BRATISLAVA - Ruské železnice a železničné spoločnosti Rakúska, Slovenska a Ukrajiny podpísali vyhlásenie Riadiaceho výboru pre projekt predĺženia širokorozchodnej trate o vytvorení spoločného podniku, ktorý má vypracovať štúdiu realizovateľnosti.
Vyhlásenie podpísali v piatok počas 4. medzinárodného podnikateľského fóra Strategické partnerstvo 1520 v Soči generálny riaditeľ Ruských železníc (RZD) Vladimir Jakunin, generálny riaditeľ Ukrajinskej štátnej železničnej správy Michail Kosťuk, člen predstavenstva Rakúskych železníc (OBB Holding AG), Gustav Poschalko a generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Štefan Hlinka. Informovala o tom Svetlana Bobrovová z Ruských železníc.
Cieľom projektu je podľa nej spojiť železničný systém strednej Európy s regiónmi, cez ktoré prechádza transsibírska magistrála so zámerom prilákať nákladnú dopravu na cestu spájajúcu Áziu so strednou Európou cez Rusko a zvýšiť konkurencieschopnosť železnice voči námornej a cestnej preprave. Širokorozchodná trať sa má predĺžiť z Košíc do Viedne. Ruské železnice a železničné spoločnosti Rakúska, Slovenska a Ukrajiny už 4. apríla 2008 podpísali protokol o začatí predprojektových štúdií o predĺžení širokorozchodnej trate do strednej Európy. Náklady na projekt sa odhadujú na sumu 4 až 5 mld. USD.
Slovenská vláda na ostatnom zasadnutí povolila výnimku pre ŽSR na peňažný vklad vo výške 1,5 mil. eur do spoločného podniku s ruskými, ukrajinskými a rakúskymi železnicami. Ich spoločný podnik ÖBB-Breitspur Planungsgesellschaft sídli vo Viedni. ŽSR majú dostať zo štátnych finančných aktív aj účelovú dotáciu vo výške 25 tis. eur na odkúpenie obchodného podielu v spoločnosti. Štyri železničné spoločnosti vložia do spoločného podniku po 25 tis. eur a následne každá poskytne na zvýšenie jej základného imania po 1,5 mil. eur.
"Uložený kapitál bude slúžiť na zabezpečenie štúdie realizovateľnosti a financovateľnosti tohto diela," povedal minister dopravy po stredajšom zasadnutí vlády. Samotná štúdia realizovateľnosti by mala byť podľa neho vypracovaná najskôr do konca tohto roka, a nie v júni, ako sa pôvodne predpokladalo. Meškanie s vypracovaním štúdie realizovateľnosti zdôvodnil určitými problémami so založením spoločného podniku podľa rakúskeho práva, ako aj zdržaním partnerov so splatením základného imania spoločnosti.
"Budeme trvať na tom, aby to bol koniec roku 2009. Skôr sa to nedá. Aj to som povedal krkolomný termín," povedal minister dopravy o termíne vyhotovenia štúdie realizovateľnosti. ŽSR majú prostriedky v uvedenej výške k dispozícii, do spoločného podniku ich vložia podobne ako železničné spoločnosti z Ruska, Ukrajiny a Rakúska.
Pracovná skupina zo zástupcov Ruska, Ukrajiny, Rakúska a Slovenska, ktorá má posúdiť možností predĺženia širokorozchodnej trate cez SR a vybudovanie logistického centra na dohodnutom území, bola zriadená na základe Memoranda o porozumení, podpísaného ministerstvom dopravy a Ruskými železnicami 4. mája 2007 v Moskve.
Pracovná skupina rokovala na svojich zasadnutiach aj o otázkach financovania projektu výstavby širokorozchodnej trate a navrhla vytvoriť spoločnú manažérsku jednotku s cieľom zabezpečenia štúdie realizovateľnosti a projekčno-výskumných činností, financovaných spoločne všetkými zainteresovanými stranami.
Cieľom projektu je podľa nej spojiť železničný systém strednej Európy s regiónmi, cez ktoré prechádza transsibírska magistrála so zámerom prilákať nákladnú dopravu na cestu spájajúcu Áziu so strednou Európou cez Rusko a zvýšiť konkurencieschopnosť železnice voči námornej a cestnej preprave. Širokorozchodná trať sa má predĺžiť z Košíc do Viedne. Ruské železnice a železničné spoločnosti Rakúska, Slovenska a Ukrajiny už 4. apríla 2008 podpísali protokol o začatí predprojektových štúdií o predĺžení širokorozchodnej trate do strednej Európy. Náklady na projekt sa odhadujú na sumu 4 až 5 mld. USD.
Slovenská vláda na ostatnom zasadnutí povolila výnimku pre ŽSR na peňažný vklad vo výške 1,5 mil. eur do spoločného podniku s ruskými, ukrajinskými a rakúskymi železnicami. Ich spoločný podnik ÖBB-Breitspur Planungsgesellschaft sídli vo Viedni. ŽSR majú dostať zo štátnych finančných aktív aj účelovú dotáciu vo výške 25 tis. eur na odkúpenie obchodného podielu v spoločnosti. Štyri železničné spoločnosti vložia do spoločného podniku po 25 tis. eur a následne každá poskytne na zvýšenie jej základného imania po 1,5 mil. eur.
"Uložený kapitál bude slúžiť na zabezpečenie štúdie realizovateľnosti a financovateľnosti tohto diela," povedal minister dopravy po stredajšom zasadnutí vlády. Samotná štúdia realizovateľnosti by mala byť podľa neho vypracovaná najskôr do konca tohto roka, a nie v júni, ako sa pôvodne predpokladalo. Meškanie s vypracovaním štúdie realizovateľnosti zdôvodnil určitými problémami so založením spoločného podniku podľa rakúskeho práva, ako aj zdržaním partnerov so splatením základného imania spoločnosti.
"Budeme trvať na tom, aby to bol koniec roku 2009. Skôr sa to nedá. Aj to som povedal krkolomný termín," povedal minister dopravy o termíne vyhotovenia štúdie realizovateľnosti. ŽSR majú prostriedky v uvedenej výške k dispozícii, do spoločného podniku ich vložia podobne ako železničné spoločnosti z Ruska, Ukrajiny a Rakúska.
Pracovná skupina zo zástupcov Ruska, Ukrajiny, Rakúska a Slovenska, ktorá má posúdiť možností predĺženia širokorozchodnej trate cez SR a vybudovanie logistického centra na dohodnutom území, bola zriadená na základe Memoranda o porozumení, podpísaného ministerstvom dopravy a Ruskými železnicami 4. mája 2007 v Moskve.
Pracovná skupina rokovala na svojich zasadnutiach aj o otázkach financovania projektu výstavby širokorozchodnej trate a navrhla vytvoriť spoločnú manažérsku jednotku s cieľom zabezpečenia štúdie realizovateľnosti a projekčno-výskumných činností, financovaných spoločne všetkými zainteresovanými stranami.