Pondelok18. november 2024, meniny má Eugen, zajtra Alžbeta, Liliana

Koľko na nás zarábajú obchodníci?

Zobraziť galériu (2)

Ceny jednotlivých potravín či oblečenia sú odlišné. Často záleží na značke i na tom, či nakupujeme vo veľkým obchodných reťazcoch, alebo v menších obchodíkoch. Zamysleli ste sa však niekedy, aká je skutočná cena výrobku, za ktorý ste práve v pokladnici zaplatili? Koľko na nás v skutočnosti obchodníci zarábajú?

Kým sa k nám akýkoľvek tovar dostane, musí prejsť dlhú cestu - od výrobcu cez distribútora až po predajcu. Každý z nich na tom niečo, pochopiteľne, zarobí, nedá sa však povedať, ktorý najviac. „Každý si musí pridať svoju sumu, aby si pokryl náklady a dosiahol aspoň minimálny zisk,“ vysvetľuje Oľga Drahovská z Terno, agentúry pre prieskum trhu. Číslo, ktoré teda vidíme na cenovke tovaru, zahŕňa i tzv. maržu - teda rozdiel medzi nákupnou a predajnou cenou. Oficiálne údaje o jej výške u jednotlivých predajcov a pri výrobkoch sú však podľa hovorkyne obchodného reťazca Hypernova Diany Chovancovej-Stankovej predmetom obchodného tajomstva. „Túto informáciu nezverejníme, je to otázka zmlúv a dohody medzi obchodnými partnermi,“ vysvetlila.

Ako sa tvorí cena


Cena všetkého, čo kupujeme, by nikdy nemala klesnúť pod výrobné náklady. Niekedy to však výrobcovia robia, najmä keď sa na trh snažia uviesť nový produkt. To, za koľko si nové nohavice kúpite, závisí od veľkoobchodnej ceny, marže, ktorú si predajca pripočíta, ale tiež od toho, aký je o tovar záujem. „Ak je dopyt vysoký, výrobca môže alebo predajca zvýšiť cenu práve v časti svojho zisku, lebo vie, že výrobok predá aj za viac peňazí,“ hovorí Drahovská.

Aj zľavy im vynášajú


Ak vás na konci sezóny očaria 50- či až 70-percentné zľavy, mali by ste vedieť, že predajca na vás i tak môže zarábať. Ak si kupujete zlacnené topánky z 2 000 korún za rovnú tisícku, je možné, že aj napriek tomu pár stovák zostáva u obchodníka. „Tým, že pri textile nie je zriedkavosťou pomerne vysoká marža, si predajca môže dovoliť aj výrazné zlacnenie. Často až také, že predáva tovar za cenu, za akú ho nakúpil. Nedosahuje síce zisk, ale výpredajom si uvoľní priestory na ponuku nového sortimentu,“ dodáva Drahovská.

Výška marže


Marža nie je čistým ziskom obchodníka, ale zahŕňa v sebe aj náklady na predaj - mzdy zamestnancov, materiál, energiu, nájomné, daň a potom, samozrejme, aj zisk. Žiadny obchodník výšku marže neprezradí, býva však zvykom, že najnižšia je pri rýchloobrátkovom tovare - teda pri potravinách, nápojoch či drogérii. Naopak, napríklad pri textile sú marže oveľa vyššie, pretože sa predá menej kusov, hoci náklady na nájom priestorov sú rovnaké ako pri vedľajšom obchode s potravinami. Ani v prípade automobilov nie je marža vysoká, predajcovia zarábajú viac na servise, ktorý vaše auto neskôr potrebuje.

Predajcovia potravín (veľké obch. reťazce) 5 až 10 %
Predajcovia potravín (malé obchody) 30 %
Predajcovia bielej a čiernej techniky 10 až 20 %
Predajcovia textilu 50 až 120 %
Hotely a reštaurácie 5 až 10 %
Predajcovia automobilov 5 až 10 %
Predajcovia topánok (vrátane športových) 40 až 50 %

*uvedené výšky marží sú neoficiálne

Koľko na nás zarábajú
Zobraziť galériu (2)
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu