BRATISLAVA - Ak chce ísť Slovensko dopredu, bez nových diaľnic a rýchlejších koľajníc to nepôjde. Slovensko nutne potrebuje stavať kvalitné cesty a zmodernizovať železnice, ktoré ušetria čas, zvýšia bezpečnosť a súčasne prinesú prácu do regiónov. Európska únia nám v tom výrazne pomáha cez eurofondy prostredníctvom Operačného programu Doprava.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje plán podpory projektov, ktoré majú význam nielen z hľadiska dopravy, ale pre celú ekonomiku. Financie cielene smerujú do regiónov, ktoré to najviac potrebujú. Hlavným cieľom tohto operačného programu je podporiť nielen rozvoj dopravnej infraštruktúry, ale aj rozvoj verejnej osobnej dopravy.
V septembri 2007 Európska komisia schválila OPD na roky 2007 až 2013, pričom z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ERDF) a Kohézneho fondu na program vyčlenila približne 3,2 mld. eur. V rámci kohéznej politiky na roky 2007 až 2013 to predstavuje približne 30 % z celkových investícií EÚ vyčlenených pre Slovensko. Riadiacim orgánom OPD je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Operačný program a jeho prioritné osi:
- Železničná infraštruktúra (24,3 % z celkových finančných prostriedkov)
- Cestná infraštruktúra TEN-T (31,6 % z celkových finančných prostriedkov)
- Intermodálna dopravná infraštruktúra (3,2 % z celkových finančných prostriedkov)
- Infraštruktúra pre integrované dopravné systémy (13,2 % z celkových finančných prostriedkov)
- Cestná infraštruktúra - rýchlostné cesty a cesty I. triedy (21,5 % z celkových finančných prostriedkov)
- Verejná osobná železničná doprava (4,7 % z celkových finančných prostriedkov)
- Technická pomoc (1,5 % z celkových finančných prostriedkov)
Realizáciou programu sa má do roku 2015 zabezpečiť modernizácia približne 70 km železníc, výstavba asi 230 km diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy a modernizácia 430 km ciest I. triedy. V rámci úspor to predstavuje približne 22 minút v osobnej železničnej doprave a 72 mil. eur v osobnej i nákladnej cestnej doprave. Ďalším prínosom je zníženie počtu nehôd na cestách, zvýšenie hustoty ciest vyššej triedy, ako aj zvýšenie podielu železničnej dopravy v nákladnej doprave.
OPD v praxi:
- Výstavba diaľnic a rýchlostných komunikácií
- Modernizácia železničných tratí
- Podpora verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach
- Výstavba a modernizácia ciest I. triedy
- Výstavba infraštruktúry na prepravu tovaru
- Nové železničné koľajové vozidlá pre prímestskú a medziregionálnu dopravu
Prijímateľmi podpory v rámci OPD sú Železnice Slovenskej republiky, Národná diaľničná spoločnosť, Slovenská správa ciest, Hlavné mesto SR Bratislava, mesto Košice, Železničná spoločnosť Slovensko, ako aj Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Modernizácia doterajšej či budovanie novej infraštruktúry je postupný proces. Prostredníctvom Operačného programu Doprava bolo doposiaľ zmodernizovaných viac ako 52 km železničných tratí, odovzdalo sa takmer 21 km diaľnic, 18 km rýchlostných ciest a 13 km nových ciest I. triedy.
-Reklamná správa-