BRATISLAVA - Najväčšia slovenská stavebná firma Doprastav sa bude môcť uchádzať o štátne zákazky. Firma dnes vyhrala súd s Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý ju spolu s ďalšími piatimi spoločnosťami vylúčil z účasti v tendroch za kartelovú dohodu pri verejnej súťaži o výstavbu diaľnice pod Tatrami. Dnešný verdikt Krajského súdu v Bratislave je konečný, odvolanie voči nemu už nie je možné.
Podobne na súde ešte začiatkom novembra uspela aj zvolenská firma Betamont. Obe firmy patrili medzi šesť spoločností, ktoré za koordináciu cenových ponúk vo verejnej súťaži o výstavbu diaľnice pokutoval vlani Protimonopolný úrad rekordnou sankciou spolu vo výške 1,35 miliardy korún. Kartelu sa mali firmy dopustiť pri súťaži o stavbu podtatranského úseku diaľnice z Bratislavy do Košíc medzi Mengusovcami a Jánovcami, ktorá bola vypísaná v roku 2004.
ÚVO následne po pokute za kartel na päť rokov vyčiarkol spoločnosti zo zoznamu firiem, ktoré sa môžu uchádzať o zákazky vládnych inštitúcií. Firmy by sa tak priamo nemohli zúčastňovať napríklad na plánovanej rozsiahlej výstavbe diaľnic. Ministerstvo dopravy však v minulosti poznamenalo, že päťročný trest by bol príliš dlhý a potrestané spoločnosti by ho mohli obísť napríklad prostredníctvom dcérskych firiem.
Voči postupu ÚVO sa ohradila aj Generálna prokuratúra. Napadnuté usmernenie síce úrad zrušil, následne však vydal nové, ktoré firmám rovnako neumožňovalo zúčastňovať sa na zákazkách.
Firmy z údajného kartelu sa na súdoch bránia nielen proti rozhodnutiu ÚVO, ale podali žalobu aj na rozhodnutie Protimonopolného úradu o vysokej pokute. Stavebné firmy totiž obvinenia z kartelu odmietajú. Okrem Doprastavu a Betamontu ide o firmy Skanska DS, Inžinierske stavby Košice, Strabag a portugalskú spoločnosť Mota-Engil. Súd o pokuty sa začal koncom novembra. Pojednávanie bolo odročené na neurčito, aby sa mohli predložiť prípadné ďalšie dôkazy.
ÚVO následne po pokute za kartel na päť rokov vyčiarkol spoločnosti zo zoznamu firiem, ktoré sa môžu uchádzať o zákazky vládnych inštitúcií. Firmy by sa tak priamo nemohli zúčastňovať napríklad na plánovanej rozsiahlej výstavbe diaľnic. Ministerstvo dopravy však v minulosti poznamenalo, že päťročný trest by bol príliš dlhý a potrestané spoločnosti by ho mohli obísť napríklad prostredníctvom dcérskych firiem.
Voči postupu ÚVO sa ohradila aj Generálna prokuratúra. Napadnuté usmernenie síce úrad zrušil, následne však vydal nové, ktoré firmám rovnako neumožňovalo zúčastňovať sa na zákazkách.
Firmy z údajného kartelu sa na súdoch bránia nielen proti rozhodnutiu ÚVO, ale podali žalobu aj na rozhodnutie Protimonopolného úradu o vysokej pokute. Stavebné firmy totiž obvinenia z kartelu odmietajú. Okrem Doprastavu a Betamontu ide o firmy Skanska DS, Inžinierske stavby Košice, Strabag a portugalskú spoločnosť Mota-Engil. Súd o pokuty sa začal koncom novembra. Pojednávanie bolo odročené na neurčito, aby sa mohli predložiť prípadné ďalšie dôkazy.