BRATISLAVA - Vďaka tolerancii a vzájomnej ohľaduplnosti je možné zdieľať cesty medzi motoristov, cyklistov a ďalších účastníkov cestnej premávky. S týmto posolstvom sa v úvode júla vydá pelotón cyklistov z geografického srdca Slovenska až do srdca Českej republiky. Počas štyroch etáp zdolajú v plnej premávke viac ako 550 kilometrov, otestujú dodržiavanie predpisov v praxi a budú šíriť povedomie o bezpečnej jazde.
- Charitatívny cyklistický maratón „Mission Ride“ je zameraný na propagáciu tolerancie a vzájomnej ohľaduplnosti medzi všetkými účastníkmi cestnej premávky.
- Cyklisti prejdú 550 kilometrov po slovenských a českých cestách a porovnajú dopravné predpisy a správanie sa vodičov v oboch krajinách.
- Aktuálny prieskum ukazuje slabú znalosť zmien v cestnom zákone, ktoré na Slovensku platia už viac ako dva roky.
- Po skončení druhej etapy sa bude konať diskusia o bezpečnosti na cestách za účasti J. Sagana a ďalších osobností.
Od srdca k srdcu pre dobrú vec
"Mission Ride" je nesúťažné etapové podujatie, ktorého cieľom je prostredníctvom kampane #ShareTheRoad a propagačnej jazdy šíriť myšlienku spoločného využívania cesty a jednotných pravidiel pre všetkých účastníkov cestnej premávky.
Cyklistickí nadšenci prejdú na slovenských a českých cestách v plnej premávke stovky kilometrov. Vyrazia z geografického srdca Slovenska v Ľubietovej do srdca Českej republiky v Číhošti. Budú tak schopní porovnať rozdiely v zákonom stanovených predpisoch či správanie sa účastníkov cestnej premávky v oboch krajinách. Projekt nesie aj charitatívnu myšlienku, výťažok je každoročne určený na pomoc a podporu deťom s fyzickým či duševným hendikepom.
Mnohí Slováci predpisy nepoznajú
Potrebu osvety dokazujú aj najnovšie dáta z prieskumu spoločnosti Continental, ktorý je generálnym partnerom podujatia. Výsledky ukazujú, že až 65 percent opýtaných Slovákov (aktívnych vodičov) stále nepozná zmenu v cestnom zákone, ktorá na Slovensku platí už od roku 2022. Iba tretina vodičov vie, že cyklisti majú povolené jazdiť v dvojrade, ak ide o skupinu šesť a viac cyklistov.
„Aj skúsenosti z minulých ročníkov ukazujú, že niektorí vodiči na túto situáciu reagujú podráždene. Pozitívom takejto jazdy je pritom nielen lepšia viditeľnosť, ale aj skrátenie vzdialenosti – a teda aj času – predbiehania,“ vysvetľuje organizátor podujatia Mission Ride Adrián Gazdík.
Lepšie to však je so znalosťou predpísaného bočného odstupu pri predbiehaní cyklistov pri rýchlosti viac ako 50 kilometrov za hodinu. Tá je od roku 2022 stanovená na jeden a pol metra, čo správne označilo 70 percent respondentov. Na porovnanie, v Českej republike pozná rovnaký predpis 80 percent vodičov.
Počet smrteľných nehôd klesol, obavy pretrvávajú
Z prieskumu vyplýva, že „spolužitie“ vodičov a cyklistov na slovenských cestách považuje v súčasnosti sa bezproblémové iba päť percent opýtaných. Viac ako polovica (54 %) vníma „spolužitie“ s menšími problémami, 32 percent s väčšími problémami a deväť percent opýtaných označilo vzťah cyklistov a vodičov na slovenských cestách za kritický.
„Zákon je dôležitý nástroj, ktorý nastavuje pravidlá. Infraštruktúra u nás nie je na takej úrovni ako v niektorých iných krajinách, preto nie je vždy možné dodržať napríklad predpísaný odstup pri predbiehaní. Zdieľať cesty nie je len o 1,5-metrovej vzdialenosti. Je to hlavne o empatii, zodpovednosti a rešpekte nielen voči sebe, ale aj voči ostatným účastníkom cestnej dopravy. Každý sa chce totiž dostať do svojho cieľa,“ hovorí Adrián Gazdík.
Policajné štatistiky uvádzajú, že v roku 2023 sa stalo 14 dopravných nehôd, pri ktorých prišli o život cyklisti. Je to o osem smrteľných nehôd menej než v predchádzajúcom roku.
Šesťdesiattri percent cyklistov má pritom obavy vyraziť na cestnú komunikáciu mimo cyklociest. Šesťdesiat percent opýtaných si myslí, že situácia na cestách je horšia ako v minulosti a na cestách sa cítia menej bezpečne ako pred desiatimi rokmi. Dáta pritom ukazujú, že hoci je doprava hustejšia ako v minulosti, nehôd s fatálnymi následkami je menej. V roku 2013, ktorý pritom vybočoval z priemeru nižším počtom nehôd, prišlo o život šestnásť cyklistov. V roku 2000 ich bolo až 81.3
Bezpečnosť môžu zvýšiť aj cyklisti, či už správnym spôsobom jazdy alebo ochrannými a reflexnými prvkami. Až 94 percent opýtaných v prieskume uviedlo, že sa „často“ alebo „občas“ stretávajú s cyklistami, ktorí nie sú jasne označení reflexnými prvkami alebo osvetlením počas šera alebo tmy.
Za väčšiu bezpečnosť aj so Saganom
V rámci šírenia myšlienky #ShareTheRoad oslovili organizátori a Continental viacero osobností, ktorých pozval do diskusie na tému bezpečnosti a tolerancie na cestách. Tá sa uskutoční 2. júla v Zlíne. Ešte predtým budú mať účastníci „československej“ etapy z Púchova do Otrokovíc možnosť porovnať situáciu na cestách v oboch krajinách. Diskutovať spolu s odborníkmi budú aj osobnosti slovenskej a českej cyklistiky Juraj Sagan a Jozef Regec. Celá diskusia bude streamovaná na facebookovej stránke podujatia.
„Naším cieľom je dlhodobo zvyšovať bezpečnosť na cestách. Aj preto sa už piaty rok zapájame do kampane #ShareTheRoad,“ uviedol Roman Moško, komunikačný manažér spoločnosti Continental Barum, s. r. o.
„Toto podujatie potvrdzuje, že cesty môžu byť bezpečné pre všetkých, keď pristupujeme s rešpektom a ohľaduplnosťou. Sme hrdí, že sa aj tento rok môžeme zapojiť nielen ako generálny partner podujatia, ale niektorí kolegovia z tímu Continental aj priamo ako účastníci pelotónu,“ dodal.
Viac informácií nájdete na webe www.missionride.eu.