BRATISLAVA - Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) postupne zavádza predaj nových formátov cestovných lístkov vo vnútroštátnej preprave. Tieto modernejšie cestovné doklady sú asi štyrikrát menšie ako pôvodné a majú rozmery ako kreditné karty.
Na každom vytlačenom doklade je dvojrozmerný Aztec 2D kód, v ktorom sú v grafickej podobe kódom zachytené informácie o platnosti lístka, počte a type cestujúcich, trase, čísle lístka, cene a transakčné číslo. Pokladník vie pri anulácii alebo vrátení lístka tento kód načítať pomocou skenera. ZSSK vďaka dvojrozmernému aztéckemu kódu urobila ďalší krok smerom k štandardizácii lístkov v rámci európskych železničných dopravcov a zvýšenie ich ochrany pred falšovateľmi. Uviedla hovorkyňa ZSSK Slavomíra Šubrtová.
Prechod na nové cestovné lístky s rozmerom 82,55 x 54 mm závisí od postupnej inštalácie nových tlačiarní. Do polovice marca by mala byť z celkového počtu 161 tlačiarní zrealizovaná ich výmena približne u 80% koncových zariadení. V priebehu niekoľkých týždňov by mali byť všetky pôvodné ihličkové tlačiarne nahradené novými termo tlačiarňami, ktoré dokážu tlačiť novozavedený formát cestovných dokladov.
Podľa Šubrtovej je najvýznamnejším prínosom zavedenia teplocitlivej tlače výrazné zrýchlenie výdaja cestovného dokladu v porovnaní s doteraz užívanými ihličkovými tlačiarňami. Zmenu technológie tlače si vyžiadala aj tlač Aztec 2D kódu. Používané ihličkové tlačiarne neboli schopné tento kód v požadovanej kvalite tlačiť. Výhodou nových tlačiarní je aj to, že sa nepoužíva farbiaca páska, ktorú by bolo potrebné meniť. Princíp tlače spočíva v tom, že pod vplyvom tepla sa vytvoria čierne znaky (písmená) na špeciálnom teplocitlivom papieri. Cestujúci ocenia rýchlejšiu tlač cestovných lístkov, pokladníci menšiu hlučnosť tlače a ZSSK zníženie prevádzkových nákladov.
Medzinárodné cestovné doklady zatiaľ zostávajú v pôvodnej veľkosti a na formát kreditnej karty prejdú počas tohto roka. Aj na medzinárodných dokladoch pribudol grafický Aztec 2D kód, ktorý bude možné nasnímať čítačkami sprievodcov aj vo vlakoch v okolitých krajinách.