WASHINGTON - Americký prezident Donald Trump vyhlásil, že Spojené štáty uvalia na autá z Európskej únie dovozné clá vo výške 25 %. Jeho vyhlásenie prišlo len niekoľko hodín potom, ako denník The Wall Street Journal informoval, že podľa amerického ministra obchodu Wilbura Rossa správa o plánovaných dovozných clách na autá bude známa neskôr než v auguste, čo bol pôvodne plánovaný termín.
„Zavedieme 25 % clo na každé auto prichádzajúce do USA z Európskej únie,“ povedal Trump na stretnutí so svojimi priaznivcami v štáte Západná Virgínia. Informovala o tom stanica CNBC. Ross predtým pre The Wall Street Journal uviedol, že správa o plánovaných dovozných clách na autá nebude podľa všetkého zverejnená do konca augusta, pretože v súčasnosti ešte stále prebiehajú rokovania s Mexikom, Kanadou aj Európskou úniou.
MAKING AMERICA GREAT AGAIN! https://t.co/gZqP81bclE
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 22. srpna 2018
Trump v utorok na stretnutí so svojimi priaznivcami v Západnej Virgínii vysvetľoval, ako sa mu podarilo prinútiť Európsku úniu k rokovaniu o vzájomnom obchode a zopakoval svoje predošlé hrozby zavedenia ciel. Povedal, že predsedovi Európskej komisie Jeanovi-Claudovi Junckerovi pohrozil, že Spojené štáty sú pripravené uvaliť 25-percentnú clo na každé auto, ktoré bude do USA dovezené z EÚ. Napísal to server MarketWatch.
Clá stále nie sú isté
Zatiaľ stále nie je isté, kedy by clá mohli byť zavedené. Denník The Wall Street Journal (WSJ) krátko predtým napísal, že Trumpova vláda zrejme v najbližšej dobe clá na dovoz áut nezavedie, pretože štúdie a odporúčania ministerstva obchodu nie sú zatiaľ pripravené. Minister obchodu Wilbur Ross potom WSJ povedal, že práve pokračujúce rokovania s EÚ, ale aj s Mexikom a Kanadou, sú ďalším dôvodom meškania.
Trump zrejme odkazoval na summit s Junckerom, ktorý sa uskutočnil minulý mesiac. „Jean-Claud, je to všetko o autách. Zavedieme 25-percentnú clo na každé auto, ktoré dorazí do Spojených štátov z Európskej únie,“ povedal údajne Junckerovi.
Pre Slovensko sú autá najdôležitejším vývozným artiklom
Ross zároveň dodal, že skúmanie materiálov dodaných automobilkami, ktoré sa k plánovaným clám vyjadrujú, trvá o niečo dlhšie, než sa pôvodne očakávalo. MarketWatch upozorňuje, že Trump nesprávne uviedol, že Spojené štáty mali s EÚ obchodný schodok 151 miliárd USD. Vlaňajší schodok predstavoval v skutočnosti 101 miliárd USD. Tiež mylne vyhlásil, že zavedenie ciel by znamenalo prebytok 151 miliárd USD. To totiž nedáva zmysel, pretože obchod medzi USA a EÚ nezahŕňa iba autá. Navyše clá aktuálne neplatia krajiny, z ktorých autá pochádzajú, ale dovozcovia.
Aj prípadný efekt takýchto ciel nie je jasný. Spojené štáty totiž dovážajú relatívne málo áut vyrobených v Európe. Tá sa na celkovom predaji áut v USA podieľa len zhruba siedmimi percentami. Veľké európske automobilky, ako je Volkswagen, BMW, Daimler a Fiat Chrysler majú navyše veľké výrobné závody v USA. Niektoré štatistiky uvádzajú, že export automobilov dosiahol na Slovensku hodnotu viac než 11 mld. EUR a tvoril tak z celkového slovenského exportu až 17,2 %. Automobily sú tak jednoznačne naším najdôležitejším vývozným artiklom.
Maas vyzval Európu, aby posilnila svoju finančnú nezávislosť od USA
Nemecký minister zahraničných vecí Heiko Maas vyzval Európu, aby posilnila svoju finančnú nezávislosť od Spojených štátov a vytvorila nezávislé platobné kanály. Maas v článku pre denník Handelsblatt v stredu povedal, že v návrhu na budúce "vyvážené partnerstvo" s USA by Európa mala mať aj "vyvážený podiel zodpovednosti" a byť protiváhou, keď USA prekročia "červenú čiaru".
Maas uviedol, že USA a Európa sa začali vzďaľovať už pred nástupom Donalda Trumpa do funkcie. Kritizoval však aj nedávne rozhodnutia amerického prezidenta, ako napríklad stiahnutie USA z iránskej jadrovej dohody. Nemecko, Francúzsko a Británia, európski signatári dohody medzi Iránom a šiestimi svetovými mocnosťami z roku 2015, sľúbili, že ju udržia pri živote.
Nedovolíme, aby ste konali poza náš chrbát
„V tejto situácii je strategicky dôležité, aby sme jasne povedali Washingtonu: Chceme spolupracovať, ale nedovolíme vám, aby ste konali poza náš chrbát v náš neprospech,“ napísal Maas. „Preto bolo správne právne chrániť európske spoločnosti pred sankciami. Preto je nevyhnutné posilniť európsku autonómiu vytvorením platobných kanálov nezávislých od USA, vytvorením európskeho menového fondu a vytvorením nezávislého platobného systému SWIFT,“ doplnil.
Ďalšie podrobnosti šéf nemeckej diplomacie nezverejnil. SWIFT je systém, ktorý dohliada na medzinárodné bankové prevody. Okrem toho sa v Európskej únii (EÚ) už dlhšie hovorí o modernizácii záchranného fondu, ktorý vznikol počas dlhovej krízy v eurozóne, a jeho transformácii na plnohodnotný európsky menový fond. Maas tiež skonštatoval, že každý deň pokračovania dohody s Iránom je lepší ako riziko extrémne výbušnej krízy, ktorá by sa mohla vynoriť na Blízkom východe. A dodal, že Európa musí "odhaľovať falošné správy", ako napríklad - čo je dlhodobý argument Nemecka - že ak sa obchodná bilancia neobmedzí len na tovar, ale zahrnie aj služby, EÚ vykáže s USA obchodný deficit, nie prebytok.
Automobilky môžu zmierniť dopad ciel niekoľkými spôsobmi
Presťahovať závody alebo sa sústrediť na iné trhy. Automobilové spoločnosti na celom svete majú niekoľko možností, ako zmierniť dopad vyšších ciel na dovoz áut, o ktorých čoraz častejšie hovorí americký prezident Donald Trump. Clá chce zvýšiť z 2,5 na 10 percent, proti čomu sa automobilky ostro ohradzujú. Podľa spoločnosti Euler Hermes však ich zisky nemusia utrpieť tak veľmi, ako sa na prvý pohľad zdá. O zavedení určitých bariér na dovoz áut z Európskej únie do USA sa vie už rok. Automobilové spoločnosti, pre ktoré je typické dlhodobé plánovanie, sa na tento krok už sčasti mohli pripraviť.
Podľa Euler Hermes môžu vplyv prípadných vyšších ciel znížiť niekoľkými spôsobmi. Napríklad vybudovať výrobné závody priamo v USA a vyrábať tam automobily určené pre tento trh. „Dá sa očakávať, že domáci výrobcovia znížia objem vývozu určitých modelov do USA,“ hovorí Martin Bak, Risk Director spoločnosti Euler Hermes na Slovensku.
Sústrediť sa na iné trhy
Ďalšou možnosťou je, že sa automobilky začnú sústreďovať na iné trhy. Tak znížia závislosť na vývoze do USA, ale aj vykompenzujú prípadné straty spojené s colnou politikou USA. „Celkový dopad na ziskovosť európskych výrobcov preto nemusí byť zásadný. Pomôcť im môže aj to, že sa im zrejme znížia náklady na vstupné suroviny,“ hovorí Martin Bak. Naráža tým na to, že Trump opäť zaviedol 25-percentné clá na dovoz ocele a 10-percentné clá na dovoz hliníka do USA, čo môže tlačiť na ich nižšie ceny v Európe.
Spoločnosť Euler Hermes ďalej predpokladá, že zavedenie ciel by nijako nemalo ohroziť zamestnanosť v automobilovom priemysle. V roku 2018 sa totiž na všetkých významných trhoch, okrem USA a Veľkej Británie, očakáva rast trhu s autami. „Plánované prijímanie nových zamestnancov a existujúce flexibilné pracovné kontá naznačujú, že by sa prípadné zavedenie ciel nemalo nepriaznivo odraziť na zamestnanosti,“ uzatvára Martin Bak. Vlani Slovensko vyviezlo do USA autá za asi miliardu eur. Z troch automobiliek - Volkswagen, PSA a Kia - ich do tejto krajiny priamo vyváža len Volkswagen.