BRATISLAVA - Tí, čo budú kupovať voličské hlasy, alebo tí, čo budú so svojim voličským hlasom v marcových parlamentných voľbách obchodovať, môžu skončiť za mrežami. Úplatkom pri korupcii sú napríklad aj sexuálne služby.
Od 1. septembra platí novela Trestného zákona, ktorá obsahuje aj paragraf o volebnej korupcii. Za volebnú korupciu sa považuje ponuka, alebo prísľub úplatku voličovi za to, že bude voliť, alebo nebude určitým spôsobom. Rovnako sa volebnej korupcie dopúšťa ten kto niekoho nabáda, aby nevolil, alebo sa nezúčastní volieb.
Jeden až päť rokov nepodmienečne
"Treba povedať, že trestné nie je len dávanie úplatku, ale aj prijímanie úplatku. To znamená trestné je aj konanie voliča, ktorý príjme, žiada, alebo si dá sľúbiť úplatok, aby konal tak ako som spomenul," povedal štátny tajomník ministerstva vnútra Maroš Žilinka s tým, že v prípadoch keď sa poskytne, ponúkne, alebo sľúbi úplatok, je trestná sadzba trestu odňatia slobody na dva roky odňatia slobody nepodmienečne. V prípadoch keď sa prijíma, žiada, alebo si dá niekto sľúbiť úplatok za voličský hlas, je trestná sadzba jeden rok odňatia slobody nepodmienečne. "Ak sa takýchto skutkov dopustí niekto na viacerých osobách, to znamená na viac ako troch, a na starších osobách ako 60 rokov, alebo ak sa takéhoto konania dopustí voči chorej osobe, páchateľovi hrozí odňatie slobody na jeden rok až päť rokov," upozornil Žilinka.
Nielen peniaze ale aj sex
Častokrát podľa Žilinku dochádza k volebnej korupcii v domovoch dôchodcov, to znamená tam, kde je väčšia koncentrácia osôb, ktoré sa dajú ovplyvniť. Inou formou korupčného konania pri voľbách sú "volebné kolieska". "To znamená, že volič volí určenú stranu, na ktorej boli dohodnutí a vonku tomu, kto dával úplatok, alebo jeho človeku, odovzdá zvyšné volebné lístky ostatných strán," uviedol Žilinka, pričom upozornil, že pri prácach na novom volebnom kódexe počítali s tým, že by bol zákonný zákaz vynášania volebných hárkov z volebných miestností.
Trestný zákon definuje úplatok ako vec alebo iné plnenie majetkovej, alebo nemajetkovej povahy, na ktoré nie je právny nárok. "To znamená, že za volebnú korupciu môžeme považovať peniaze, ako aj vec. Často krát sa v praxi vyskytovali ako odmena za voličský hlas elektrospotrebiče, či už žehličky, mikrovlnky, USB kľúče, alebo niečo podobné. Zároveň to môže byť aj nejaká služba. Často krát sa stretávame, že úplatkom pri korupcii sú napríklad aj sexuálne služby. Aj to je úplatok, pretože na takúto službu nie je právny nárok," povedal štátny tajomník na ministerstve vnútra.
Predvolevbný guláš úplatok nie je
Pri volebnej korupcii je podľa Žilinku veľmi tenká hranica medzi tým čo je úplatkom a čo nie je. "Musí sa totiž rozlišovať bežné konanie, ktoré je súčasťou volebnej kampane, ktorou je činnosť smerujúca k propagácii programu, cieľov, alebo činností politickej strany, pričom na volebných mítingoch strana ponúka upomienkové predmety napríklad perá, liekovky, škrabky, reflexné pásky, na ktorých je logo politickej strany, alebo meno a priezvisko kandidáta. Rovnako tak nie je volebnou korupciou guláš, alebo párky na mítingu, pivo, kofola," doplnil. Rozdiel je podľa neho v tom, že pri volebnej kampani nie je upomienkový predmet prostriedkom ako prinútiť, alebo primäť voliča aby volil.
"To je len určitý sprievodný jav, aby sa míting spravil príjemnejším a aby takýto upomienkový predmet prípadne pripomenul politickú stranu. Ale pri volebnej korupcii ide o konanie, ktoré už bezprostredne a priamo ovplyvňuje rozhodnutie voliča. Spravidla sa to deje vo veľmi krátkej dobe pred volebným aktom. Je tam spravidla aj prvok kontroly, čo je v priamom rozpore s princípom tajnosti volieb," zdôraznil Žilinka.
Adresnosť a časový moment
Ďalším atribútom volebnej korupcie je jej adresnosť, na rozdiel od volebnej kampane ako všeobecnej. "Adresná je v tom zmysle, že určite nikto nedáva žehličky len tak pre nič za nič, ale vtedy, keď niekto chce, aby ho niekto volil práve pre to, že mu dal žehličku. Teda nie preto, že ho presvedčím o programe, ale práve pre to, že som mu dal úsluhu. To znamená je tam časový moment, moment kontroly a adresnosť, ktorá pri bežnej volebnej kampani chýba," dodal Žilinka.
Prevencia aj agent
Cieľom skutkovej podstaty volebnej korupcie v Trestnom zákone je podľa Žilinku v prvom rade preventívny účinok. "Primárnym účelom nie je represia, ale generálna prevencia," povedal. Aj volebnú korupciu ako každý trestný čin treba dokázať, či je to úmyselný trestný čin. Podľa Trestného poriadku ako dôkazy slúžia svedecké výpovede, alebo listinné dôkazy. "Trestný čin volebnej korupcie je v rámci systematiky Trestného zákona začlenený pri trestných činoch korupcie. Je tam daná pôsobnosť Špecializovaného trestného súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry a teda možno pri ňom využívať aj osobitné špeciálne inštitúty Trestného poriadku ako je napríklad aj agent," upozornil štátny tajomník. Preto je najväčším problémom časový moment, aby sa dozvedeli orgány činné v trestnom konaní o podozrení z takéhoto konania a aby mohli efektívne využiť prostriedky trestného práva.