BRATISLAVA - Odbyt nových osobných a malých nákladných áut na Slovensku v novembri v medziročnom porovnaní klesol prvý raz od začiatku tohto roka.
Informovalo o tom Združenie automobilového priemyslu. Pokles objednávok zaznamenal automobilový priemysel vo viacerých krajinách, čo spôsobili dôsledky svetovej finančnej krízy. V novembri počet registrácií automobilov do 3,5 tony klesol na Slovensku v porovnaní s vlaňajškom o 14,74 percenta na 6657 vozidiel.
Od začiatku roka pribudlo celkovo do štatistík 87.712 áut, čo znamená medziročný nárast o 16,75 percenta. Najvyšší odbyt od januára do konca novembra si pripísala tradične česká Škoda, ktorá v krajine predala 16.811 áut. Jej podiel na trhu však v porovnaní s vlaňajškom klesol o 2,5 percentuálneho bodu na 19,17 percenta. Druhé miesto si udržal nemecký Volkswagen s trhovým podielom 8,62 percenta pred tretím Peugeotom so ziskom 7,14 percenta.
Finančná kríza, pre ktorú majú ľudia ťažší prístup k úverom a budú zrejme viac opatrnejší vo väčších nákupoch, zasiahla automobilové trhy najmä v západnej Európe a Spojených štátoch. Na Slovensku výroba dopravných prostriedkov klesla už v októbri, a to medziročne o 12,8 percenta.
Okrem poklesu predaja osobných a malých nákladných áut sa znížil aj odbyt nákladných vozidiel. Za prvých 11 mesiacov pribudlo do policajných štatistík 941 nových nákladných áut s hmotnosťou od 3,5 do 12 ton, čo je o 8,29 percenta menej ako v rovnakom období vlaňajška. Najväčší podiel na trhu si udržalo Iveco (34,64 percenta).
O 12,83 percenta na 3602 vozidiel klesol v tomto období odbyt ťažkých nákladných áut nad 12 ton. Ani na čele rebríčka v tejto kategórii nenastala zmena, lídrom zostala švédska značka Volvo s podielom 20,24 percenta.
Do konca novembra zaregistrovali tiež 537 nových autobusov, čo je vyše dvojnásobný nárast v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2007. Medzi autobusmi sa na špici predajnosti udržal Irisbus s viac než polovičným trhovým podielom.