BRATISLAVA - Úsek diaľnice D3 smerom na Poľsko nemusí postaviť firma, ktorá si za to od štátu pýta najmenej peňazí. Národnej diaľničnej spoločnosti sa totiž najnižšia ponuka nepozdáva a od uchádzača žiada vysvetlenie, prečo je v porovnaní s konkurenciou lacnejšia.
Informujú o tom v stredajšom vydaní Hospodárske noviny (HN) s tým, že výstavba úseku D3 sa môže predražiť o sto miliónov eur. Taký je podľa denníka rozdiel medzi najvyššou a najnižšou ponukou.
Najlacnejšie sľubuje diaľnicu postaviť spoločnosť Skanska BS - za 163 mil. eur. Diaľničná spoločnosť vyzvala firmu, aby zdôvodnila svoje nízke náklady a vysvetlila kalkuláciu ceny. "Rozhodne cenu nepovažujeme za neobvykle nízku. Je to reálna kalkulovaná cena, obsahujúca všetky náklady i primeraný zisk," povedala pre HN hovorkyňa skupiny Skanska v SR Magdaléna Dobišová.
Podľa zákona o verejnom obstarávaní hodnotiaca komisia vylúči ponuku, ak neuzná vysvetlenie návrhu ceny za dostatočné. Takýto osud podľa novín postihol napríklad záujemcov o zákazky na elektronické mýto.
Prevádzkuje ho tak nakoniec uchádzač s najdrahšou ponukou. Ak diaľničiari spoločnosti Skanska neuveria a firmu zo súťaže vyradia, najbližšie k víťazstvu bude česko-španielska spoločnosť OHL ŽS, ktorá dala druhú najnižšiu cenu.
Ak by vyradili aj tohto uchádzača, tender by vyhrala tretia najlacnejšia ponuka konzorcia zo spoločností Doprastav a Váhostav-SK. Najdrahšiu ponuku od Trnavskej stavebnej spoločnosti podľa HN už diaľničiari vyradili, môže sa však proti tomu odvolať.
Vylučovanie na základe prinízkej ceny štátne úrady v minulosti zdôvodňovali hrozbou nižšej kvality či zvyšovania ceny cez dodatky k zmluvám. "Prijatie príliš nízkej ceny môže ísť na úkor kvality, alebo môže viesť k tlačeniu k dodatkom, ktoré cenu zvýšia," cituje denník generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka.
Opozícia za tým však skôr vidí priestor pre klientelizmus. "Zvyšuje to podozrenie, že majú záujem presadiť víťazstvo inej firmy. Bohužiaľ, s Národnou diaľničnou spoločnosťou nemáme dobré skúsenosti. Viackrát sa udiali veci, ktoré neboli v záujme verejnosti. Najznámejším príkladom je cestné mýto," dodáva v HN poslanec Ivan Štefanec (SDKÚ-DS).
Podľa výkonnej riaditeľky Aliancie Fair-play Zuzany Wienk podliezanie cien deformuje trh. "Problém je, že na Slovensku žijeme v podvodnej kultúre, kde sa využije hocičo na presadenie spriaznenej ponuky," upozornila Wienk.