Vážnu alebo klasickú hudbu možno vnímať v rozličných podobách. Cez koncerty troch tenoristov na futbalových štadiónoch, Händlov veľkolepý hudobný sprievod k ohňostroju či Beethovenov oslavný spev na radosť. Rovnako vzrušujúci zážitok však dokáže v poslucháčovi zanechať aj súčasná hudba.
Jej autori často bezprostredne reagujú na aktuálne javy a udalosti. Presvedčiť nás o tom môže festival Melos-Étos, ktorý sa tento rok uskutoční v Bratislave už po ôsmykrát. Štrnásť koncertov a netradičná operná adaptácia Hamleta (12. 11. v Opere SND) ponúkne v dňoch od 7. do 17. novembra odlišný pohľad na celosvetové hudobné dianie v druhej polovici 20. storočia. Hosťom festivalu bude Steve Reich – dnes už kultový americký skladateľ, jeden z najpozoruhodnejších a najúspešnejších žijúcich hudobných tvorcov. Reich sa ešte počas štúdia zaujímal o rôznorodú etnickú hudbu a hru na bicích nástrojoch, ktorú neskôr študoval v Ghane.
V stredu 9. novembra zaznie v Estrádnej hale PKO v podaní špičkového maďarského súboru bicích nástrojov Amadinda časť jeho skladby Drumming, ktorá bola vyvrcholením jeho záujmu o africké rytmy. Dnes sa zdá takmer neuveriteľné, že akustické nástroje môžu produkovať zvukovo bohatšiu hudbu ako zosilnená rádiová produkcia. Pre legendárneho džezového gitaristu Pata Methenyho napísal Steve Reich skladbu Electric Counterpoint. Tá zaznie v druhej polovici večera v interpretácii slovenského gitaristu a aranžéra Matúša Jakabčica. Okrem hudby sa Steve Reich venoval štúdiu hebrejčiny a Tóry. Práve z úryvkov Knihy žalmov je poskladaná skladba Tehilim, ktorá zaznie v utorok 8. 11. vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu. Sám skladateľ bude na koncertoch osobne prítomný a taktiež sa aktívne zúčastní predvedenia svojej „tlieskajúcej“ skladby Clapping Music.
Okrem spomínaného maďarského súboru hráčov na bicích nástrojoch Amadinda (7., 8. a 9. 11.) sa predstavia nástrojovo pestrejšie komorné súbory Gaida z Litvy (11. 11.) a Aleph Ensemble z Francúzska (14. 11.). Chýbať nebudú ani veľké orchestrálne projekty – úvodný koncert Slovenskej filharmónie, ktorá predvedie netradičné spojenie s hráčmi z Amadindy (7. 11.), a záverečné vystúpenie Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu, ktorý zahrá efektné dielo Japonca Isao Matsushitu s exotickým názvom Hi-Ten-Yu pre tradičné japonské bicie nástroje wadaiko a orchester (17. 11.). Vstupenky si možno zakúpiť v Hudobnom centre na Michalskej ulici a v sieti Ticketportal.
V stredu 9. novembra zaznie v Estrádnej hale PKO v podaní špičkového maďarského súboru bicích nástrojov Amadinda časť jeho skladby Drumming, ktorá bola vyvrcholením jeho záujmu o africké rytmy. Dnes sa zdá takmer neuveriteľné, že akustické nástroje môžu produkovať zvukovo bohatšiu hudbu ako zosilnená rádiová produkcia. Pre legendárneho džezového gitaristu Pata Methenyho napísal Steve Reich skladbu Electric Counterpoint. Tá zaznie v druhej polovici večera v interpretácii slovenského gitaristu a aranžéra Matúša Jakabčica. Okrem hudby sa Steve Reich venoval štúdiu hebrejčiny a Tóry. Práve z úryvkov Knihy žalmov je poskladaná skladba Tehilim, ktorá zaznie v utorok 8. 11. vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu. Sám skladateľ bude na koncertoch osobne prítomný a taktiež sa aktívne zúčastní predvedenia svojej „tlieskajúcej“ skladby Clapping Music.
Okrem spomínaného maďarského súboru hráčov na bicích nástrojoch Amadinda (7., 8. a 9. 11.) sa predstavia nástrojovo pestrejšie komorné súbory Gaida z Litvy (11. 11.) a Aleph Ensemble z Francúzska (14. 11.). Chýbať nebudú ani veľké orchestrálne projekty – úvodný koncert Slovenskej filharmónie, ktorá predvedie netradičné spojenie s hráčmi z Amadindy (7. 11.), a záverečné vystúpenie Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu, ktorý zahrá efektné dielo Japonca Isao Matsushitu s exotickým názvom Hi-Ten-Yu pre tradičné japonské bicie nástroje wadaiko a orchester (17. 11.). Vstupenky si možno zakúpiť v Hudobnom centre na Michalskej ulici a v sieti Ticketportal.