhávala, takže občas muselo byť použité aj primerané násilie, aby mohla byť k svadobnej noci pripravená,“ píše Jančíková. Prvým aktom, ktorý značil podrobenie sa manželovi, bolo vyzutie jeho topánok.

Zvrátené sexuálne praktiky našich
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: thinkstock.com)

„Prítomní svadobní účastníci sa potom vzdialili, u niektorých svadieb však výnimočne zostávali, aby prizerali prvému koitu a mohli podať svedectvo. Ak ženích vykonal defloráciu počas prvej polhodiny, bol považovaný za veľmi schopného muža. Keď sa deflorácia ženíchovi v priebehu noci nepodarila, bol taký zvyk u východných Slovanov, že ju dokončil buď starší družba, čo býval väčšinou brat ženícha, alebo bojar. V Bulharsku zase v prípade neschopnosti manžela dokončila defloráciu skúsená stará žena,“ uvádza Jančíková.

Bitka či fľaša so slepačou hlavou

Keď mladomanželka prišla o panenstvo, po čom zostala na košeli alebo posteľnej bielizni stopa, na druhý deň ráno túto stopu vyvesili na žrď alebo verejne vystavovali, niekde dokonca nosili v sprievode ako zástavu. Jančíková hovorí aj o tom, čo sa udialo, ak dievčina pannou nebola: „Keď napríklad v Saratovskej gubernii zistili, že nevesta nebola panna, priviedli ju do miestnosti a ženích ju smel pred všetkými zbiť.“ Na Slovensku však rodičia ženícha poslali rodičom nevesty fľašu, ktorá bola obalená perím a k tomu prihodili hlavu a pazúry sliepky.

Možno sa nám to zdá teraz kruté a necivilizované, no treba si uvedomiť, že takéto, často ešte horšie zaobchádzanie so ženami, je v niektorých krajinách ešte stále bežné. Slovania od takýchto skutkov upustili, v Afrike sa však naďalej robia ženské obriezky. Čo sa však zrejme vracia „do módy“ aj vo vyspelom svete, to sú svadby, v ktorých je žena predmetom obchodu. 

Viac o téme: Sexuálne praktikySvadobné zvyklostiHistória Slovanov
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu