BREZNO - Zrážku vlaku s autobusom, pri ktorej vo februári 2009 pri Polomke v okrese Brezno zahynulo 12 ľudí a ďalší utrpeli ťažké zranenia, zavinil vodič autobusu Ján M. z Bánoviec nad Bebravou.
Z nedbanlivosti nedal prednosť prichádzajúcemu vlaku, hoci ho mal možnosť spozorovať, čím porušil ustanovenia cestného zákona. Rozhodol o tom Okresný súd v Brezne, čím Jána M. uznal vinným z prečinu všeobecného ohrozenia a stanovil mu súhrnný trest odňatia slobody na 102 mesiacov v zariadení s minimálnym stupňom stráženia a štvorročný zákaz viesť motorové vozidlá. Do súhrnného trestu je zahrnutý aj trest za vydieranie a porušovanie domovej slobody, za ktorý už bol Ján M. odsúdený okresným súdom v Bánovciach nad Bebravou a krajským v Trenčíne na jeden rok podmienečne. Dnešný rozsudok nie je právoplatný, obžalovaný aj jeho obhajca voči nemu podali na mieste odvolanie.
Prokurátor v záverečnej reči požadoval pre obžalovaného trest na hornej hranici sadzby, ktorá je pri prečine všeobecného ohrozenia štyri až desať rokov odňatia slobody. Podľa neho bolo jednoznačne preukázané, že vodič sa dostatočne nepresvedčil, či môže vojsť na priecestie. Prichádzajúci vlak mohol vidieť a autobus bezpečne zastaviť pred priecestím. Tvrdenie obžalovaného, že mu na priecestí vypadla rýchlosť, je preto pri posúdení viny nepodstatné.
"Z technického hľadiska vypadnutie rýchlosti nemalo priamy vplyv na priebeh nehody, aj keby mu nebola vypadla, k zrážke by došlo, aj keď nie do stredu, ale do zadnej časti autobusu a následky by boli podobné, keďže autobus bol plne obsadený," uviedol v záverečnej reči prokurátor. Po skončení pojednávania uviedol, že rozsudok považuje v celom rozsahu za zákonný a je presvedčený, že odvolací súd vinu obžalovaného potvrdí.
"Na základe vykonaného dokazovania som bol presvedčený o tom, že vina obžalovaného bola preukázaná skutkovo i právne. K výške trestu sa vyjadrím po doručení písomného vyhotovenia rozsudku, zvážim najmä ukladaný trest vo vzťahu k zákazu činnosti vedenia motorového vozidla," dodal prokurátor.
Obhajca vo svojej záverečnej reči spochybnil výsledky znaleckého posudku Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline, najmä v súvislosti s dĺžkou reakčného času vodiča. Vyjadril tiež pochybnosti o brzdení vlaku. Traťová rýchlosť 70 kilometrov za hodinu navyše podľa neho nezodpovedala rozhľadovým pomerom na mieste. Keby tadiaľ už vtedy jazdili vlaky 30-kou, ako v súčasnosti, k nehode by podľa obhajcu nemohlo dôjsť. Navrhol oslobodiť Jána M. spod obžaloby, pretože sa nepreukázalo, že je za nehodu zodpovedný. "Ja tvrdím, že je preukázaný opak, aj keď stačí dokázať pochybnosť," uviedol obhajca.
Obžalovaný Ján M. povedal, že je mu veľmi ľúto, čo sa stalo. "Nie som si vedomý, že som porušil nejaké predpisy. Keby tam bolo zabezpečené to, čo malo byť, nestalo by sa to," povedal obžalovaný pred vynesením rozsudku. Po skončení pojednávania odmietol dať prítomným médiám akékoľvek vyjadrenie.
Nehoda, ktorá patrí k najtragickejším v histórii Slovenska, sa stala v sobotu 21. februára ráno na nechránenom železničnom priecestí pri Polomke, keď do zájazdového autobusu smerujúceho z Bánoviec nad Bebravou do tamojšieho lyžiarskeho strediska Bučník narazil motorový osobný vlak. Pri nehode zahynulo 12 cestujúcich z autobusu, ďalší 44 boli zranení, pričom štrnásti z nich utrpeli ťažkú ujmu na zdraví. Vo vlaku sa nezranil nikto. V novembri 2009 nainštalovali Železnice SR na inkriminovanom priecestí signalizačné zariadenie.