Utorok26. november 2024, meniny má Kornel, zajtra Milan

Nižšie náklady na diaľnice má zabezpečiť maximálna cena

BRATISLAVA - Zníženie nákladovosti diaľničnej výstavby si podľa Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii SR (MDPT) vyžaduje uplatniť cenovú reguláciu v podobe maximálnej ceny.

Tá by sa mala určiť až na základe dokumentácie pre súťažné podklady, a nie ako v súčasnosti na základe stavebného zámeru.

Ministerstvo preto navrhuje novelizovať zákon o cenách, do ktorého by sa mal zapracovať inštitút maximálnej ceny verejnej práce. Do zákona o verejnom obstarávaní by sa podľa rezortu mali vložiť ustanovenia, podľa ktorých bude obstarávateľ povinný uviesť v súťažných podkladoch maximálnu cenu verejnej práce a zrušiť vyhlásenú metódu verejného obstarávania, ak všetky ponuky prevyšujú uvedenú maximálnu cenu. Uvádza sa v analýze nákladovosti výstavby diaľnic v SR, ktorú MDPT predložilo do pripomienkového konania.

Podľa analýzy MDPT sa stavebné náklady výrazne znižujú pri tímovom posudzovaní stavebného zámeru a projektov. Konzultačné firmy Európskej únie totiž dokážu uplatniť významné zmeny v technickom riešení projektu, ako aj opatrenia na ochranu životného prostredia.

Rezort preto navrhuje, aby Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja pri vykonávaní štátnej expertízy na stavebné zámery diaľnice žiadalo o vypracovanie posudku výlučne odborné organizácie, a nie externých odborníkov -jednotlivcov.

Pri diaľniciach, kde sa pri financovaní využíva prepojenie súkromného a verejného sektora, vykonáva technickú expertízu poradca Mott MacDonald. Výsledky jeho expertízy by mala vláda dostať v marci budúceho roka.

Na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest smerovalo zo štátneho rozpočtu podľa MDPT od roku 1997 každoročne približne 8 mld. Sk až 10 mld. Sk, pričom 85 % z tejto sumy tvorili výdavky na stavebné práce.

Podľa predpokladov ministerstva sa ceny stavebných prác v tomto roku v porovnaní s rokom 1997 zvýšili o približne 76 %. V budúcom roku predpokladá rezort dopravy ich nárast o ďalších 15 %.

Zvyšok výdavkov na výstavbu diaľnic predstavujú náklady na projektové práce a prieskumy, ktoré dosahujú trojpercentný podiel a výdavky na výkupy pozemkov a odvody predstavujú 12 % z celkových výdavkov.

Merné náklady na jeden kilometer diaľnice na Slovensku podľa predloženej analýzy nie sú v porovnaní s niektorými krajinami v Európskej únie (EÚ) najvyššie. Náklady pri projektoch v rovinatom území sa v sledovaných krajinách pohybujú v rozmedzí od 52 mil. Sk do 325 mil. Sk na jeden kilometer, na Slovensku sú tieto náklady od 187 mil. Sk do 325 mil. Sk.

V pahorkovitom až horskom území sa jeden kilometer diaľnice na Slovensku postaví za 226 mil. Sk až 538 mil. Sk, kým v ostatných krajinách sa tieto náklady pohybujú medzi 184 mil. Sk až 1,145 mld. Sk. Vysoké náklady vykazuje Slovensko pri výstavbe diaľnic v meste, keď jeden kilometer stojí 633 mil. Sk až 1,169 mld. Sk.

V krajinách EÚ sú tieto náklady od 347 mil. Sk do 1,169 mld. Sk. Podobná situácia je aj pri výstavbe diaľnic s tunelmi, kde merné náklady v SR predstavujú 465 mil. Sk až 1,098 mld. Sk, kým v sledovaných krajinách sú náklady od 209 mil. Sk do 1,098 mld. Sk.
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu