PARÍŽ - Myslíte si, že ste ušetrili, keď ste nakúpili vianočné darčeky na internete. Lenže v mnohých prípadoch je to len zbožné prianie než realita a váš bankový účet rovnako klesol pod kritickú hranicu, píše francúzsky denník Le Figaro.
Pár dní pred sviatkami surfujete na všetkých možných stránkach na internete, aby ste našli potrebnú značkovú šatku, kvetináč s neobvyklým dizajnom, kuchynského robota novej generácie či iné darčeky, ktoré položíte pod vianočný stromček. Požadované čiastky bez mihnutia oka zaplatíte. No potom sa pozrite na platobnú kartu. Z diaľky je to len kus farebného plastu, zatiaľ čo bankovka upútava pohľad automaticky. "Nákup na internete odhmotňuje fyzické gesto, kedy vyťahujeme bankovky a drobné z peňaženky a prehliadame si účet," vysvetľuje profesor psychiatrie a adiktológie na Univerzite Paríž VII Michel Lejoyeux s tým, že pri platení na internete sú peniaze virtuálne, teda menej konkrétne.
Naviac prostredie predaja je tiež úplne nehmotné. Nejazdíte nikam autom, nepreberáte sa regálmi v obchode, nečakáte v rade na skúšanie oblečenia a potom znova pri pokladni, no predovšetkým nemusíte vyťahovať z peňaženky jednu bankovu za druhou. "Na internete je všetko jednoduchšie. Cieľom je podporiť impulzívne nakupovanie, aby ste si kúpili aj veci, ktoré ste pôvodne vôbec nechceli," hovorí Lejoyeux.
Obchody na internete nikdy nezatvárajú, sú vám k dispozícii v ktorúkoľvek hodinu. A vďaka personalizácii nákupu vám predstavujú predmety, ktoré by sa vám mohli páčiť. Ak nie sme bdelí, môžeme ľahko stratiť kontrolu nad svojím správaním, a teda i nad svojimi nákupmi. A tam, kde sme si mysleli, že sme dobre nakúpili, ustupujeme lákadlu ponuky, reklamám a zľavám a marketingová pasca sa okolo nás zviera. Webové stránky sa zameriavajú práve na sporovlivé osoby a vytvárajú dojem, že je potrebné tovar kúpiť okamžite a využiť výhodnú príležitosť, ktorá sa inak už nenaskytne. Súčasťou stratégie je, že dokonca aj platenie je veľmi ľahké. Je možné zaplatiť priamo z účtu alebo pri prevzatí tovaru.
Nákupy na internete nie sú nikdy emotívne neutrálne. A čas vianočných sviatkov, ktorá je navyše tento rok spojená so svetovou pandémiou, vzbudzuje viac pocitov a u niekoho odhaľuje aj nedostatok sebaúcty. Frustrácia z toho, že sme odrezaní od svojich blízkych, vedie k tomu, že sú pre nás nákupy akousi kompenzáciou. Žijeme v ilúzii, že vyvážime cit nákladmi na nákup darčeka a kladieme si tak otázku "za koľko ma miluješ?"