SOLLIHUL – Po uvalení sankcií na Rusko od západných krajín, bola Európa presvedčená, že po ekonomickej stránke to Kremeľ dlho nevydrží. To by však museli najprv platiť pravidlá, ktoré sa nedajú obísť. Doslova to platí v prípade automobilky Land Rover, ktorá síce sankcie dodržiava, ale aj napriek tomu dodáva svoje vozidlá na ruský trh.
archívne video
Zamestnanec spoločnosti Jaguar Land Rover (JLR) v Solihull, neuvádza svoje meno, sa pre Wirtualna Polska vyjadril, že automobilka naďalej vyrába vozidlá pre bohatých Rusov. "Autá, ktoré tam montujeme majú označenie, že putujú na ruský trh," povedal s tým, že najprv sledoval počas prestávky v práci len správy v médiách. "Minister Wallace (obrana) hovoril o raketách a vojenskom vybavení, ktoré bolo darované na Ukrajinu. Po prestávke som sa vrátil do montážnej haly. Vedľa luxusného auta Land Rover svietila ikonka, že je určený pre ruský trh," objasnil poľský zamestnanec.
Ako pokračoval, pobúrilo ho to. "Ako je toto vôbec možné? Pomáhame Ukrajine bojovať proti Rusom a zároveň nepriateľovi predávame luxusné autá? Začal som rozmýšľať, či nejde o človeka blízkeho Putinovi. Bohužiaľ nemám oprávnenie zisťovať údaje o zákazníkovi," dodal. Od začiatku tohto roka vyrába koncern JLR v pravidelných intervaloch desiatky vozidiel typu Range Rover a najmä veľmi žiadaný model L460. Jeho cena sa pohybuje od 150 do 250 tisíc libier (174 až 290 tisíc eur).
Špeciálna objednávka
Keď karoséria dorazí do montážnej haly, priradí sa k nej zoznam zariadení, ktoré sa majú namontovať. Dokumentácia obsahuje kód, dátum objednávky, VIN číslo a informácie o účele auta "Toto neboli sú autá, ktoré si v showroome kúpi bežný zákazník. Vyrábajú sa striktne podľa žiadostí od kupujúceho. Keď sa takéto auto zmontuje, okamžite putuje na adresu zákazníka," vysvetľuje pracovník továrne. Toto konkrétne vozidlo malo podľa neho najvýkonnejší motor, plnú výbavu, vyhrievané a masážne sedadlá a dokonca špeciálne osvetlenie interiéru.
Reakcia automobilky
Prvého marca 2022, teda v prvých dňoch po ruskej invázii na Ukrajinu, oznámil koncern Jaguar Land Rover pozastavenie predaja áut na ruskom trhu. Mnoho výrobcov deklarovalo podobné kroky. Rozhodnutie britskej značky (majiteľ je indická korporácia TATA) privítali aj vládni predstavitelia. Denník The Guardian si ale všimol, že "vo vtedajšom vyhlásení spoločnosti sa výslovne nespomínala ruská invázia na Ukrajinu. Predaj bol zastavený z dôvodu 'obchodných výziev' súvisiacich so 'súčasným stavom globálneho trhu'".
Spoločnosť reagovala, že dodržiava sankcie uvalené na Rusko a prispôsobila k tomu aj vlastné smernice o zatváraní showroomov. "Predaj a niektoré služby Jaguar Land Rover boli na ruskom trhu zastavené a už mnoho mesiacov sú v súlade s globálnymi sankciami. Nastolili ste však konkrétnu otázku, ktorou sa budeme zaoberať," odpovedala Louise Evansová Bettsová, hovorkyňa Jaguar Land Rover na otázku, či spoločnosť naďalej prijíma zákazky z Ruska. Nezmienila sa ani o prípadnej možnej chybe. Označenie pre ruský trh ešte nemusí znamenať, že tam vozidlá aj skutočne skončia, prípadne sú dodávané Rusom do iných častí sveta.
Nie je možné ho nájsť
Ani číslo VIN, jedinečné pre každé vozidlo, nemusí ešte nič znamenať. Podľa dopravnej polície nebolo v Rusku takéto vozidlo registrované, lenže kľudne sa môže premávať po Petrohrade alebo Moskve s evodenčnými značkami inej krajiny. Pre Rusa je cena za jedno vozidlo Range Rover L460 zhruba 30 miliónov rubľov. Je to ekvivalent asi 500 mesačných platov dobre zarábajúceho obyvateľa v najväčších mestách Ruskej federácie. Smrteľník si takéto auto určite nemôže dovoliť.