Problémy s tým má takmer každý. Či už ide o úplného nováčika, alebo o ostrieľaného harcovníka. Každá výmena zamestnania je spojená s istým stresom a dávkou neistoty. Ako ma moji kolegovia prijmú, budem zvládať zadané úlohy, ako budem vychádzať so svojím šéfom – to sú najčastejšie otázky, ktoré počas prvých dní v novej pozícii víria hlavou nastupujúceho pracovníka.
Každý nový zamestnanec to má zo začiatku ťažké. Mnohí na neho pozerajú s nedôverou, alebo dokonca nevôľou, musí sa dostať do zabehnutého kolektívu, zistiť, aké vzťahy panujú na pracovisku a zoznámiť sa s pracovnými úlohami. A to všetko musí zvládnuť bez toho, aby sa strápnil, či nespravil zo seba chválenkára alebo, naopak, lajdáka, ktorý nezvláda ani základné zadania.
Prekonať neistotu a strach
„Základom každého strachu zo zlyhania je neistota človeka v seba samého. Človek, ktorému nechýba zdravé sebavedomie, to má v práci vždy ľahšie ako ten, ktorý si neverí. Aj keď do kategórie se bavedomých ľudí nepatríte, nemusíte sa ničoho báť, pretože je veľa spôsobov, ako sa dá sebadôvera zvýšiť,“ objasňuje psychologička Erika Bohdanová. A ďalej pokračuje: „Je úplne prirodzené, že hneď v prvé dni sa v novom zamestnaní nedá všetko ovládať na 100 percent. A toto každý inteligentný zamestnávateľ vie a počíta s tým. Niekedy ide skôr o to, že nový pracovník sám od seba očakáva viac ako samotný šéf. Je potrebné zo začiatku trochu brzdiť túžbu po dokonalosti a perfekcionizme. Všetko totiž chce svoj čas, aj zaradenie sa do novej pozície.“
Nepredstierajte dokonalosť
Každý sa chce prezentovať v čo najlepšom svetle, treba si však uvedomiť, že vaša reálna tvár vyjde skôr či neskôr najavo. „Netreba predstierať dokonalosť a pritakávať všetkému, čo vaši spolupracovníci povedia. Ak máte inú mienku, prezentujte ju. Ostatní skôr ocenia váš vlastný názor, ako vtieranie sa tým, že budete zakaždým so všetkým súhlasiť,“ prízvukuje Bohdanová. Tiež nie je dobré porovnávať súčasné zamestnanie s predchádzajúcim a neustále opakovať, čo tam bolo iné, lepšie a ako to tam fungovalo. Aj nápady, ako čo vylepšiť, servírujte len pomaly a s mierou, nesnažte sa radikálne meniť niečo, čo ostatným doteraz vyhovovalo a dostatočne fungovalo, pretože inak vás môžu ťažšie prijať do svojho zabehnutého kolektívu.
Vzťahy s novými kolegami
Cestu k svojim novým kolegom si určite neuľahčíte prílišnou uzavretosťou, ale ani otvorenosťou, pretože budete vyzerať ako chvastúň. Netreba tiež hneď každému porozprávať svoj životný príbeh, aby ste nevyzerali ako ten, čo rád klebetí a veľmi sa zaujíma o súkromie iných. „Kontakty začnite nadväzovať postupne, stačí si na začiatok zapamätať mená ľudí, s ktorými pracujete. Nebojte sa dať najavo, že sa cítite trochu neisto a požiadať o radu a pomoc ostatných. Tí správni kolegovia vám určite pomôžu, veď aj oni začínali vo firme presne tak, ako teraz vy,“ radí Erika Bohdanová. Podľa jej vyjadrenia si nových priateľov spomedzi spolupracovníkov určite nenájdete tak, keď sa im budete núkať, že urobíte prácu za nich. To iba ukáže vašu slabosť a prílišnú poddajnosť. „Predovšetkým buďte sami sebou, správajte sa čo najprirodzenejšie a uvidíte, s kým si povahovo sadnete hneď prvé dni a s kým to pôjde pomalšie. Hlavne nič neuponáhľajte, veď sa chystáte v novom zamestnaní nejaký čas zotrvať,“ uzatvára psychologička.
Zabudnite na ohováranie
V prvom rade sa snažte vyhnúť akémukoľvek ohováraniu svojho šéfa alebo nových kolegov pred ostatnými. To nikdy neprináša nič pozitívne do pracovnej atmosféry. Ani sa nepridávajte na jednu či druhú stranu „rozhádaných frontov“. Zo začiatku totiž nemôžete vedieť, aké na pracovisku vládnu vzťahy, a ani si neviete urobiť správny obraz o tom, ako to tam naozaj funguje. Najprv len pozorujte svoje okolie, všímajte si reakcie a až keď máte dostatok infomácií, utvoríte si vlastný názor.
Zvýšenie sebavedomia
Existuje veľa spôsobov a každému vyhovuje niečo iné. Vyskúšajte niekoľko tipov, ktoré vám môžu pomôcť:
- Nikto nie je dokonalý, takže dosiahnuť túto métu je úplne nereálne, je dobré si to uvedomiť, len tak sa vyhnete pocitu zlyhania,
- zamerajte sa na reálne ciele, ktoré dokážete svojimi silami a schopnosťami dosiahnuť,
- postupne sa zlepšujte a úprimne sa tešte z každého úspechu,
- verte v samého seba a nesnažte sa oklamať svoje vnútro tým, že ste zvládli niečo, o čom dobre viete, že to tak nebolo, - neutekajte od povinností a zložitých vecí, len ich oddialite a zároveň budete stále stresovaný, že ich neviete zvládnuť,
- premietajte si veci a úspechy, ktoré sa vám podarili,
- realisticky vyzdvihujte svoje silné stránky a uvedomte si, v čom ste skutočne dobrý.
Prekonať neistotu a strach
„Základom každého strachu zo zlyhania je neistota človeka v seba samého. Človek, ktorému nechýba zdravé sebavedomie, to má v práci vždy ľahšie ako ten, ktorý si neverí. Aj keď do kategórie se bavedomých ľudí nepatríte, nemusíte sa ničoho báť, pretože je veľa spôsobov, ako sa dá sebadôvera zvýšiť,“ objasňuje psychologička Erika Bohdanová. A ďalej pokračuje: „Je úplne prirodzené, že hneď v prvé dni sa v novom zamestnaní nedá všetko ovládať na 100 percent. A toto každý inteligentný zamestnávateľ vie a počíta s tým. Niekedy ide skôr o to, že nový pracovník sám od seba očakáva viac ako samotný šéf. Je potrebné zo začiatku trochu brzdiť túžbu po dokonalosti a perfekcionizme. Všetko totiž chce svoj čas, aj zaradenie sa do novej pozície.“
Nepredstierajte dokonalosť
Každý sa chce prezentovať v čo najlepšom svetle, treba si však uvedomiť, že vaša reálna tvár vyjde skôr či neskôr najavo. „Netreba predstierať dokonalosť a pritakávať všetkému, čo vaši spolupracovníci povedia. Ak máte inú mienku, prezentujte ju. Ostatní skôr ocenia váš vlastný názor, ako vtieranie sa tým, že budete zakaždým so všetkým súhlasiť,“ prízvukuje Bohdanová. Tiež nie je dobré porovnávať súčasné zamestnanie s predchádzajúcim a neustále opakovať, čo tam bolo iné, lepšie a ako to tam fungovalo. Aj nápady, ako čo vylepšiť, servírujte len pomaly a s mierou, nesnažte sa radikálne meniť niečo, čo ostatným doteraz vyhovovalo a dostatočne fungovalo, pretože inak vás môžu ťažšie prijať do svojho zabehnutého kolektívu.
Vzťahy s novými kolegami
Cestu k svojim novým kolegom si určite neuľahčíte prílišnou uzavretosťou, ale ani otvorenosťou, pretože budete vyzerať ako chvastúň. Netreba tiež hneď každému porozprávať svoj životný príbeh, aby ste nevyzerali ako ten, čo rád klebetí a veľmi sa zaujíma o súkromie iných. „Kontakty začnite nadväzovať postupne, stačí si na začiatok zapamätať mená ľudí, s ktorými pracujete. Nebojte sa dať najavo, že sa cítite trochu neisto a požiadať o radu a pomoc ostatných. Tí správni kolegovia vám určite pomôžu, veď aj oni začínali vo firme presne tak, ako teraz vy,“ radí Erika Bohdanová. Podľa jej vyjadrenia si nových priateľov spomedzi spolupracovníkov určite nenájdete tak, keď sa im budete núkať, že urobíte prácu za nich. To iba ukáže vašu slabosť a prílišnú poddajnosť. „Predovšetkým buďte sami sebou, správajte sa čo najprirodzenejšie a uvidíte, s kým si povahovo sadnete hneď prvé dni a s kým to pôjde pomalšie. Hlavne nič neuponáhľajte, veď sa chystáte v novom zamestnaní nejaký čas zotrvať,“ uzatvára psychologička.
Zabudnite na ohováranie
V prvom rade sa snažte vyhnúť akémukoľvek ohováraniu svojho šéfa alebo nových kolegov pred ostatnými. To nikdy neprináša nič pozitívne do pracovnej atmosféry. Ani sa nepridávajte na jednu či druhú stranu „rozhádaných frontov“. Zo začiatku totiž nemôžete vedieť, aké na pracovisku vládnu vzťahy, a ani si neviete urobiť správny obraz o tom, ako to tam naozaj funguje. Najprv len pozorujte svoje okolie, všímajte si reakcie a až keď máte dostatok infomácií, utvoríte si vlastný názor.
Zvýšenie sebavedomia
Existuje veľa spôsobov a každému vyhovuje niečo iné. Vyskúšajte niekoľko tipov, ktoré vám môžu pomôcť:
- Nikto nie je dokonalý, takže dosiahnuť túto métu je úplne nereálne, je dobré si to uvedomiť, len tak sa vyhnete pocitu zlyhania,
- zamerajte sa na reálne ciele, ktoré dokážete svojimi silami a schopnosťami dosiahnuť,
- postupne sa zlepšujte a úprimne sa tešte z každého úspechu,
- verte v samého seba a nesnažte sa oklamať svoje vnútro tým, že ste zvládli niečo, o čom dobre viete, že to tak nebolo, - neutekajte od povinností a zložitých vecí, len ich oddialite a zároveň budete stále stresovaný, že ich neviete zvládnuť,
- premietajte si veci a úspechy, ktoré sa vám podarili,
- realisticky vyzdvihujte svoje silné stránky a uvedomte si, v čom ste skutočne dobrý.