BRATISLAVA - Stavba chýbajúcich úsekov diaľnice D1 od Žiliny na východ krajiny prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) sa môže predražiť o viac ako miliardu eur.
Pôvodne sa predpokladalo, že štát za 75 kilometrov diaľnice zaplatí víťaznému konzorciu pod vedením francúzskej spoločnosti Bouyguesa za 30 rokov 7,8 miliardy eur. V súčasnosti sa však počíta až s čiastkou 9,1 miliardy eur, poznamenal Trend. Dodal, že štát v jednom z dodatkov ku zmluve umožnil posunutie termínov dostavby pri troch úsekoch o dva až tri mesiace, pri dvoch dokonca o 11 až 14 mesiacov. To sa však neodrazilo v znížení ceny.
Týždenník upozornil, že pôvodné termíny výstavby presadzované štátom v rámci tendrových podmienok (17 až 37 mesiacov) boli údajne nereálne, čo predražilo už pôvodnú cenu projektu v súčasných cenách o ďalšiu pol miliardu eur. Časti D1 má postaviť konzorcium pod vedením francúzskej spoločnosti Bouygues, súčasťou ktorého je aj spoločnosť Váhostav-SK Juraja Širokého, jedného zo sponzorov najsilnejšej koaličnej strany Smer-SD.
Vláda by mohla podľa Trendu časť peňazí ešte pred finančným uzatvorením ušetriť, ak by financovanie projektu prevzala na seba. Konzorcium si totiž údajne požičia peniaze na projekt za 7,5-percentný ročný úrok, pričom štát by si prostredníctvom emisie dlhopisov mohol požičať výrazne výhodnejšie.