NEW YORK - Svetové rafinérie sú bezmocné, pretože dopyt po nafte je vyšší, ako dokážu vyrobiť. Ropa je hnacím strojom svetovej ekonomiky, ktorá poháňa priemysel aj dopravu. V súčasnej chvíli to ale vyzerá tak, že svetová ekonomika začne stagnovať.
archívne video
Svetové rafinérie nie sú schopné vyprodukovať dostatok nafty. V takomto prípade prichádza nepopulárna inflácia, ktorá bude s narastajúcou krízou čoraz vyššia. Nie nadarmo sa zvykne rope hovoriť aj "hnací stroj svetovej ekonomiky".
Svetové ceny
V prípade ropy je nutné, aby producenti pred samotným dodaním spotrebiteľovi uzamkli cenu. Pomáhajú im k tomu tzv. "futures", čo sú zmluvy o transakciách, ktoré sa odohrajú v budúcnosti. V súčasnej dobe futures na ropu raketovo rastú. Ako uvádza Bloomberg, v piatok 15. septembra boli v Londýne tesne pod 95 dolármi za barel. V USA deň predtým vyskočili ceny za ropu nad 140 USD za barel, čo zatiaľ predstavuje jesenné maximum. V Európe to tiež nevyzerá ružovo. Európsky ekvivalent od leta stúpol na cene o celých 60 percent.
Spôsobil to OPEC+
Už tieto čísla sú nelichotivé, no podľa expertov môže byť ešte horšie. Rusko a Saudská Arábia ako líderské krajiny v zoskupení OPEC+ (najväčší svetoví producenti ropy) už skôr zastavili kohútiky pričom oznámili, že toto obmedzenie bude pokračovať minimálne do konca tohto roka. V zime dopyt po palive stúpa, preto sa dá očakávať, že stúpne aj na cene.
"Hrozí nám, že v zimných mesiacoch budeme svedkami pokračujúceho napätia na trhu, najmä v prípade rafinovaných produktov," povedal Toril Bosoni, vedúci divízie trhu s ropou z Medzinárodnej agentúry pre energiu. Rafinérie sa ale podľa neho snažia držať krok. Nie je však jasné, dokedy tento stav vydrží. To všetko sa deje na vrchole energetickej krízy, keď pandémia obmedzila dopyt a zatvorila menej efektívne závody. Teraz sa spotreba vracia, ale mnohé rafinérie sú nenávratne preč. Podľa Calluma Brucea, analytika Goldman Sachs Group Inc, bol na nich tiež vyvíjaný tlak, aby vyrábali iné produkty, ako napríklad letecký benzín.
Rusko a Čína
Rusko je napriek západným sankciám stále hlavným svetovým dodávateľom. Naznačilo však, že na svetové trhy plánuje obmedziť svoje dodávky. Čína nedávno vydala novú kvótu na vývoz paliva, ale obchodníci a analytici v Ázii uviedli, že plánovaný objem dodávok nebude stačiť na odstránenie napätia na svetových trhoch. Počas tohto roka sa čínske zásielky zastavili takmer na najnižšej sezónnej hodnote za obdobie piatich rokov.
Západný svet
Ropné zásobníky v USA v Singapure sa v súčasnej dobe nachádzajú pod normálnou úrovňou. Zásoby ropy v krajinách Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) sú najnižšie za posledných päť rokov. Negatívne sa to prejavilo najmä v ekonomike. Prudký nárast futures v USA bol čiastočne spôsobený výrobou nákladných automobilov, ktoré sú náročné na palivo.
"Nafta je palivom aj pre obrovské kamióny, ktoré prepravujú produkty z továrne na trh, takže keď ceny stúpnu, vyššie prepravné náklady sa prenesú na podniky a spotrebiteľov," povedal Clay Seigle, riaditeľ globálneho ropného servisu Rapidan Energy Group. V USA však naďalej rastie nádej, že národná ekonomika sa so situáciou dokáže vyrovnať a vyhne sa recesii. Na druhej strane ale nárast cien benzínu alebo nafty, by mohol tento progres podkopať. "Rastúce ceny nafty môžu tiež prinútiť rafinérie, aby uprednostňovali priemyselné palivá na úkor výroby benzínu," doplnil Seigle.
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%