BRATISLAVA - Ešte v roku 2012 sa takmer 700-tisíc užívateľov Facebooku stalo skúmanými objektmi sociálneho výskumu. Psychologický experiment vyvolal vlnu pohoršenia nielen u aktívnych užívateľov, ale aj vo vedeckých kruhoch. Užívatelia sa cítia manipulovaní, dokonca bez ich vedomia. Viacerí nabádajú svojich priateľov, aby svoje kontá na najväčšej sociálnej sieti zrušili.
Hlavnými problémami sú podľa výskumníka Sebastiana Deterdinga etika a právo. Štúdia totiž nebola schválená univerzitnou etickou radou, tá vedela len o analýze nazbieraných dát. Zber informácií povolil Facebook, jeho zamestnanec je hlavným autorom tejto štúdie.
Facebook sa pred obvineniami bráni argumentom, že so všeobecnými obchodnými podmienkami všetci súhlasili. Profesor práv z univerzity v Marylande James Grimmerlmann si je takmer istý, že súd by v tomto prípade odkliknutie viacstranových podmienok za dostatočný súhlas nepovažoval.
Väčšina užívateľov akýchkoľvek internetových stránok si nerobí ilúzie o tom, že Facebook je priekopníkom masového sociálneho a psychologického experimentu. Podľa niektorých odhadov podobné výskumy robí asi 15 % najvýznamnejších stránok (vrátane Google). Len výsledky nepublikujú vo vedeckých časopisoch.
To, že Facebook využíva dáta napríklad k cielenejšiemu ponúkaniu reklamy, je známe už dávno. Z tohto dôvodu má svoj vlastný panel 12 vedcov, ktorí sa "skrývajú" pod názvom Data Science Team. Majú prístup ku všetkému, čo miliarda užívateľov urobí na sociálnej sieti.
Teraz vyvstáva otázka, či výsledky výskumu stáli Facebooku za to, aby si pohneval časť užívateľov. Z nazbieraných dát vedia už napríklad vypočítať index šťastia obyvateľov či ich migráciu. Dokonca majú prehľad aj o tom, čo ľudia počúvajú predtým, než začnú s niekým chodiť.
Minulý rok sa Facebook rozhodol pre hĺbkovú analýzu. Odvtedy sa zameriava na nevyslovené emócie užívateľov, snaží sa predpovedať, čo si budú priať. Chcú im totiž ponúknuť „vylepšený“ obsah Facebooku, tak povediac „šitý na mieru“.
Predstavte si, že po ceste z práce si chcete v autobuse pozrieť vaše notifikácie. „Vieme, že máme iba päť minút na to, aby sme vás potešili,“ odhaľuje technologický šéf Facebooku Mike Schroepfer. Facebook sa jednoducho snaží, aby sa ku konkrétnemu užívateľovi dostalo presne to, čo sa mu bude páčiť.
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%