BRATISLAVA - Železniční prepravcovia majú od roku 2011 platiť nižšie poplatky za prejazd vlakových súprav po koľajniciach. Približne dve pätiny nákladov za použitie dopravnej cesty, ktoré na Slovensku patria k najvyšším v Európskej únii, bude podniku Železnice SR (ŽSR) preplácať štát. Vyplýva to z návrhu zákona o dráhach, ktorý dnes schválila vláda Roberta Fica.
Štát má ročne hradiť v prospech ŽSR, ktoré sa okrem iného starajú o údržbu a opravy koľajníc, náklady vo výške 56,3 milióna eur (1,7 miliardy Sk). Z toho necelé tri štvrtiny odbremenia štátneho nákladného prepravcu ZSSK Cargo Slovakia, zvyšok okreše náklady osobného prepravcu Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).
Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho tak štát preplatí približne dve pätiny z celkovej ročnej sumy poplatkov za železničnú dopravnú cestu. Tržby štátnych ŽSR z poplatkov za používanie koľajníc v uplynulom období klesli napríklad pre výpadok výkonov nákladného Carga, ku ktorému došlo v dôsledku svetovej hospodárskej krízy.
Vláda tento rok schválila pre ŽSR aj Cargo finančnú injekciu na preklenutie krízy v celkovej výške 235,88 milióna eur (asi sedem miliárd Sk). Podľa ministerstva dopravy, ktoré zákon pripravilo, majú nižšie poplatky pre prepravcov tiež zvýšiť predpoklad vstupu nových železničných podnikov na slovenský dopravný trh.
Slovenské železnice sa ešte v roku 2002 rozdelili na dve spoločnosti - ŽSR a ZSSK. V roku 2005 sa od osobnej prepravy v ZSSK oddelila nákladná doprava a vznikla spoločnosť ZSSK Cargo.