Bratislavské letisko
BRATISLAVA - Slovenské letiská sa počas víkendu stanú súčasťou schengenského priestoru bez prehliadok na vnútorných hraniciach. Občania členských krajín zóny tak na nich už nebudú musieť pri odbavovaní letov z a do krajín Schengenu prechádzať pasovou kontrolou.
Na bratislavskom letisku vrcholia prípravy na spustenie nového režimu, menšie letisko v Košiciach už má úpravy za sebou. Slovensko vstúpilo do schengenského priestoru aj s ďalšími ôsmimi štátmi vlani pred Vianocami.
"Na nový systém sa prejde zo soboty na nedeľu," povedala ČTK hovorkyňa bratislavskej letiskovej spoločnosti Dana Madunická. Na letisku budú po posledných úpravách odčlenené priestory pre pasažierov schengenských krajín, ktorí už nebudú musieť v prípade odletov a príletov do a z krajín Schengenu podstupovať kontrolu totožnosti, a tretích krajín.
Pasažieri, ktorí sú občanmi schengenských krajín, povinne absolvujú len kontrolu pri prekročení vonkajšej hranice zóny, pri prechode medzi členskými štátmi už následne nemusia strpieť ďalšie prehliadky. Slovensko sa začlenilo do Schengenu pred tromi mesiacmi. Schengenský priestor v súčasnosti zahŕňa všetky štáty únie okrem Británie, Írska, Cypru, Bulharska a Rumunska. Patrí do neho tiež Nórsko a Island, teda štáty, ktoré nie sú členmi únie.
V priestoroch najväčšieho slovenského letiska M. R. Štefánika počas víkendu pribudnú tiež nové reštauračné priestory, toalety a biznis salónik. "Na tomto všetkom sa stále pracuje, ešte stále prebiehajú úpravy priestorov," doplnila Madunická. Slávnostné otvorenie hraníc pri príležitosti vstupu letiska do schengenského vzdušného priestoru nachystala letisková spoločnosť na piatok.
Bratislavské letisko, ktoré po zrušení privatizácie zostalo pod kontrolou štátu, dotiahlo hlavnú časť príprav na Schengen ešte vlani. V novembri na ňom odovzdali do užívania nové odletové mosty za 170 miliónov korún, ktoré boli podmienkou pre vstup do zóny. Prístavbou mostov letisko vyriešilo aj ďalšie bezpečnostné požiadavky na odletový terminál, ako napríklad bezpečný pohyb cestujúcich ponad obslužnú cestu.
Menšie medzinárodné letisko v Košiciach splnilo podmienky pre vstup do schengenského priestoru ešte v minulom roku. "Príprava stála približne tri milióny korún, náklady sme vykryli z vlastných zdrojov," povedala Marta Horváthová z vedenia letiskovej spoločnosti. Majiteľom 66 percent akcií letiska je od roku 2006 konzorcium TwoOne, ktoré malo pôvodne získať aj väčšinu v bratislavskom letisku, zvyšok akcií vlastní štát.
"Upravili sme priestory pasovej kontroly, pracovníci hraničnej kontroly majú k dispozícii novú techniku," priblížil prípravy na Schengen vedúci obchodno-prevádzkového úseku letiska Poprad - Tatry Juraj Rokfalusy. Celý areál letiska zároveň oplotili. Až 90 percent pasažierov popradského letiska podľa Rokfalusyho tvoria cestujúci z krajín, ktoré nepatria do schengenského priestoru.
Na stredoslovenskom letisku Sliač sa na nový režim osobitne nepripravujú. Napriek tomu, že Sliač nie je zaradený do skupiny schengenských letísk, budú podľa jeho riaditeľa Petra Ťapušku naďalej odbavovať aj cestujúcich z tretích krajín. "Je možné vybavovať takéto lety, iba bude treba naďalej zabezpečovať na letisku pasovú kontrolu," povedal riaditeľ. Na Sliač v súčasnosti nelieta žiadna pravidelná linka, letisko využívajú iba na súkromné a charterové lety najmä počas turistickej sezóny.
"Na nový systém sa prejde zo soboty na nedeľu," povedala ČTK hovorkyňa bratislavskej letiskovej spoločnosti Dana Madunická. Na letisku budú po posledných úpravách odčlenené priestory pre pasažierov schengenských krajín, ktorí už nebudú musieť v prípade odletov a príletov do a z krajín Schengenu podstupovať kontrolu totožnosti, a tretích krajín.
Pasažieri, ktorí sú občanmi schengenských krajín, povinne absolvujú len kontrolu pri prekročení vonkajšej hranice zóny, pri prechode medzi členskými štátmi už následne nemusia strpieť ďalšie prehliadky. Slovensko sa začlenilo do Schengenu pred tromi mesiacmi. Schengenský priestor v súčasnosti zahŕňa všetky štáty únie okrem Británie, Írska, Cypru, Bulharska a Rumunska. Patrí do neho tiež Nórsko a Island, teda štáty, ktoré nie sú členmi únie.
V priestoroch najväčšieho slovenského letiska M. R. Štefánika počas víkendu pribudnú tiež nové reštauračné priestory, toalety a biznis salónik. "Na tomto všetkom sa stále pracuje, ešte stále prebiehajú úpravy priestorov," doplnila Madunická. Slávnostné otvorenie hraníc pri príležitosti vstupu letiska do schengenského vzdušného priestoru nachystala letisková spoločnosť na piatok.
Bratislavské letisko, ktoré po zrušení privatizácie zostalo pod kontrolou štátu, dotiahlo hlavnú časť príprav na Schengen ešte vlani. V novembri na ňom odovzdali do užívania nové odletové mosty za 170 miliónov korún, ktoré boli podmienkou pre vstup do zóny. Prístavbou mostov letisko vyriešilo aj ďalšie bezpečnostné požiadavky na odletový terminál, ako napríklad bezpečný pohyb cestujúcich ponad obslužnú cestu.
Menšie medzinárodné letisko v Košiciach splnilo podmienky pre vstup do schengenského priestoru ešte v minulom roku. "Príprava stála približne tri milióny korún, náklady sme vykryli z vlastných zdrojov," povedala Marta Horváthová z vedenia letiskovej spoločnosti. Majiteľom 66 percent akcií letiska je od roku 2006 konzorcium TwoOne, ktoré malo pôvodne získať aj väčšinu v bratislavskom letisku, zvyšok akcií vlastní štát.
"Upravili sme priestory pasovej kontroly, pracovníci hraničnej kontroly majú k dispozícii novú techniku," priblížil prípravy na Schengen vedúci obchodno-prevádzkového úseku letiska Poprad - Tatry Juraj Rokfalusy. Celý areál letiska zároveň oplotili. Až 90 percent pasažierov popradského letiska podľa Rokfalusyho tvoria cestujúci z krajín, ktoré nepatria do schengenského priestoru.
Na stredoslovenskom letisku Sliač sa na nový režim osobitne nepripravujú. Napriek tomu, že Sliač nie je zaradený do skupiny schengenských letísk, budú podľa jeho riaditeľa Petra Ťapušku naďalej odbavovať aj cestujúcich z tretích krajín. "Je možné vybavovať takéto lety, iba bude treba naďalej zabezpečovať na letisku pasovú kontrolu," povedal riaditeľ. Na Sliač v súčasnosti nelieta žiadna pravidelná linka, letisko využívajú iba na súkromné a charterové lety najmä počas turistickej sezóny.