BRATISLAVA - Drahšie cestovanie vlakmi má zelenú. Predseda Úradu pre reguláciu železničnej dopravy (ÚRŽD) Peter Vrátny v pondelok podpísal výnos, ktorý od 1. novembra zvyšuje ceny v osobnej železničnej doprave priemerne o takmer 10 %.
Zvýšenie cestovného navrhla ešte v júni Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. Štátny osobný prepravca to zdôvodnil tým, že ceny sa neupravovali už sedem rokov, ako aj vplyvom inflácie za uplynulé obdobie a rastom prevádzkových nákladov. Nárast cestovného predtým odsúhlasilo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.
Priemerné zvýšenie regulovaného základného cestovného do vzdialenosti 50 kilometrov dosiahne 41,7 %. Na kratšie vzdialenosti ceny v niektorých prípadoch vzrastú o polovicu, môžu však vzrásť až dvojnásobne. Každá cesta vlakom pri regulovanom cestovnom sa zvýši priemerne o 0,25 eura, pri základnom cestovnom zaplatí za jednu jazdu cestujúci v priemere viac o 0,39 eura. Po zohľadnení komerčných zliav celkové zvýšenie cestovného dosiahne 5,1 %. Maximálne zvýšenie regulovaného cestovného eliminuje poskytovanie komerčnej zľavy vlakmi Regional vo výške 15 % a zľavnený nákup lístkov cez internet. Ceny vlakov pre dôchodcov nad 70 rokov sa nezvýšia, naopak, mierne klesnú. Rast cien pre držiteľov preukazov s ťažkým zdravotným postihnutím a so sprievodom bude miernejší. Výška cestovného vo vlakoch sa po zdražení vyrovnáva s cenami autobusovej dopravy.
Regulované cestovné na železnici bolo doposiaľ určované pre jednotlivé tarifné pásma. "Nový spôsob určovania cestovného je podľa dĺžky tarifnej vzdialenosti v kilometroch s odstupňovaním po jednom kilometri. Uvedená zmena systému odstráni možnosť špekulatívneho skladania cestovného," informuje v materiáli regulačný úrad. Na špekulovaní cestujúcich pri kupovaní lístkov osobný prepravca ročne strácal podľa odhadov okolo 126 tis. eur. Výnimku bude tvoriť základné cestovné na Tatranských elektrických železniciach, Trenčianskej elektrickej železnici, Ozubnicovej železnici Štrba - Štrbské Pleso a osobitné cestovné pre občanov nad 70 rokov, kde naďalej zostávajú tarifné pásma.
Cestujúci vlakom na vzdialenosť 10 kilometrov zaplatia po zdražení základné cestovné 75 centov namiesto 40 centov. Pri cestovaní trikrát v týždni tam a späť zaplatí viac mesačne o 8,40 eura a ročne o 100,80 eura. Ročný dopad zvýšenia cestovného bude v tomto prípade 87,5 %. Pri ceste na 50 kilometrov cena vzrastie o 57 centov na 2,75 eura. Mesačné výdavky sa zvýšia o 13,68 eura a ročné o 164,16 eura alebo o 26,15 %. V domácnosti, kde využíva železničnú osobnú dopravu viac osôb a cestuje sa častejšie, sa dopad znásobuje.
Pri diaľkovej preprave základné cestovné na 200 kilometrov vzrastie z 8,90 eura na 9,26 eura. Pri jednej ceste týždenne oboma smermi na uvedenú vzdialenosť sa zdraženie o 36 centov prejaví na raste výdavkov za mesiac o 2,88 eura. Ročné zvýšenie dosiahne 34,56 eura, respektíve 4,04 %. Pri vzdialenosti na 445 kilometrov cena stúpne zo 17,18 eura na 18,76 eura, teda o 1,58 eura. Mesačný dopad zvýšenia cestovného tak dosiahne 12,64 eura a ročný dopad bude 151,68 eura alebo 9,2 %.
Žiaci a študenti so zľavou 50 % za cestu na 10 kilometrov zaplatia 37 centov namiesto 20 centov. Pri využívaní vlaku tri razy týždenne tam a späť na spomínanú vzdialenosť ich cestovné bude stáť za mesiac o 4,08 eura viac a ročne zaplatia navyše 48,96 eura. Zvýšenie výdavkov za rok tak dosiahne 85 %. Pri vzdialenosti na 50 kilometrov zaplatia za cestu 1,37 eura, čo je o 28 centov viac. Mesačný dopad zvýšeného cestovného bude 6,72 eura a ročný 80,64 eura alebo 25,69 %.
Zvýšenie cestovného by malo Železničnej spoločnosti priniesť navyše ročne maximálne 6,6 mil. eur. Po poskytnutí rôznych zliav sa má očakávaný prínos vyšších cien znížiť na 2,2 mil. eur. Rizikom však zostáva možný úbytok cestujúcich. Osobný dopravca predpokladá v tomto roku stratu okolo 9,7 mil. eur. Na prevádzkovanie osobnej dopravy má v tomto roku nárok na štátnu dotáciu v objeme 205 mil. eur. Na osobnú železničnú dopravu v SR pripadá ročne okolo 11 % z celkovej verejnej osobnej prepravy bez mestskej hromadnej dopravy.