BRATISLAVA - Facebook nedávno prekonal zmeny. Medzi krajinami, na ktorých tieto zmeny testovali sa ocitlo aj Slovensko. Príspevky sa rozdelili do dvoch skupín. Pokiaľ sa chcete dozvedieť informácie zo stránok médií, firiem či iných klubov a spoločností, musíte sa dostať do tzv. Prieskumníka. Ak sa test osvedčí, tieto spoločnosti si budú musieť zrejme priplatiť.
Facebook minulý týždeň zaviedol na svojich stránkach zmeny. Príspevky sa rozdelili do dvoch skupín. Z hlavnej stránky tzv. Newsfeedu (časová os všetkých nových príspevkov) zmizli všetky príspevky od médií, firiem, spoločností a iných stránok a zaradili sa do osobitného priešinku s názvom Prieskumník.
Hrozí, že spoločnosti si budú musieť priplatiť
Pre firemné stránky a ostatné nesponzorované profily to bude znamenať to, že ich neplatený obsah sa nebude objavovať na hlavnej nástenke. Mnohým slovenským médiám a iným spoločnostiam sa tak na sociálnej sieti drasticky znížila aktivita. Vyzerá to tak, že ak sa budú chcieť dostať na hlavnú stránku, budú si musieť zaplatiť. Zatiaľ však má ísť iba o dočasnú testovaciu zmenu.
Revolúcia na Facebooku, Slovákom zmizli všetky dôležité správy: Za všetkým sú peniaze!
Tieto zmeny by mali fungovať ako dvojmesačný test, ktorý sa uskutočňuje v šiestich krajinách - Srí Lanka, Bolívia, Srbsko, Guatemala, Kambodža a Slovensko. Počet lajkov, komentárov či zdieľaní padol takmer okamžite na polovicu.
Facebook zatiaľ permanentné zmeny neplánuje
Podľa oficiálneho stanoviska vedúceho Newsfeedov informácie o tom, že tento test je budúcim produktom, ktorý plánujú zaviesť globálne vo všetkých krajinách, nie sú pravdivé. "V súčasnosti nemáme v pláne uplatniť tento test v ďalších krajinách," napísal Adam Mosseri v oficiálnom stanovisku Facebooku.
"Vždy sme počúvali našu komunitu v tom, ako by bolo možné News Feed vylepšiť. Ľudia chcú ľahšiu cestu, ako uvidieť príspevky rodiny a priateľov. Testujeme jeden priestor, ktorý by bol venovaný práve tejto skupine," uvádza sa v stanovisku s tým, že druhý separátny priestor obsahuje príspevky z ostatných stránok, ktoré používatelia na Facebooku sledujú.
Čo je lepšie?
Cieľom tohto testu má byť to, aby vedúci pracovníci zistili, či ľudia preferujú práve tento oddelený priestor pre jednotlivé verejné príspevky. "Od ľudí sa dozvieme o tejto skúsenosti viac. Zistíme, či táto myšlienka stojí za to, aby sme v nej pokračovali ďalej. V súčasnosti však nemáme v pláne rozšíriť test na ďalšie krajiny alebo spoplatniť ostatné stránky, aby sa umiestnili v News Feede alebo v Prieskumníku," uviedol Facebook.
Londýn sa obratil na Facebook: Žiadosť o sprístupnenie ruských reklám k brexitu
Vedenie Facebooku zatiaľ informoval, že test v týchto šiestich krajinách používa inú verziu Prieskumníka, než sa zjavila väčšine ľudí. "Mimo týchto krajín sa v Prieskumníku nachádzaju príspevky populárnych článkov, videí a fotiek, ktoré sú automaticky prispôsobené na mieru pre každého užívateľa na základe obshau, ktorý by ich mohol zaujímať," uviedlo ďalej vedenie.
"Kým Prieskumník zahŕňa obsah z relevantných stránok, príspevky zo stránok, ktoré ľudia sledujú, sa aj naďalej objavia na hlavnej stránke," dodalo vedenie s tým, že v testovacích krajinách chcú v najbližších mesiacoch zistiť, čo je najlepšie pre ľudía a vydavateľov. V najbližších dňoch teda uvidíme, čo ľudí na Facebooku zaujíma viac a čo chcú mať na svojich hlavných stránkach.