Dobrú noc a veľa šťastia
Pre Georga Clooneyho, scenáristu a režiséra filmu bolo zaujatie osobou
slávneho žurnalistu Edwarda R. Murrowa hlavným dôvodom, ktorý ho priviedol
k natočeniu Good Night, and Good Luck. Clooneyho otec bol 30 rokov televíznym
moderátorom a Murrow bol pre jeho rodinu hrdinom, bol to vzor každého
televízneho spravodajcu.
Clooney už dlho chcel zrealizovať nejaký projekt o Murrowovi. Napísal scenár k TV filmu a zvažoval dokonca TV film vysielaný naživo. Žiadny z týchto projektov sa však nezrealizoval. Clooney mal istotu len v tom, že nechce robiť klasický životopisný film. Námet poskytoval príležitosť zaoberať sa vplyvom televízneho vysielania na verejnosť, na pozadí príbehu jednej z legiend televíznej žurnalistiky. Nakoniec sa Clooney a Grant Heslov (producent a spoluautor scenára, ktorý taktiež hrá úlohu Dona Hewitta) zamerať sa len na jedno obdobie zo života Edwarda Murrowa. Konkrétne na jeho konflikt so senátorom McCarthym. Podľa slov Georga Clooneyho je tento prípad jedným z mála, kedy žurnalisti skutočne zmenili kurz udalostí a názor verejnosti. Do Murrowovho vystúpenia bol McCarthy nedotknuteľný. Murrow a jeho team v tej chvíli preukázali skutočnú odvahu. David Strathairn, ktorý hrá Murrowa vidí film Good Night, and Good Luck. ako možnosť preskúmať ľudskú povahu a zároveň sa poučiť o jednej etape amerických dejín. Edward R. Murrow bol naozajstným hrdinom a legendou svojej doby, aj keď dnes už nie je veľa ľudí, ktorí by si ho pamätali. Je to skutočne poučný a pôsobivý film. Podľa Davida Strathairna nie je nič, čo by George Clooney o tejto téme nevedel, je vlastne takým Murrowom tohto projektu. Strathairnovo tvrdenie dokladá, že natáčanie Good Night, and Good Luck. bolo pre Clooneyho srdcovou záležitosťou. Konflikt medzi Murrowom a McCarthym je naozaj veľkým príbehom.
Obidvaja sú veľmi vplyvní a obidvaja sú na vrchole svojej kariéry, pričom výsledok sporu môže kariéru jedného z nich ukončiť. Ich ciele sú opačné. Murrow a jeho team obhajujú základné princípy spravodlivosti a humanizmu, zatiaľ čo McCarthy šíri strach kvôli svojmu politickému prospechu. Cieľom tvorcov bol od začiatku vierohodný portrét danej doby. Vo filme sú použité reálne výroky a prejavy skutočných protagonistov príbehu, vrátane McCarthyho a Murrowa. Všetky postavy stvárnili herci, jedinou výnimkou je senátor McCarthy. V tomto prípade sa využili archívne zábery. Producent Grant Heslov k tomu hovorí: „Bolo to vlastne veľmi praktické rozhodnutie. Zistili sme totiž, že skutočný McCarthy je ďaleko presvedčivejší bez ohľadu na schopnosti hercov. Herec v rovnakej úlohe vyvolával pocit, že prehráva, alebo že postava reaguje prehnane, takže tomu nikto neveril. Čo sa týka Edwarda Murrowa, jeho výroky sú naozaj vynikajúce, tak prečo ich nepoužiť? Približujú spôsob jeho myslenia a tiež hodnoty, ktoré vyznával.“
Natáčalo sa v dekoráciách, ktoré presne kopírovali vysielacie štúdio CBS na začiatku 50-tych rokov. Veľký dôraz bol kladený na detaily. V záberoch sú dokonca skutočné noviny, ktoré vyšli v rovnaký deň, kedy sa príslušná scéna odohrávala. Dekorácie boli postavené tak, aby sa kamera mohla voľne pohybovať na všetky smery a sledovať pohyb hercov. Zámerom bolo dať priestoru hĺbku pomocou presklenných stien a okien v štúdiu a zachytiť tak viac plánov súčasne. Návrhári tak obchádzali obmedzenia dané neveľkým rozpočtom filmu. Celkovo mali tvorcovia k dispozícii trikrát kratší natáčací čas, než pri Cloonyho režijnom debute Milujte svojho zabijaka. Natáčanie Good Night, and Good Luck trvalo len 6 týždňov. Pre scenáristov Clooneyho a Heslova bolo dôležité zachytiť živú atmosféru v zákulisí relácie See It Now. V priebehu natáčania podporovali improvizované situácie a rozhovory. „V skutočných rozhovoroch ľudia nečakajú s odpoveďou, až tí druhí dohovoria, tak ako to je vo filmoch,“ hovorí Clooney. „Zapáčila sa nám myšlienka nekoordinovanej diskusie, kde jeden hovorí cez druhého a celé to sníma niekoľko kamier.“ Jazyk sa však oproti 50-tym rokom zmenil, takže herci si museli prečítať dobové noviny a dostali tiež množstvo ďalších informácií, aby sa zbavili návykov a fráz dnešnej angličtiny. Autenticita je kľúčom k tomuto filmu. Natáčania sa zúčastnili skutoční protagonisti príbehu Joe Wershba a jeho žena Shirley, ktorí pracovali ako konzultanti.
Clooney už dlho chcel zrealizovať nejaký projekt o Murrowovi. Napísal scenár k TV filmu a zvažoval dokonca TV film vysielaný naživo. Žiadny z týchto projektov sa však nezrealizoval. Clooney mal istotu len v tom, že nechce robiť klasický životopisný film. Námet poskytoval príležitosť zaoberať sa vplyvom televízneho vysielania na verejnosť, na pozadí príbehu jednej z legiend televíznej žurnalistiky. Nakoniec sa Clooney a Grant Heslov (producent a spoluautor scenára, ktorý taktiež hrá úlohu Dona Hewitta) zamerať sa len na jedno obdobie zo života Edwarda Murrowa. Konkrétne na jeho konflikt so senátorom McCarthym. Podľa slov Georga Clooneyho je tento prípad jedným z mála, kedy žurnalisti skutočne zmenili kurz udalostí a názor verejnosti. Do Murrowovho vystúpenia bol McCarthy nedotknuteľný. Murrow a jeho team v tej chvíli preukázali skutočnú odvahu. David Strathairn, ktorý hrá Murrowa vidí film Good Night, and Good Luck. ako možnosť preskúmať ľudskú povahu a zároveň sa poučiť o jednej etape amerických dejín. Edward R. Murrow bol naozajstným hrdinom a legendou svojej doby, aj keď dnes už nie je veľa ľudí, ktorí by si ho pamätali. Je to skutočne poučný a pôsobivý film. Podľa Davida Strathairna nie je nič, čo by George Clooney o tejto téme nevedel, je vlastne takým Murrowom tohto projektu. Strathairnovo tvrdenie dokladá, že natáčanie Good Night, and Good Luck. bolo pre Clooneyho srdcovou záležitosťou. Konflikt medzi Murrowom a McCarthym je naozaj veľkým príbehom.
Obidvaja sú veľmi vplyvní a obidvaja sú na vrchole svojej kariéry, pričom výsledok sporu môže kariéru jedného z nich ukončiť. Ich ciele sú opačné. Murrow a jeho team obhajujú základné princípy spravodlivosti a humanizmu, zatiaľ čo McCarthy šíri strach kvôli svojmu politickému prospechu. Cieľom tvorcov bol od začiatku vierohodný portrét danej doby. Vo filme sú použité reálne výroky a prejavy skutočných protagonistov príbehu, vrátane McCarthyho a Murrowa. Všetky postavy stvárnili herci, jedinou výnimkou je senátor McCarthy. V tomto prípade sa využili archívne zábery. Producent Grant Heslov k tomu hovorí: „Bolo to vlastne veľmi praktické rozhodnutie. Zistili sme totiž, že skutočný McCarthy je ďaleko presvedčivejší bez ohľadu na schopnosti hercov. Herec v rovnakej úlohe vyvolával pocit, že prehráva, alebo že postava reaguje prehnane, takže tomu nikto neveril. Čo sa týka Edwarda Murrowa, jeho výroky sú naozaj vynikajúce, tak prečo ich nepoužiť? Približujú spôsob jeho myslenia a tiež hodnoty, ktoré vyznával.“
Natáčalo sa v dekoráciách, ktoré presne kopírovali vysielacie štúdio CBS na začiatku 50-tych rokov. Veľký dôraz bol kladený na detaily. V záberoch sú dokonca skutočné noviny, ktoré vyšli v rovnaký deň, kedy sa príslušná scéna odohrávala. Dekorácie boli postavené tak, aby sa kamera mohla voľne pohybovať na všetky smery a sledovať pohyb hercov. Zámerom bolo dať priestoru hĺbku pomocou presklenných stien a okien v štúdiu a zachytiť tak viac plánov súčasne. Návrhári tak obchádzali obmedzenia dané neveľkým rozpočtom filmu. Celkovo mali tvorcovia k dispozícii trikrát kratší natáčací čas, než pri Cloonyho režijnom debute Milujte svojho zabijaka. Natáčanie Good Night, and Good Luck trvalo len 6 týždňov. Pre scenáristov Clooneyho a Heslova bolo dôležité zachytiť živú atmosféru v zákulisí relácie See It Now. V priebehu natáčania podporovali improvizované situácie a rozhovory. „V skutočných rozhovoroch ľudia nečakajú s odpoveďou, až tí druhí dohovoria, tak ako to je vo filmoch,“ hovorí Clooney. „Zapáčila sa nám myšlienka nekoordinovanej diskusie, kde jeden hovorí cez druhého a celé to sníma niekoľko kamier.“ Jazyk sa však oproti 50-tym rokom zmenil, takže herci si museli prečítať dobové noviny a dostali tiež množstvo ďalších informácií, aby sa zbavili návykov a fráz dnešnej angličtiny. Autenticita je kľúčom k tomuto filmu. Natáčania sa zúčastnili skutoční protagonisti príbehu Joe Wershba a jeho žena Shirley, ktorí pracovali ako konzultanti.