BERLÍN - Takmer všetky nemecké politické strany zastúpené v Spolkovom sneme (Bundestag) sa v nedeľu pripojili k dohode o férovej volebnej kampani, v ktorej sa zaviazali, že sa zdržia osobných útokov, postavia sa proti extrémistickým vyjadreniam a nebudú úmyselne šíriť nepravdivé tvrdenia. Informovala o tom agentúra DPA.
K dohode sa pripojili sociálni demokrati (SPD), konzervatívne strany CDU a CSU, Zelení, liberáli (FDP) a strana Ľavica. Odmietli tak urobiť iba krajne pravicová Alternatíva pre Nemecko (AfD) a Aliancia Sahry Wagenknechtovej (BSW) zaraďovaná k ľavici.
archívne video
BSW podľa svojho generálneho tajomníka Christiana Leyeho odmietla podpísať dohodu preto, že ju považuje za nečestnú a samoľúbu. Tvrdí, že zástupcovia zainteresovaných strán opakovane šírili nepravdivé tvrdenia o BSW, napríklad že je „kúpená Moskvou“. Leye tým narážal postoj BSW, ktorá odmieta ďalšie dodávky zbraní Ukrajine brániacej sa voči agresii ruskej armády.
Aby sa občania mohli rozhodnúť, musí podľa signatárov dohody existovať volebná kampaň, ktorá aj napriek rôznym názorom „zostane verná základným princípom slušnosti“. Zároveň upozornili na pokusy „zámerne a nelegitímne poškodiť integritu verejnej diskusie vo volebnej kampani zvnútra aj zvonka“.
Strany odmietajú spoluprácu s AfD
Šestica strán je proti všetkým formám extrémizmu, antisemitizmu, rasizmu a antidemokratických hnutí. Odmieta spoluprácu s AfD a so stranami, ktoré nerešpektujú pravidlá demokracie. Strany chcú viesť slušnú predvolebnú kampaň aj na internete a sociálnych sieťach. Obsah generovaný umelou inteligenciou musí byť jasne označený.
Takzvané deepfake technológie, ktoré dokážu vytvárať zdanlivo reálny obsah (fotografie, videá alebo zvukové záznamy), sa nebudú používať na „vkladanie vyhlásení do úst politických konkurentov, ktoré v skutočnosti neurobili“. Neprípustné je aj používanie falošných identít, napríklad pri falošných účtoch.
Pri oslovovaní voličov sa strany chcú vyhnúť takzvanému mikrocieleniu, teda marketingovému nástroju umožňujúcemu prispôsobiť komunikáciu na mieru adresátovi, a obmedziť sa na používanie sociodemografických charakteristík vyššej úrovne na oslovenie špecifických cieľových skupín voličov.