BRATISLAVA - Vreckové nedáva alebo by svojim potomkom nedávalo 32 % Slovákov. V Česku odmieta dávať vreckové 29 % opýtaných, naopak v Rusku sú rodičia štedrejší – finančného prilepšenia sa nedočká iba päť detí zo sto. Vyplýva to z júlového prieskumu, ktorý finančná skupina Home Credit Slovakia uskutočnila v troch krajinách, kde pôsobí.
Výsledky sú znepokojujúce, keďže chýbajúce vreckové spôsobuje nižšiu orientáciu detí v hodnote peňazí. Výrazne sa tak obmedzuje ich schopnosť robiť v budúcnosti zodpovedné finančné rozhodnutia. Ekonómovia aj psychológovia sa zhodujú, že vzťah k peniazom by si deti mali budovať v rodine už od útleho veku. Finančné vzdelávanie by nemalo chýbať ani na školách.
"Deti od malička bežne pracujú s počítačmi a mobilmi, na internete sú často zbehlejšie ako ich rodičia. Financie im však také blízke nie sú," uvádza analytik Home Credit Slovakia Michal Kozub. Dodáva, že aspoň symbolické vreckové by deťom pomohlo zoznámiť sa so svetom peňazí a pomaly do neho preniknúť, aby v dospelosti nemali s financiami problémy.
Aj preto sa väčšina oslovených prikláňa k pravidelnej "detskej výplate". Ako ideálny vek, v ktorom by deti mali začať hospodáriť s peniazmi, zvolili ľudia na Slovensku, v Česku aj v Rusku rovnakú hranicu 10 rokov. Približne 17 % opýtaných Slovákov súhlasí s pravidelným vreckovým už od začiatku školskej dochádzky, teda od 6 rokov.
V Rusku sú ľudia vreckovému naklonení najviac. Pre 95 % je samozrejmé, že ho deti pravidelne využívajú. Rovnako aj v Česku dostáva obvykle peniaze 71 detí zo sto. Ako zodpovedajúcu sumu vnímajú Slováci 10 eur, Česi 200 korún (8,3 eura) a v Rusku sú rodičia ochotní podporiť deti hodnotou až 500 rubľov (12 eur).
Prieskum rovnako zisťoval, ako sa ľudia stavajú k odmeňovaniu detí za drobné domáce práce. Slováci sú v tomto prípade najprísnejší – domáce práce a upratovanie považuje za samozrejmosť 87 % oslovených. Tri štvrtiny respondentov v Česku a v Rusku si myslia, že pomáhať doma je samozrejmosť a dieťa by za to nemalo dostávať špeciálnu odmenu. Štvrtina pripúšťa, že svojho potomka peniazmi k upratovaniu motivuje.
Telefonický prieskum sa uskutočnil v júli 2011 na vzorke 365 klientov Home Creditu v Českej republike, 447 na Slovensku a 350 v Rusku. Informovala o tom spoločnosť Home Credit Slovensko.