KYJOV/BRATISLAVA - Známy český psychiater Ladislav Polách verí, že ak ľudia chcú, dokážu osobné zázraky. Jedným zo spôsobov, ako docieliť zmenu rýchlejšie a ľahšie, je neurolingvistické programovanie. Niektorí ho považujú za šarlatánstvo, iní za manipuláciu mysle. Ako nám v rozhovore vysvetlil doktor Polách, každý v ňom vidí to svoje.
MUDr. Ladislav Polách vyštudoval medicínu na Masarykovej univerzite v Brne. Následne pracoval v psychiatrickej liečebni Brno-Černovice a v Psychiatrickej klinike v Bohuniciach. Teraz pôsobí ako súkromný atestovaný psychiater v Kyjove a v Uherskom Hradišti. Ako NLP Master pracuje v Inštitúte pre NLP v ČR a v Inštitúte pre NLP v SR na pozícii lektora. Inštitút pre NLP v oboch krajinách založila a vedie od roku 1993 PhDr. Zorica Gajić, ktorá prešla výcvikom priamo u jedného zo zakladateľov NLP, Roberta Diltse, v Santa Cruz v USA. Okrem výcvikov NLP a firemných školení Inštitút organizuje aj kratšie semináre a pripravuje prvú konferenciu NLP s medzinárodnou účasťou, ktorá sa bude 24. a 25. októbra konať v Prahe.
Kedy a za akých okolností vznikla neurolingvistika? Čím ako odborníka zaujala vás?
Základy neurolingvistiky vznikli v 70. rokoch minulého storočia, keď dvaja americkí výskumníci, lingvista Grinder a psychológ Bandler, analyzovali prácu najvýznamnejších psychoterapeutov tej doby - Fritza Perlsa (Gestalt psychoterapia), Virgínie Satir (rodinná terapia) a Miltona Ericksona (trans a hypnoterapia). Grinder a Bandler došli k záveru, že náš jazyk (lingua) odráža a formuje naše vnímanie sveta. Naše vnímanie sveta má potom vplyv na naše prežívanie (neuro). A naše prežívanie ovplyvňuje naše správanie (programy). Uvedení traja terapeuti, Perls, Satirová a Ericskon, vedeli vynikajúcim spôsobom používať jazyk, aby zmenili prežívanie a správanie svojich klientov. Tým ich dokázali zbaviť problémov. Ja osobne prechádzam sebeskúsenostným výcvikom v Gestalt psychoterapii a NLP mi v nej dáva jasnú štruktúru. Zároveň je mi sympatické, že sa nezaoberá príčinami problémov. Nezaujíma nás, prečo problém vznikol, ale ako vznikol. Ak vieme, ako vznikol a ako si ho klient udržiava, môžeme spolu vytvoriť iný, lepší spôsob fungovania. NLP sa nepozerá na ľudí s problémami ako na chorých. Veríme, že ľudia majú všetky zdroje, ktoré potrebujú, len k nim nemajú prístup. A väčšina ľudí s problémami veľmi dokonale a perfektne spracováva veľmi zlé programy - depresie, úzkosti, nervozitu, nízke sebavedomie a podobne. Takže, ľudia nepotrebujú vyliečiť alebo opraviť, oni potrebujú len ukázať, ako to robiť lepšie, ako doteraz.
Tzv. neurolingvistické programovanie sa stalo pomerne známym pojmom v manažérskych sférach.
Ako som už povedal, NLP vzniklo z psychoterapie a tá je o komunikácii a výsledkoch. Management je o komunikácii a výsledkoch. Náš každodenný život je o komunikácii a často aj o výsledkoch. Ak sa naučíme lepšie komunikovať, budeme mať v živote lepšie výsledky. Najmä manažéri potrebujú vedieť, ako motivovať svojich podriadených. Už sú dávno preč 90. roky, keď základnou motiváciou pre väčšinu ľudí bolo auto, mobil, dom a dovolenka. Dnešná generácia už vyrástla relatívne materiálne zaistená. Mnohí ľudia majú dnes iné hodnoty - napríklad ekológiu, osobný rozvoj, lepšie vzťahy či lepší svet. Takýchto ľudí skôr odradíte, ak im budete vykresľovať nové auto. Pre manažérov je teda kľúčové spoznať veci, ktoré nie sú na prvý pohľad vidieť. Veci, ktoré sú uložené v podvedomí, aj keď si ich neuvedomujeme, riadia náš život. Patria sem naše hodnoty, presvedčenia a metaprogramy. Ak ich poznáme, dokážeme človeka lepšie motivovať. Presne, ako hovorí Ivo Toman - motivácia zvonku je ako smrad, vyprchá. Ak však motiváciu postavíte na vnútorných hodnotách človeka, nemôžete urobiť chybu. Potom ide o spoluprácu - vy mu pomôžete naplniť jeho hodnoty, on vám pomôže v práci.
Je pravda, že NLP dokáže ľudí priviesť k úspechu?
Nedokáže. K úspechu sa musí priviesť každý sám. Motiváciu a disciplínu nič nenahradí. NLP však celý proces môže uľahčiť. Keď cestujete z Bratislavy do Košíc, môžete ísť na bicykli. Alebo sa naučíte, ako fungujú vlaky a kúpite si lístok. Alebo investujete ešte viac do svojho vzdelania a naučíte sa riadiť auto. NLP je ešte o niekoľko tried vyššie. V prvom rade vám pomôže určiť, čo vlastne chcete. Úspešný chce byť skoro každý. Veľa ľudí však definuje úspech ako „byť bohatý“, „byť zdravý“ - to nie je cieľ, to je rozprávkové želanie. V reálnom svete je potrebné priať si veľmi konkrétne ciele. Priania musia byť vaše, v súlade s vašimi hodnotami. NLP vám pomôže odhaliť, či vám v ceste nestojí niektoré z obmedzujúcich presvedčení.
Aký druh presvedčení máte na mysli?
Také, ktorým ľudia bezhranične veria, pritom vlastne ani nevedia, prečo. Vezmite si, ako často sa ľudia rozvedú preto, že nie sú spokojní so svojím partnerom. Nájdu si nového a po troch rokoch zistia, že je „úplne rovnaký“. Ako to, že to nevideli predtým? Podvedome si nájdu rovnakého partnera. Môžeme sa vyhovárať na osud, ktorý nás má niečo naučiť. Možno sa máme len naučiť, aby sme revidovali naše presvedčenie. Možno jednoducho veríme, že partnerstvo alebo manželstvo musí byť ťažká škola. Prečo? Nevieme. Pretože naši rodičia to tak robili a my sme to sledovali celé detstvo. Ak sú rodičia chudobní, deti budú mať presvedčenie o tom, že nebudú nikdy bohaté. Ak sú rodičia dlhodobo chorí, bude ťažké si pre deti predstaviť, že by mohli byť vždy a úplne zdravé. Namiesto prosperity a podnikania sa stanú odborníkmi na prostredie nemocníc a princípy sociálnych dávok. A ak budú zdravé, môžu sa u nich objaviť pocity viny. Samozrejme, sú výnimky, vďakabohu. Môžete sa potom prihlásiť do kurzu pozitívneho myslenia, ale stále to bude hra s vlnkami na hladine. Ak nebudete pracovať s podvedomím, teda pod hladinou, pod ktorú normálne sami nevidíme, nič zásadné sa v našom živote nezmení.
Prezraďte nejaké tajomstvá z používaných techník, pomocou ktorých môžeme dosiahnuť to, čo je naším cieľom.
Nie sú žiadnym tajomstvom. Všetky techniky dnes už nájdete na internete. Ale NLP nie je o tom, prečítať si ich a pochopiť. NLP nie nadarmo obsahuje aj spomínanú „neurozložku“. informácie treba prežiť na vlastnej koži a nechať sa nimi zmeniť. Bez tohto zážitku to bude len prázdne poznanie. Ako som hovoril, úspech je často spojený s komunikáciou. Ak chcete lepšie komunikovať, začnite pozorovať. Ako človek stojí, keď používa určité slová? Kam mu smerujú oči? Aké gestá sú pre neho typické? S akým emocionálnym stavom sú spojené? Ako dýcha? Akú má farbu kože? To je základ, bez ktorého sa nepohneme ďalej. Ďalším krokom v komunikácii je nadväzovanie raportu - stavu súznenia a porozumenia. Ten u necvičených ľudí občas vznikne, občas nie. My ho učíme nadväzovať u všetkých. Ďalším zaujímavým princípom by mohlo byť kotvenie. Kotva znamená, že nejaký impulz zvonka v nás vyvolá určitý prežitok. Ak máte doma nejaký starý parfum, bežte ho ovoňať a sledujte, do akého stavu vás vôňa uvedie. Aké obrazy sa vám objavia pred očami? Nejaké pocity na tele? Kde presne? Alebo, aký stav vo vás vyvolá hlas človeka, ktorého milujete? A aký hlas človeka, ktorého nenávidíte? Za normálnych okolností sme takmer otrokmi vonkajších podnetov. NLP vám dáva možnosť tieto kotvy zrušiť alebo zmeniť. Aby hlas vášho šéfa alebo vašej svokry vo vás vyvolal pocit pohody a zábavy. To by bolo skvelé, nie? Na to stačí polhodina.
Dá sa neurolingvistika zneužiť na zmanipulovanie mysle niekoho druhého?
To je častá otázka. Úprimne - k tomu, aby ste manipulovali, nepotrebujete NLP. Kúpte si príručku asertivity, naštudujte asertívne práva a začnite ich systematicky porušovať. Tak budete v ľuďoch vyvolávať pocity viny raz-dva. Takže áno, aj s pomocou NLP môžete manipulovať. Na čo vám to ale bude? Uvažujte dlhodobo - vyhráte síce jeden spor, ale prehráte vzťah. Ľudia nie sú hlúpi. V podvedomí budú mať z komunikácie s vami zlý pocit a časom sa vám začnú vyhýbať. Preto my v Inštitúte pre NLP kladieme dôraz na ekológiu. Ekológia znamená, že používam NLP s rešpektom k ďalším systémom - ku svojim ďalším hodnotám, k ľuďom vo svojom okolí, k ďalším organizáciám. Ak vidíme, že dotyčný človek by mohol NLP použiť na presadzovanie vlastných cieľov na úkor iných, vyhradzujeme si právo jeho účasť ukončiť. Našťastie, nikdy doteraz sme tak nemuseli urobiť.
Čiže, osvojením si základných princípov neurolingvistiky budeme myslieť pozitívnejšie a výsledky sa dostavia aj v praxi?
Áno, je to tak. Často si ľudia počas nášho kurzu uvedomia, že ich hodnoty sú v konflikte s okolím. Takže, buď zmenia hodnoty, alebo zmenia svoj život. Myslením to však iba začína. Potom je ešte nutné nájsť zdroje k zmene, resp. dovoliť si zmenu. NLP nie je zázračná metóda. Ale, keď budete mať vôľu k zmene, môžete mať vďaka NLP zázračné výsledky. Ak nemáte vôľu a vyhovuje vám súčasný stav, nepomôže ani NLP.
Môže na princípoch NLP fungovať aj reklama?
Reklama už na niektorých princípoch NLP funguje. Len tomu možno nehovoria NLP. Reklama je opäť o komunikácii a o výsledkoch. Reklama je o masovej komunikácii. V populácii existujú tri základné typy ľudí, podľa toho, akým spôsobom preferenčne spracúvajú informácie. Buď žijú skôr v obrazoch, alebo vo zvukoch, alebo v pocitoch. Tí vizuálne orientovaní prevládajú. Nie náhodou je dnešná kultúra hlavne vizuálna - bilbordy, televízia, bannery a podobne. Tie dve zostávajúce skupiny ale prostredníctvom obrazov nezaujmete. Musíte časť reklamného oznámenia preto priniesť vo zvukoch a v pocitoch. Akým spôsobom to urobíte? Hlavne tým, ako budete formulovať vety a ako ich vyslovíte. My sa na kurze učíme formulovať vetu zvlášť pre človeka vizuálneho, zvlášť pre auditívneho a zvlášť pre človeka kinestetického (pocitového). Okrem toho, reklama funguje na princípe kotiev - snaží sa vytvoriť spojenie medzi pozitívnym emocionálnym stavom človeka a propagovaným výrobkom alebo službou. Čím silnejšiu emocionálnu odozvu sa podarí vyvolať, tým skôr si človek výrobok kúpi. Ak sa reklame podarí osloviť vaše hodnoty, má vyhraté, ani o tom nebudete vedieť. Preto reklamy cielené na mamičky, napríklad na aviváže, obsahujú obrazy spokojnej domácnosti, šťastných žien a roztopašných detí. V reklame na zubnú pastu pre mužov, teda v podstate zbytočný a nezmyselný produkt, oslovujeme hodnoty mužov, teda ako vďaka svojmu úsmevu budú priťahovať pozornosť žien.
Ako môžeme NLP zakomponovať do súkromného života?
Ak máme v súkromnom živote ťažkosti, je to dané tým, že máme obmedzenú mapu sveta. Svet je nejaký, ale my ho vnímame inak. Prisudzujeme význam veciam, ktoré ho v skutočnosti nemajú. Necháme sa nimi ovplyvňovať. Princípy NLP fungujú rovnako v súkromnom i pracovnom v živote. Často sa dostávame do konfliktu hodnôt - čas venovaný rodine verzus čas venovaný práci, alebo čo chcem robiť verzus čo očakávajú ostatní, že budem robiť. NLP má priamo techniku na konflikt hodnôt, ktorá zvyčajne prinesie veľkú úľavu. Ďalej môže byť, samozrejme, konflikt aj v partnerstve. Ak poznáte hodnoty partnera, máte možnosť správať sa tak, že ich budete rešpektovať. Alebo sa naučíte komunikovať spôsobom, akým to váš partner potrebuje. Napríklad len prejavy vďaky a lásky - vizuálne typy ich potrebujú vidieť - formou darčeka alebo inak. Auditívne potrebujú počuť vyznanie lásky. Pre kinestetika sú nenahraditeľné dotyky.
Niektorí kritici spochybňujú účinky NLP a považujú ho za šarlatánstvo. Čo im najviac prekáža?
Sú kritici, ktorí hovoria, že NLP nefunguje. Sú kritici, ktorí hovoria, že NLP je manipulácia. A sú aj kritici, ktorí hovoria, že NLP je manipulácia, ktorá nefunguje. Ak sa chceme vyhnúť nedorozumeniam, je potrebné komunikovať zrozumiteľne. NLP ako také vlastne neexistuje. Nemôžeme si na neho siahnuť. Vždy rokujeme s konkrétnym človekom, ktorý NLP praktizuje. A rôzni ľudia praktizujú NLP rôznym spôsobom, rovnako, ako psychoterapeuti robia psychoterapiu s rôznou kvalitou. Pokiaľ sa bavíme o účinnosti, je potrebné definovať jej kritériá. V porovnaní s čím je NLP účinné alebo neúčinné? Ak by bolo účinné v 80 % prípadov, je to veľa alebo málo? Napríklad, antidepresíva zaberajú iba v zhruba 50 % prípadov. A čo je to vlastne šarlatánstvo? Je to niečo, čo vôbec nefunguje, alebo je to niečo, čo občas funguje a občas nie? Z hľadiska NLP je v tejto otázke veľa zovšeobecnení. Vďaka nim síce dosiahneme zjednodušenie, ale aj strácame zásadné informácie, na ktoré je potrebné sa spýtať. Až potom môžem odpovedať. Väčšinou kritici nekritizujú NLP, ale obraz, ktorý o ňom majú.
Viete uviesť zopár konkrétnych prípadov ľudí, ktorým táto metóda zmenila život?
Asi nie je nikto, kto by u nás prešiel výcvikom NLP a zostal by rovnaký. Ja som počas kurzu zmenil zamestnanie. Nejako už som si zrazu prestal rozumieť s bývalými kolegami. Na minulom kurze bol mladý muž, ktorému NLP pomohlo v zamestnaní. Pri telefonovaní s klientmi cítil obavy z odmietnutia. Pomocou techniky zvanej submodality sme tento paralyzujúci strach premenili na podpornú energiu a odvahu. Tiež sme vytvorili kotvu na telefón, ktorá sa spustila, akonáhle začal telefonovať. Inému absolventovi pomohol kurz v tom, že sa v komunikácii so svojou ženou naučil disociovať - nebrať si jej výhrady osobne. Mohol tak komunikovať zo stavu pokoja, nie zo stavu stresu, ktorý ho zbytočne oberal o zdroje. Tiež vďaka technike pozícií vnímaní pochopil pozitívny úmysel svojej ženy, jej obavu o vzťah, a pochopil aj jej správanie, ktoré z neho vyplývalo. Iný muž prišiel s tým, že už ho nebaví jeho podnikanie. Ten bol, naopak, disociovaný. Takže sme ho naučili asociovať sa - vďaka tomu opäť začal svojím biznisom žiť a načerpal motiváciu k ďalším plánom. Jedna účastníčka, vedúca menšieho kolektívu, pochopila hodnoty svojich podriadených a naučila sa ich lepšie motivovať. U mnohých absolventov dôjde k posunu vnímania okolia. Zistia, že ostatní ľudia nereagujú a priori s cieľom ublížiť, ale reagujú zo svojej mapy sveta, zo svojich vlastných problémov. Táto mapa sveta im dáva len obmedzené možnosti riešenia konfliktu, ktoré však vnímajú ako jediné možné. Ak sú ochotní k zmene, môžete ich mapu sveta rozšíriť a tým objaviť nové, efektívnejšie možnosti správania. O tom je, mimochodom, celá psychoterapia.
Môžete zhrnúť niekoľko nosných myšlienok, pilierov NLP?
Za každým správaním je pozitívny úmysel. Každý človek napĺňa svoje potreby a hodnoty tým najlepším spôsobom, akých je v danej situácii a za daných okolností schopný. Správanie tiež nemá nič spoločné s identitou. Keď sa z nášho pohľadu niekto v určitej situácii zachová nefér, neznamená to, že má osobnosť darebáka. Ďalším princípom je, že nikdy nereagujeme na realitu ako takú, ale na predstavu, ktorú sme si o nej vytvorili. Z hľadiska komunikácie potom veríme, že ak sa nám nedarí komunikácia s druhým človekom, nie je to vina dotyčného človeka, ale naša neschopnosť prispôsobiť našu komunikáciu jeho mape sveta. Potom tiež veríme, že ako ľudia fungujeme obdobne. To znamená, že ak je niekto v niečom úspešný, môžeme modelovať jeho stratégiu úspechu a môžeme sa stať úspešnými aj my. Napríklad, úspešní podnikatelia majú iné presvedčenie a stratégie než tí neúspešní.
Na akej úrovni je NLP na Slovensku v porovnaní so svetom? Sú tieto princípy v nejakej oblasti u nás (napríklad vo firmách) využívané?
Ako v Česku, tak na Slovensku sú kvalitní lektori NLP a úroveň je tu vysoká. Niekedy však môže byť výzvou takých lektorov nájsť. Pre nás v rámci Inštitútu je kvalita kľúčová. Nielenže sme zaviazaní naším učiteľom v USA, ale hlavne, je to otázka nášho svedomia. Mnohí z našich absolventov pôsobia ako kouči a šíria to, čo ich učíme, ďalej. Je to teda aj naša vizitka. Kladieme dôraz na individuálny prístup a na prax. Vďaka tomu môžeme osvedčiť zručnosti absolventov medzinárodne platným certifikátom. Všeobecne by som však dal skôr prednosť osobným referenciám a pocitu z odborníka, než jeho reklame na internete. Hoci vďaka technikám NLP môžete rýchlo dosiahnuť skvelé výsledky, nie je to len o tých výsledkoch samotných. Treba skúseného lektora, aby posúdil, ako sa dosiahnutie toho určitého výsledku odrazí v iných oblastiach života klienta a či to klient vlastne vôbec chce - teda opäť otázka ekológie. Pokiaľ ide o firmy, máme skúsenosť, že o NLP je stále väčší záujem. Stále viac manažérov si dnes uvedomuje, že biznis nie je primárne o obrate, ale o vzťahoch so zákazníkmi. Zameranie sa na vzťahy a víziu je zameraním na tradíciu, kvalitu a prosperitu. Je to dlhodobé plánovanie. Zameranie sa na zarobenie čo najväčšieho množstva peňazí čo najskôr, je krátkodobé plánovanie, často v rozpore s ekológiou. Kvalitný biznis je ako dieťa - musíte okolo neho dlho chodiť a venovať mu veľa energie, musíte ho vypiplať. Stále viac manažérov si toto uvedomuje a po absolvovaní NLP k nám posiela aj svojich podriadených. Preto bude veľká časť chystanej NLP konferencie venovaná NLP v biznise. Nárast záujmu však pozorujeme aj v súkromnej sfére.