(Zdroj: SITA)
BRATISLAVA - Objem reklamy v slovenských médiách v prvom štvrťroku medziročne padol o 43,3 percenta na 211,13 milióna eur (6,36 miliardy korún). Vyplýva to z údajov, ktoré poskytla spoločnosť TNS Media Intelligence.
Nejde však o reálne výdavky na reklamu, pretože údaje nezahŕňajú rôzne zľavy a bonusy; čísla sú vypočítané na základe hrubých cenníkových cien.
Komentár k výsledkom TNS neposkytla. Obvykle je objem reklamy začiatkom roka nižší, v tomto roku ho pravdepodobne zasiahla hospodárska kríza. Jej negatívny vplyv sa na reklamnom trhu prejavil už koncom vlaňajška. Podľa odborného časopisu Stratégie by skutočné výdavky na reklamu v médiách v tomto roku mohli padnúť až o pätinu na zhruba 290 miliónov eur (okolo 8,7 miliardy korún), teda na úroveň roka 2006.
Vlani hrubý objem reklamy podľa TNS stúpol o štvrtinu na rekordných 50,85 miliardy korún (1,69 miliardy eur). Stratégie reálne výdavky vyčíslili na 10,89 miliardy korún (0,34 miliardy eur) pri medziročnom raste o viac ako desatinu. Pod dobré výsledky sa podpísal rast ekonomiky a spotreby, ale aj ochota firiem investovať do komunikácie. V tomto roku však ekonómovia predpokladajú, že hrubý domáci produkt krajiny klesne, čo sa pravdepodobne prejaví aj v poklese reklamných výdavkov.
Najviac reklamy, viac ako dve pätiny z celkového objemu, smeruje na Slovensku do televízií. Na reklamu v tlači sa využije asi tretina peňazí a viac ako desatinu si z koláča ukrojí vonkajšia reklama, ktorá zahŕňa napríklad bilbordy. Menší podiel má reklama na internete, v rádiách a v kinách.
Vlani hrubý objem reklamy podľa TNS stúpol o štvrtinu na rekordných 50,85 miliardy korún (1,69 miliardy eur). Stratégie reálne výdavky vyčíslili na 10,89 miliardy korún (0,34 miliardy eur) pri medziročnom raste o viac ako desatinu. Pod dobré výsledky sa podpísal rast ekonomiky a spotreby, ale aj ochota firiem investovať do komunikácie. V tomto roku však ekonómovia predpokladajú, že hrubý domáci produkt krajiny klesne, čo sa pravdepodobne prejaví aj v poklese reklamných výdavkov.
Najviac reklamy, viac ako dve pätiny z celkového objemu, smeruje na Slovensku do televízií. Na reklamu v tlači sa využije asi tretina peňazí a viac ako desatinu si z koláča ukrojí vonkajšia reklama, ktorá zahŕňa napríklad bilbordy. Menší podiel má reklama na internete, v rádiách a v kinách.