Ruku pri pracovných stretnutiach by mal podávať ako prvý ten, kto víta obchodných partnerov.
V pracovnom prostredí sú zásady slušného správania veľmi dôležité a pre úspešnú kariéru priam nevyhnutné. Odborne sa tieto pravidlá nazývajú spoločenská etiketa. Ich dodržiavaním dokonca môžete predísť konfliktom. Viete, kto komu navrhuje tykanie? Vchádza do dverí prvý šéf alebo jeho podriadený?
K dobrým vzťahom na pracovisku
prispieva aj dodržiavanie
zásad slušnosti. Otázky
vykania či tykania sú na
dennodennom poriadku, tak
ako aj to, kto koho pozdraví
alebo podá ruku ako prvý.
Dodržiavaním etikety sa vyhnete
tomu, aby si o vás mysleli,
že ste nevychovanec.
Tykať či vykať?
Moderná etiketa pripúšťa tykanie medzi zamestnancami a ich šéfmi. Dôverné oslovovanie šetrí čas, je dynamické a uvoľňuje pracovnú atmosféru. Niektorí tykanie stále nepovažujú za prijateľné. Myslia si, že by to znížilo rešpekt autority. Preto sa často stretáme aj s kombináciou krstného mena a vykania.
Možno ho odmietnuť?
Ak návrh na tykanie odmietnete, nepovažuje sa to za nezdvorilosť. Vysvetlite, že by ste si radi zachovali odstup, a že sa vám s dotyčným aj tak dobre pracuje.
Kedy radšej vykať?
Pri písomnom styku, teda ak posielate oficiálny list, v uvádzaní fu nkcie a oslovení ostaňte pri vy kaní. Je to oficiálny dokument, ktorý sa môže dostať do rúk komukoľvek. Aj počas rokovania sa odporúča, aby ste šéfovi alebo kolegovi vykali. Budete pôsobiť serióznejšie a dôveryhodnejšie. Navyše je vykanie stále v spoločnosti prejavom úcty.
Kto zdraví prvý?
Keď vchádzate do miestnosti, mali by ste pozdraviť ako prvý vy. Všeobecne však platí, že prvý zdraví muž ženu aleb o mladší staršieho, podriadený nadriadeného.
KTO NAVRHUJE TYKANIE
• vyššie postavený nižšie postavenému
• starší mladšiemu
• dáma pánovi
• spoločensky významnejšia osoba
• mladší môže požiadať staršieho, aby mu tykal a sám zostane pri vykaní
• predstavený by nemal tykať podriaden ým bez ich súhlasu, bez ohľadu na vek
• nikdy ho nenavrhujte svojmu šéfovi ako prvý
Tykať či vykať?
Moderná etiketa pripúšťa tykanie medzi zamestnancami a ich šéfmi. Dôverné oslovovanie šetrí čas, je dynamické a uvoľňuje pracovnú atmosféru. Niektorí tykanie stále nepovažujú za prijateľné. Myslia si, že by to znížilo rešpekt autority. Preto sa často stretáme aj s kombináciou krstného mena a vykania.
Možno ho odmietnuť?
Ak návrh na tykanie odmietnete, nepovažuje sa to za nezdvorilosť. Vysvetlite, že by ste si radi zachovali odstup, a že sa vám s dotyčným aj tak dobre pracuje.
Kedy radšej vykať?
Pri písomnom styku, teda ak posielate oficiálny list, v uvádzaní fu nkcie a oslovení ostaňte pri vy kaní. Je to oficiálny dokument, ktorý sa môže dostať do rúk komukoľvek. Aj počas rokovania sa odporúča, aby ste šéfovi alebo kolegovi vykali. Budete pôsobiť serióznejšie a dôveryhodnejšie. Navyše je vykanie stále v spoločnosti prejavom úcty.
Kto zdraví prvý?
Keď vchádzate do miestnosti, mali by ste pozdraviť ako prvý vy. Všeobecne však platí, že prvý zdraví muž ženu aleb o mladší staršieho, podriadený nadriadeného.
KTO NAVRHUJE TYKANIE
• vyššie postavený nižšie postavenému
• starší mladšiemu
• dáma pánovi
• spoločensky významnejšia osoba
• mladší môže požiadať staršieho, aby mu tykal a sám zostane pri vykaní
• predstavený by nemal tykať podriaden ým bez ich súhlasu, bez ohľadu na vek
• nikdy ho nenavrhujte svojmu šéfovi ako prvý