BRATISLAVA – Podľa najnovšieho rozhodnutia vedenia Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) vyjdú železničiari v ústrety aj cestujúcim, ktorí strávili hodiny čakaním v uviaznutých vlakoch po nehode z nedele (9. 10.) v Trenčianskych Bohuslaviciach, no nakoniec dorazili do cieľa.
Doteraz nemali nárok na vrátenie cestovného alebo jej časti. Po novom však môžu požiadať o preplatenie nákladov na taxík alebo autobus, ktoré mali po príchode do cieľovej stanice. Železničiari im uhradia aj peniaze na ubytovanie.
"Napriek tomu, že na nehode ZSSK nenesie priamu vinu, vyplatí cestujúcim náhrady. A to za neuskutočnenie a nedokončenie cesty, za použitie inej dopravy na docestovanie a za prenocovanie pri prerušení cesty," vymenoval predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec.
To znamená, že nárok na vrátenie plnej sumy cestovného alebo jeho časti majú len tí pasažieri, ktorí po kúpení lístka do vlaku buď nenastúpili vôbec, alebo cestu po čase prerušili. V takom prípade im ZSSK vráti alikvotnú časť z cestovného, ktorú neprejazdili. Doteraz mali možnosť požiadať o vrátenie peňazí len do konca tohto týždňa, najnovšie to však ZSSK predĺžila až do 10. novembra.
Pasažieri, ktorí v niektorých prípadoch aj hodiny čakali vo vlakoch, no nakoniec precestovali celú trasu, na ktorú mali kúpený lístok, na odškodnenie nárok nemajú. Nad rámec prepravného poriadku sa však po novom rozhodlo vedenie ZSSK preplatiť časť nákladov aj týmto cestujúcim.
Ak mal napríklad cestujúci ako cieľovú stanicu Bratislavu a dorazil do cieľa s niekoľkohodinovým meškaním, nemusel už stihnúť mestskú hromadnú dopravu prípadne ďalší prípoj. Na dopravu tak využil napríklad taxík. ZSSK mu v takomto prípade preplatí tieto náklady spojené s docestovaním. "Maximálne do výšky 10 eur," spresnil Kravec.
Ubytovanie budú železničiari preplácať ľuďom v tom prípade, ak sa napríklad v Trenčíne pri meškaní vlaku rozhodli cestu prerušiť a prenocovať v hoteli. No na druhý deň pokračovali v jazde vlakom ďalej. Majú tak nárok na uhradenie nákladov za prenocovanie, najviac však do výšky zaplateného cestovného.
Ak chcú ľudia požiadať o vyplatenie týchto peňazí, musia pri pokladniach či v zákazníckych centrách ZSSK predložiť originál cestovného lístka. Spolu s ním aj akýkoľvek doklad o tom, že cestovali zmeškaným vlakom. Napríklad miestenku alebo potvrdenie od sprievodcu. Alebo predložia doklad o zaplatení za dopravu či ubytovanie.