BRATISLAVA – Za zlé vysvedčenie by rodičia nemali dieťa trestať. Podľa psychológa sa tým aj tak nič nevyrieši. Navyše, zlé známky na vysvedčení nemusia byť len výsledkom snahy dieťaťa, ale aj odrazom toho, ako sa o jeho školský prospech zaujímali v predchádzajúcom období rodičia.
"V prvom rade je dôležité, aby sa dieťa nestrachovalo prísť domov so zlým vysvedčením, lebo sa bojí reakcie rodičov," uviedla psychologička Denisa Maderová. Dieťa musí mať podľa nej pocit, že aj keď rodičov nepoteší, budú mu ochotní dať "druhú šancu". "Rodič preto môže pri pohľade na zlé vysvedčenie prejaviť sklamanie alebo aj hnev, no zároveň by mal vyjadriť aj podporu a ochotu pomôcť dieťaťu si školský prospech zlepšiť," zdôraznila Maderová. "Môžu mu napríklad navrhnúť, že sa budú učiť spolu, alebo mu zabezpečia doučovanie," dodala.
Podľa psychologičky by sa rodičia mali v takýchto chvíľach aj zamyslieť nad tým, či svojmu dieťaťu v priebehu školského roka venovali dosť času. "Či s ním preberali to, ako sa mu v škole darí, ktoré predmety nemá rád alebo mu robia problém," uviedla Maderová. Dôležité je podľa nej aj to, aby rodičia akceptovali reálne možnosti a schopnosti svojho dieťaťa. "Prijať fakt, že všetci nemôžu byť čistí jednotkári a že sú predmety, v ktorých ich dieťa nebude vynikať," vysvetlila.
Na druhej strane by však rodičia podľa psychologičky nemali situáciu zľahčovať vyhláseniami o tom, že známky nie sú dôležité, prípadne, že aj oni sami nosili domov zlé vysvedčenie. "Inak si to môže školák vysvetliť tak, že sa vlastne nič nedeje, a že sa ani v budúcnosti nemusí usilovať mať dobré výsledky," upozornila Maderová. Nenamieta však, ak sa rodič usiluje uvoľniť napätie vtedy, keď samo dieťa nesie veľmi ťažko svoj neúspech. "Vtedy mu môže pomôcť, keď sa rodič prizná, že ani on nedosiahol vždy najlepšie výsledky a že rozumie tomu, ako sa v tejto chvíli cíti," konštatovala Maderová. "Dôležité je ale to, aby mu rodič aj v tomto prípade vyjadril podporu," uzavrela psychologička.