Postúpili ste v práci a nemáte skúsenosti s riadením tímu? Existujú zásady, ktoré by ste mali ovládať. Ak chcete byť úspešní, jasne si stanovte pravidlá a otvorene komunikujte. Ale pripravte sa aj na to, že budete musieť z času na čas riešiť krízové situácie. Čo by ste pri „šéfovaní“ rozhodne nemali zanedbať a čomu sa vyhnúť?
Pre úspešné vykonávanie
funkcie šéfa by vám nemali
chýbať manažérske zručnosti.
Ak máte pod sebou
niekoľko podriadených, je
dôležité ovládať isté pravidlá,
ktoré vám pomôžu viesť
ich k spoločným cieľom.
V riadiacej pozícii je dôležité, aby ste ľudí dokázali správne motivovať, keďže ste zodpovedný za dosiahnutie istých výsledkov. Svoje požiadavky, nároky a odporúčania formulujte jasne a stručne. Hovorte pokojne a otvorene. Pri plánovaní spoločných cieľov ich nechajte prejaviť vlastný názor. Veľakrát vám pomôžu a poradia, čo a ako vylepšiť. Aj počúvanie je jednou z dôležitých zložiek komunikácie, preto ho nezanedbávajte.
V konfliktnej situácii si za každých podmienok zachovajte chladnú hlavu. Pokiaľ vznikol problém medzi podriadenými, vypočujte si obe strany a snažte sa kon- flikt čo najskôr zažehnať. Ak ste v spore s podriadeným vy, nereagujte krikom ani útočným hlasom. Oveľa viac dosiahnete, keď budete pokojní. Rozhodne mu neskáčte do reči a nechajte ho zdôvodniť, prečo tak konal.
- nepoužívajte príkazy, ktoré začínajú slovom „Musíte...“
- radšej formulujte vetu neutrálnejšie „Dalo by sa, bmôžete...“
- nevyhrážajte sa „Ak to nesplníte, dajte si pozor!“
- radšej upozornite na spoločné záujmy „Naším spoločným cieľom je predsa...“
- nedávajte rady typu „Mali by ste to urobiť takto...“
- zvoľte formuláciu „Jednou z možností je...“
- vyhnite sa neurčitosti vo vyjadrovaní „Niečo treba zmeniť...“
- hovorte konkrétne „Toto by sme mali prerobiť, zmeniť...“
- nezahmlievajte „To je vec niekoho iného...“
- radšej použite „S touto vecou vám pomôže, poradí...“
- nepoužívajte nadávky a osočovania „Ste nemožný, lenivý...“
- zvoľte formuláciu „Dalo sa to spraviť aj inak, predstavoval som si to...“
- vyhnite sa povýšeneckému správaniu formou „Som rád, že vám to konečne zaplo...“
- vyjadrite sa s pochopením „Môžem vám to vysvetliť ešte raz, ak sme si nerozumeli...“
- neodkladajte a nevyhýbajte sa riešeniu problému „Potom to spravíme, teraz nie je čas...“
- snažte sa vyriešiť ho hneď, ako to bude možné „Rád sa s vami o tom porozprávam, zavolám vám hneď, ako vyriešim túto záležitosť...“
- vyhnite sa kritike na verejnosti „Zase ste to nezvládli...“
- kritizujte v súkromí „Táto vec bola spravená dobre, ale toto by som zvážil, dalo sa to spraviť aj inak...“
- nechváľte len v súkromí
- chváľte najmä verejne
- schopnosti rýchlo pracovať s informáciami
- kvality myslenia a pamäti
- predvídavosti
- schopnosti riskovať
- odhadnutia vývoja situácie
- motivácie
Komunikácia s podriadenými
V riadiacej pozícii je dôležité, aby ste ľudí dokázali správne motivovať, keďže ste zodpovedný za dosiahnutie istých výsledkov. Svoje požiadavky, nároky a odporúčania formulujte jasne a stručne. Hovorte pokojne a otvorene. Pri plánovaní spoločných cieľov ich nechajte prejaviť vlastný názor. Veľakrát vám pomôžu a poradia, čo a ako vylepšiť. Aj počúvanie je jednou z dôležitých zložiek komunikácie, preto ho nezanedbávajte.
Riešenie krízovej situácie
V konfliktnej situácii si za každých podmienok zachovajte chladnú hlavu. Pokiaľ vznikol problém medzi podriadenými, vypočujte si obe strany a snažte sa kon- flikt čo najskôr zažehnať. Ak ste v spore s podriadeným vy, nereagujte krikom ani útočným hlasom. Oveľa viac dosiahnete, keď budete pokojní. Rozhodne mu neskáčte do reči a nechajte ho zdôvodniť, prečo tak konal.
Čo z vás urobí dobrého šéfa?
- nepoužívajte príkazy, ktoré začínajú slovom „Musíte...“
- radšej formulujte vetu neutrálnejšie „Dalo by sa, bmôžete...“
- nevyhrážajte sa „Ak to nesplníte, dajte si pozor!“
- radšej upozornite na spoločné záujmy „Naším spoločným cieľom je predsa...“
- nedávajte rady typu „Mali by ste to urobiť takto...“
- zvoľte formuláciu „Jednou z možností je...“
- vyhnite sa neurčitosti vo vyjadrovaní „Niečo treba zmeniť...“
- hovorte konkrétne „Toto by sme mali prerobiť, zmeniť...“
- nezahmlievajte „To je vec niekoho iného...“
- radšej použite „S touto vecou vám pomôže, poradí...“
- nepoužívajte nadávky a osočovania „Ste nemožný, lenivý...“
- zvoľte formuláciu „Dalo sa to spraviť aj inak, predstavoval som si to...“
- vyhnite sa povýšeneckému správaniu formou „Som rád, že vám to konečne zaplo...“
- vyjadrite sa s pochopením „Môžem vám to vysvetliť ešte raz, ak sme si nerozumeli...“
- neodkladajte a nevyhýbajte sa riešeniu problému „Potom to spravíme, teraz nie je čas...“
- snažte sa vyriešiť ho hneď, ako to bude možné „Rád sa s vami o tom porozprávam, zavolám vám hneď, ako vyriešim túto záležitosť...“
- vyhnite sa kritike na verejnosti „Zase ste to nezvládli...“
- kritizujte v súkromí „Táto vec bola spravená dobre, ale toto by som zvážil, dalo sa to spraviť aj inak...“
- nechváľte len v súkromí
- chváľte najmä verejne
Od čoho závisí dobré rozhodovanie?
- schopnosti rýchlo pracovať s informáciami
- kvality myslenia a pamäti
- predvídavosti
- schopnosti riskovať
- odhadnutia vývoja situácie
- motivácie