Let´s Dance
Po snímke Mr. & Mrs. Smith chcel producent Erik Feig natočiť svojím spôsobom klasický tanečný film, žáner, ktorý on a jeho priatelia považovali počas svojho dospievania za fascinujúci. Inšpiráciou boli preňho hity ako Horúčka sobotňajšej noci, Sláva a Hriešny tanec a Feig cítil, že je čas priviesť tento žáner plný sily a života späť… ale so sviežou a energickou inšpiráciou súčasnými modernými témami a štýlmi: „V láske k tancu a hudbe je niečo univerzálne a ja som chcel natočiť tanečný film, ktorý by oslovil všetkých, mužov i ženy. To je dôvod, prečo sa Let’s Dance točí okolo jedného drzého smoliara, ktorý má sen a musí zo seba vydať všetko, aby tento sen uskutočnil.“
Feig pri zostavovaní príbehu vychádzal aj zo svojich skúseností z mladosti. Ako dieťa spáchal so svojimi kamarátmi priestupok – vlámali sa do jednej budovy a za trest dostali verejnoprospešné práce. To ho prinútilo prehodnotiť zmysel svojho života, čo je aj kľúčovým momentom v živote Tylera Gagea, ktorý získa nový smer svojej budúcnosti a lásku. Túto myšlienku predostrel Feig scenáristovi Duanovi Adlerovi, ktorý debutoval tínedžerským hitom Nežiadaj svoj posledný tanec s Juliou Stilesovou v hlavnej úlohe. Do natáčania sa zapojila aj Melissa Rosenbergová – filmári si ju vyhľadali pre hip-hop, ktorý dokonale vystihla v populárnom televíznom seriáli O. C. Adler dobre chápal Tylerovo postavenie v spoločnosti a jeho vnútorný boj medzi starými a novými priateľmi, starým a novým prostredím. Ako uvádza Adler, často sa ako malý chlapec s rodinou sťahoval a vyrastal podobne ako Tyler – ako outsider.
Aby tvorcovia spoznali rytmus a pulz života dnešných tínedžerov, strávil Adler takmer šesť týždňov ponorený do života typickej strednej umeleckej školy – Academy of Visual and Performing Arts (Akadémie vizuálneho a pohybového umenia) v Culver City v Kalifornii. „Chodil som so študentmi na vyučovanie, skúšky a obedy a pozoroval som ich pri prípravách na záverečné jarné predstavenie,“ hovorí. „Zámerom bolo vniesť do filmu čo najviac autenticity.“
Na post režiséra chcel Erik Feig dosadiť talentovaného nováčika s choreografickými skúsenosťami. Obrátil sa preto na svojho kamaráta Adama Shankmana, aby mu niekoho odporúčal. Shankman si okamžite spomenul na Anne Fletcherovú, jednu z popredných svetových choreografiek, ktorá v oblasti filmu – choreografie – debutovala snímkou Bravo, girls! a podieľala sa na choreografii kľúčových scén desiatok filmov a televíznych projektov. „S Anne spolupracujem už od roku 1989 a spolu sme aj tancovali na Oscaroch pre Paulu Abdulovú. Je jednou z mojich najlepších kamarátok a bola mojou asistentkou, keď som ešte robil choreografa,“ vysvetľuje Shankman. „Keď som začal natáčať filmy, prevzala po mne moju choreografiu. Umelecky doslova explodovala. Vedel som, že tento film by bol pre ňu dokonalý, pretože vždy mala neskutočnú autoritu u hercov, je zo svojej práce nadšená a okrem toho je skutočne výborná rozprávačka.“
Keď Anne Fletcherová čítala scenár, vedela, že Let’s Dance bude skvelou príležitosťou na jej režisérsky debut. „Vedela som, že to zvládnem, pretože dobre poznám tento svet tanca a mladých umelcov, lebo som v ňom vyrástla,“ hovorí. „Páčil sa mi scenár a cítila som, že toto je šanca vyrozprávať veľmi pravdivý príbeh. Ale vedela som aj to, že hlavnou prioritou bude nájsť naozaj dobrých ľudí, pretože režisér je taký dobrý, aký dobrý je jeho tím.“ Chytrý pouličný rebel a primabalerína hľadajú dokonalého partnera: obsadenie Channinga Tatuma a Jenny Dewanovej Od chvíle, keď sa dostala k filmu Let’s Dance, venovala režisérka Anne Fletcherová obrovské úsilie hľadaniu hercov, ktorí by doň vniesli realitu, vzrušenie a čistý talent. Hľadala mladých hercov natoľko talentovaných, aby boli schopní stvárniť filmové postavy a zároveň všetky party zatancovať a zaspievať. Aby film pôsobil naozaj živo a autenticky, absolútne odmietala dublérov i plejbeky. Nebolo to ľahké, ale vďaka kombinácii šťastia, dobrého načasovania a malých zázrakov sa podarilo zostaviť neobyčajný herecký kolektív.
Honba na mladého muža – úlohu Tylera – sa začala obavami. „Postava Tylera je taká komplexná,“ uvádza Erik Feig, „že sme vedeli, že bude veľmi náročné nájsť niekoho so všetkými týmito kvalitami. Potrebovali sme niekoho, kto by bol charizmatický a zároveň problémový, neústupný a obľúbený, drsný a romantický, amatér, ale úžasný tanečník.“
Potom prišiel na konkurz Channing Tatum, ktorý vyrástol v malom meste v Alabame a v roku 2002 sa objavil v reklame na Mountain Dew. Bola to chvíľa, ktorá zmenila celý film. „Len čo sme uvideli Channinga, vedeli sme, že on je Tyler,“ hovorí Feig. „A potom sme ho videli tancovať a on sa pohyboval ako voda. Neviem to opísať inak. Je taký ,tekutý‘ a je skvelý zážitok pozorovať ho.“ Adam Shankman dodáva: „Prispôsobiť niekoho postave Tylera by bola katastrofa. Potrebovali sme niekoho, kto má v sebe prirodzenú vášeň a kopu energie, ale zároveň ich dokáže kontrolovať… a taký je Channing. A je aj azda tým najlepším street tanečníkom, akého som kedy v živote videl.“
Tatum sa s Tylerom okamžite stotožnil. „Cítil som, že by som sám seba neopísal lepšie, než je vykreslený Tyler v scenári,“ hovorí mladý herec. „Je to bezstarostný chalan, ktorý miluje tanec a zábavu, ale má aj sebadeštruktívnu stránku. Myslím, že všetci chlapci v jeho veku sú svojím spôsobom blázniví a deštruktívni. Takí sú tínedžeri. Musíte prejsť zmätkom, aby ste sa niečo naučili.“ A pokračuje: „Pamätám si aj to, aké to je, keď neviete, čo v živote chcete, a chvíľa, keď to prekleniete, je úžasná.“
Keď mali tvorcovia obsadeného Tatuma do úlohy Tylera, riešili ďalší kľúčový problém – nájsť mladú herečku, ktorá by mala dostatočnú baletnú prípravu a zároveň osobnosť na úlohu Nory. Po mnohých náročných konkurzoch narazili filmári na Jennu Dewanovú, ktorá tancuje od svojich piatich rokov, účinkovala v desiatkach hudobných videoklipov, a skôr ako sa dostala k filmu, bola na turné s P. Diddym a Janet Jacksonovou. „Keď sme videli Jennu, bol to ďalší úžasný objav,“ hovorí Feig. „Vedeli sme, že ona je tá, na ktorú bude Tyler Gage celý ohromený civieť, keď dorazí do školy… a urobí čokoľvek, aby ju zaujal a získal. Jenna má tieto neopísateľné prednosti.“
Rovnako ako Tatuma i Dewanovú zaujal príbeh Let’s Dance. Páčilo sa jej spojenie dvoch svetov a aj to, že vzťah Tylera a Nory nie je žiadne klišé. „Tyler prežil ťažký život a nevie, ako niečo chcieť, pretože zakaždým, keď o niečo žiada, by najradšej utiekol. Ale keď stretne Noru, ona s tým problém nemá – stále bojuje o niečo, čo chce. To je príčina, ktorá v ňom zapáli oheň a pomôže mu zistiť, čo má pre neho naozaj význam. Na druhej strane on ukáže Nore, ako sa uvoľniť a žiť naplno a nebyť taký upätý. Ukáže jej, o čom je skutočná láska. Ich životy sa zmenia,“ uvádza Jenna.
Keď sa Dewanová po prvý raz stretla s Tatumom na prvom čítaní scenára, začali veci do seba skvele zapadať. „Keď sme sa stretli, bolo to absolútne prirodzené,“ hovorí Jenna, „a postupom času sme začali odhaľovať, že to je, akoby sme sa poznali už niekoľko rokov. Channing je veľmi otvorený a šľachetný, navyše je úžasný tanečník, takže pre mňa bolo inšpiráciou pozorovať ho.“
Feig pri zostavovaní príbehu vychádzal aj zo svojich skúseností z mladosti. Ako dieťa spáchal so svojimi kamarátmi priestupok – vlámali sa do jednej budovy a za trest dostali verejnoprospešné práce. To ho prinútilo prehodnotiť zmysel svojho života, čo je aj kľúčovým momentom v živote Tylera Gagea, ktorý získa nový smer svojej budúcnosti a lásku. Túto myšlienku predostrel Feig scenáristovi Duanovi Adlerovi, ktorý debutoval tínedžerským hitom Nežiadaj svoj posledný tanec s Juliou Stilesovou v hlavnej úlohe. Do natáčania sa zapojila aj Melissa Rosenbergová – filmári si ju vyhľadali pre hip-hop, ktorý dokonale vystihla v populárnom televíznom seriáli O. C. Adler dobre chápal Tylerovo postavenie v spoločnosti a jeho vnútorný boj medzi starými a novými priateľmi, starým a novým prostredím. Ako uvádza Adler, často sa ako malý chlapec s rodinou sťahoval a vyrastal podobne ako Tyler – ako outsider.
Aby tvorcovia spoznali rytmus a pulz života dnešných tínedžerov, strávil Adler takmer šesť týždňov ponorený do života typickej strednej umeleckej školy – Academy of Visual and Performing Arts (Akadémie vizuálneho a pohybového umenia) v Culver City v Kalifornii. „Chodil som so študentmi na vyučovanie, skúšky a obedy a pozoroval som ich pri prípravách na záverečné jarné predstavenie,“ hovorí. „Zámerom bolo vniesť do filmu čo najviac autenticity.“
Na post režiséra chcel Erik Feig dosadiť talentovaného nováčika s choreografickými skúsenosťami. Obrátil sa preto na svojho kamaráta Adama Shankmana, aby mu niekoho odporúčal. Shankman si okamžite spomenul na Anne Fletcherovú, jednu z popredných svetových choreografiek, ktorá v oblasti filmu – choreografie – debutovala snímkou Bravo, girls! a podieľala sa na choreografii kľúčových scén desiatok filmov a televíznych projektov. „S Anne spolupracujem už od roku 1989 a spolu sme aj tancovali na Oscaroch pre Paulu Abdulovú. Je jednou z mojich najlepších kamarátok a bola mojou asistentkou, keď som ešte robil choreografa,“ vysvetľuje Shankman. „Keď som začal natáčať filmy, prevzala po mne moju choreografiu. Umelecky doslova explodovala. Vedel som, že tento film by bol pre ňu dokonalý, pretože vždy mala neskutočnú autoritu u hercov, je zo svojej práce nadšená a okrem toho je skutočne výborná rozprávačka.“
Keď Anne Fletcherová čítala scenár, vedela, že Let’s Dance bude skvelou príležitosťou na jej režisérsky debut. „Vedela som, že to zvládnem, pretože dobre poznám tento svet tanca a mladých umelcov, lebo som v ňom vyrástla,“ hovorí. „Páčil sa mi scenár a cítila som, že toto je šanca vyrozprávať veľmi pravdivý príbeh. Ale vedela som aj to, že hlavnou prioritou bude nájsť naozaj dobrých ľudí, pretože režisér je taký dobrý, aký dobrý je jeho tím.“ Chytrý pouličný rebel a primabalerína hľadajú dokonalého partnera: obsadenie Channinga Tatuma a Jenny Dewanovej Od chvíle, keď sa dostala k filmu Let’s Dance, venovala režisérka Anne Fletcherová obrovské úsilie hľadaniu hercov, ktorí by doň vniesli realitu, vzrušenie a čistý talent. Hľadala mladých hercov natoľko talentovaných, aby boli schopní stvárniť filmové postavy a zároveň všetky party zatancovať a zaspievať. Aby film pôsobil naozaj živo a autenticky, absolútne odmietala dublérov i plejbeky. Nebolo to ľahké, ale vďaka kombinácii šťastia, dobrého načasovania a malých zázrakov sa podarilo zostaviť neobyčajný herecký kolektív.
Honba na mladého muža – úlohu Tylera – sa začala obavami. „Postava Tylera je taká komplexná,“ uvádza Erik Feig, „že sme vedeli, že bude veľmi náročné nájsť niekoho so všetkými týmito kvalitami. Potrebovali sme niekoho, kto by bol charizmatický a zároveň problémový, neústupný a obľúbený, drsný a romantický, amatér, ale úžasný tanečník.“
Potom prišiel na konkurz Channing Tatum, ktorý vyrástol v malom meste v Alabame a v roku 2002 sa objavil v reklame na Mountain Dew. Bola to chvíľa, ktorá zmenila celý film. „Len čo sme uvideli Channinga, vedeli sme, že on je Tyler,“ hovorí Feig. „A potom sme ho videli tancovať a on sa pohyboval ako voda. Neviem to opísať inak. Je taký ,tekutý‘ a je skvelý zážitok pozorovať ho.“ Adam Shankman dodáva: „Prispôsobiť niekoho postave Tylera by bola katastrofa. Potrebovali sme niekoho, kto má v sebe prirodzenú vášeň a kopu energie, ale zároveň ich dokáže kontrolovať… a taký je Channing. A je aj azda tým najlepším street tanečníkom, akého som kedy v živote videl.“
Tatum sa s Tylerom okamžite stotožnil. „Cítil som, že by som sám seba neopísal lepšie, než je vykreslený Tyler v scenári,“ hovorí mladý herec. „Je to bezstarostný chalan, ktorý miluje tanec a zábavu, ale má aj sebadeštruktívnu stránku. Myslím, že všetci chlapci v jeho veku sú svojím spôsobom blázniví a deštruktívni. Takí sú tínedžeri. Musíte prejsť zmätkom, aby ste sa niečo naučili.“ A pokračuje: „Pamätám si aj to, aké to je, keď neviete, čo v živote chcete, a chvíľa, keď to prekleniete, je úžasná.“
Keď mali tvorcovia obsadeného Tatuma do úlohy Tylera, riešili ďalší kľúčový problém – nájsť mladú herečku, ktorá by mala dostatočnú baletnú prípravu a zároveň osobnosť na úlohu Nory. Po mnohých náročných konkurzoch narazili filmári na Jennu Dewanovú, ktorá tancuje od svojich piatich rokov, účinkovala v desiatkach hudobných videoklipov, a skôr ako sa dostala k filmu, bola na turné s P. Diddym a Janet Jacksonovou. „Keď sme videli Jennu, bol to ďalší úžasný objav,“ hovorí Feig. „Vedeli sme, že ona je tá, na ktorú bude Tyler Gage celý ohromený civieť, keď dorazí do školy… a urobí čokoľvek, aby ju zaujal a získal. Jenna má tieto neopísateľné prednosti.“
Rovnako ako Tatuma i Dewanovú zaujal príbeh Let’s Dance. Páčilo sa jej spojenie dvoch svetov a aj to, že vzťah Tylera a Nory nie je žiadne klišé. „Tyler prežil ťažký život a nevie, ako niečo chcieť, pretože zakaždým, keď o niečo žiada, by najradšej utiekol. Ale keď stretne Noru, ona s tým problém nemá – stále bojuje o niečo, čo chce. To je príčina, ktorá v ňom zapáli oheň a pomôže mu zistiť, čo má pre neho naozaj význam. Na druhej strane on ukáže Nore, ako sa uvoľniť a žiť naplno a nebyť taký upätý. Ukáže jej, o čom je skutočná láska. Ich životy sa zmenia,“ uvádza Jenna.
Keď sa Dewanová po prvý raz stretla s Tatumom na prvom čítaní scenára, začali veci do seba skvele zapadať. „Keď sme sa stretli, bolo to absolútne prirodzené,“ hovorí Jenna, „a postupom času sme začali odhaľovať, že to je, akoby sme sa poznali už niekoľko rokov. Channing je veľmi otvorený a šľachetný, navyše je úžasný tanečník, takže pre mňa bolo inšpiráciou pozorovať ho.“