Ilustračné foto (Zdroj: Jupiterimages)
BRATISLAVA- Vernostné programy obchodných reťazcov majú Slováci v obľube, stovky tisíc ľudí nosia vo svojich peňaženkách kartičku spoločnosti Coop Jednota, Billa či Tesco Stores.
Podľa analytika agentúry Terno pre prieskum trhu Ľubomíra Drahovského sa Slováci radi zapájajú do rôznych klubov, zároveň však pripomenul, že ak má zákazník karty od všetkých obchodníkov, strácajú preňho význam.
Prostredníctvom vernostných programov má zákazník možnosť získať body za nákup, ktoré môže neskôr zameniť za zľavy na tovar. Systém je výhodný aj pre obchodníka. Ten okrem možnosti odlíšiť sa od konkurencie a upevniť si tržby, dostáva pri používaní kariet informácie o nakupovanom tovare.
"Je to neoceniteľná interná analýza, za ktorú by musel obchodník za iných okolností zaplatiť, preto sa prostredníctvom zliav rád vzdá časti svojho zisku," povedal Drahovský. Kartičku najväčšieho obchodného reťazca v krajine Tesco Stores si napríklad za rok zaobstaralo 870 tisíc ľudí.
Analytik upozornil, že Slováci sa síce radi do vernostných programov zapoja, no viac sa stále riadia najvýhodnejšou cenou. Preto sa stáva, že človek, ktorý má v rodine na starosti nákupy, vlastní kartičky všetkých obchodov vo svojom okolí. "Keď je klubových kariet veľa, spotrebitelia môžu mať chaos v tom, ktorá spoločnosť aké benefity poskytuje a nevyzná sa ani v tom, ako ich využívať," povedal Drahovský. Ponúkané zľavy vtedy často zostávajú v prospech obchodníka.
Vernostné programy na Slovensku z najväčších reťazcov nepoužívajú napríklad Hypernova či Albert. Rovnako v nich nevidí význam ani nemecký Kaufland, zákazníkov takto neláka v žiadnej z deviatich krajín, v ktorých pôsobí. "Momentálne nezvažujeme žiadny kartový alebo vernostný program, ktorý by bol zameraný na zbieranie bodov, lebo sme toho názoru, že to v podstate neznamená žiadny prínos pre zákazníka," povedal hovorca Kauflandu Martin Gärtner.
Prostredníctvom vernostných programov má zákazník možnosť získať body za nákup, ktoré môže neskôr zameniť za zľavy na tovar. Systém je výhodný aj pre obchodníka. Ten okrem možnosti odlíšiť sa od konkurencie a upevniť si tržby, dostáva pri používaní kariet informácie o nakupovanom tovare.
"Je to neoceniteľná interná analýza, za ktorú by musel obchodník za iných okolností zaplatiť, preto sa prostredníctvom zliav rád vzdá časti svojho zisku," povedal Drahovský. Kartičku najväčšieho obchodného reťazca v krajine Tesco Stores si napríklad za rok zaobstaralo 870 tisíc ľudí.
Analytik upozornil, že Slováci sa síce radi do vernostných programov zapoja, no viac sa stále riadia najvýhodnejšou cenou. Preto sa stáva, že človek, ktorý má v rodine na starosti nákupy, vlastní kartičky všetkých obchodov vo svojom okolí. "Keď je klubových kariet veľa, spotrebitelia môžu mať chaos v tom, ktorá spoločnosť aké benefity poskytuje a nevyzná sa ani v tom, ako ich využívať," povedal Drahovský. Ponúkané zľavy vtedy často zostávajú v prospech obchodníka.
Vernostné programy na Slovensku z najväčších reťazcov nepoužívajú napríklad Hypernova či Albert. Rovnako v nich nevidí význam ani nemecký Kaufland, zákazníkov takto neláka v žiadnej z deviatich krajín, v ktorých pôsobí. "Momentálne nezvažujeme žiadny kartový alebo vernostný program, ktorý by bol zameraný na zbieranie bodov, lebo sme toho názoru, že to v podstate neznamená žiadny prínos pre zákazníka," povedal hovorca Kauflandu Martin Gärtner.