WOLFBURG – Audi údajne vyhlásilo, že emisný škandál vozidiel koncernu Volkswagen sa týka 2,1 milióna dieselových vozidiel značky, vrátane predajných hitov, ako sú sedan A4 alebo športovo úžitkové vozidlo Q5. Informovala o tom agentúra RTTNews.
Z týchto 2,1 milióna áut je 577.000 registrovaných v Nemecku, 847.000 inde v západnej Európe a 13.000 v Severnej Amerike. Česká značka Škoda údajne priznala, že 1,2 milióna jej vozidiel je vybavených softvérom vytvoreným na podvádzanie pri emisných testoch.
Hovorca spoločnosti Jozef Baláž uviedol, že firma plánuje zvolať dotknuté autá do servisov k technickej úprave. Škoda Auto je súčasťou nemeckého koncernu Volkswagen, ktorý minulý týždeň priznal, že softvér umožňujúci manipulovať s meraním emisií inštaloval v celom svete do zhruba 11 miliónov áut. Baláž uviedol, že v rámci Škody Auto ide o skôr vyrobené autá s motorom rady EA 189. Dotknuté vozidlá sú podľa neho bezpečné a schopné každodennej prevádzky. Automobilka však ich majiteľov zvolá do autorizovaných servisov, kde budú vykonané príslušné technické opatrenia, na ktorých firma teraz pracuje. Náklady na technické opatrenia prevezme koncern Volkswagen.
Baláž upozornil, že všetky súčasne vyrábané vozidlá Škoda s naftovým pohonom ponúkané v Európskej únii spĺňajú emisnú normu Euro 6 i všetky zákonné požiadavky a predpisy v oblasti životného prostredia.
Volkswagen minulý týždeň vymenoval s okamžitou platnosťou do čela koncernu šéfa Porsche Matthiasa Müllera. Jeho vymenovanie prišlo po odstúpení dovtedajšieho výkonného riaditeľa Martina Winterkorna.
Bývalý šéf VW Martin Winterkorn čelí obvineniam z podvodu
Nemecká prokuratúra začala v pondelok vyšetrovanie bývalého šéfa spoločnosti Volkswagen (VW) Martina Winterkorna v súvislosti s "údajnými podvodmi s predajom áut, ktoré mali zmanipulované údaje o emisiách“. Toto vyšetrovanie sa zakladá na obvineniach desiatich osôb. Informovala o tom agentúra Reuters.
Minulý týždeň skupina VW uviedla, že približne 11 mil. vozidiel na svete má nainštalovaný program falšujúci emisné testy. Koncernu, ktorý pochybenie priznal, hrozí v USA pokuta až 18 mld. USD. Vyšetrovanie kauzy sa medzitým rozšírilo na ďalšie krajiny a zaoberá sa ňou aj Európska komisia. V reakcii na škandál minulý týždeň Winterkorn odstúpil.
Nemecký automobilový priemysel zamestnáva viac ako 750 tis. ľudí a je pre Nemecko hlavným zdrojom exportných príjmov. "Automobilový priemysel je kľúčový pre nemeckú ekonomiku. Škandál môže mať veľký dopad na nemeckú ekonomiku,“ povedal tajomník nemeckého ministerstva financií Jens Spahn.
Škandál VW zasiahol aj Maďarsko, z problémových motorov tam vyrobili dva milióny
Zhruba dva milióny z približne 11 miliónov naftových motorov, ktorých sa týka emisný škandál Volkswagenu, vyrobili v závode Audi v Maďarsku. Uviedol to dnes pre televíznu stanicu TV2 maďarský minister hospodárstva Mihály Varga. Informovala o tom agentúra Reuters.
Varga dodal, že maďarská vláda rokuje s Audi, ako aj s konkurenčnou spoločnosťou Mercedes-Benz, ktorá má tiež v Maďarsku závod, s cieľom odhadnúť potenciálne dôsledky pre maďarskú ekonomiku. "Nepochybujem, že táto kauza bude mať určité dôsledky pre maďarský automobilový priemysel, dúfam ale, že budú menšieho rozsahu, než aký predpokladajú katastrofické scenáre," povedal minister.
Varga pôvodne uviedol, že ak by kvôli škandálu Volkswagenu došlo k poklesu predaja áut v Európe, rast maďarskej ekonomiky by mohol byť o 0,3 až 0,6 % slabší. Čo sa týka možného zákazu niektorých vozidiel s naftovým motorom VW po vzore Švajčiarska Varga uviedol, že Maďarsko "zatiaľ" takýto krok neplánuje.
Závod Audi v Győri je kľúčovým dodávateľom komponentov pre koncern Volkswagen. Minulý rok sa v závode vyrobilo vyše 1,97 milióna motorov a 135.232 áut. Okrem toho v meste Kecskemét je závod firmy Mercedes-Benz. Ročná výrobná kapacita závodu dosahuje 150.000 vozidiel. Firma Daimler, pod ktorú Mercedes-Benz patrí, manipuláciu s emisnými testami odmietla.
Divízia komerčných vozidiel VW potvrdila problematický softvér v 1,8 mil. áut
Emisný škandál Volkswagenu, ktorý vypukol pred necelými dvomi týždňami, sa postupne rozrastá. Problematický softvér vo svojich autách dnes potvrdila aj divízia komerčných vozidiel nemeckej automobilky. Informovala o tom agentúra AP. Volkswagen už krátko po vypuknutí škandálu v USA 18. septembra priznal, že softvér, ktorý umožňuje manipuláciu s emisnými testami, sa týka zhruba 11 miliónov vozidiel po celom svete. Na problém ako prvá poukázala americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA), keď spomínaného 18. septembra oznámila, že VW inštaloval do vyše 480.000 áut v USA softvér, ktorý pri testoch umelo znižoval produkciu škodlivých emisií.
Neskôr vyšetrovanie spustili aj ďalšie krajiny. Nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt uviedol, že v Nemecku jazdí približne 2,8 milióna takýchto áut a postupne začali prichádzať ďalšie údaje. Audi oznámila, že problematický softvér sa týka asi 2,1 milióna jej áut a v prípade rovnomennej značky VW ide zhruba o päť miliónov áut. Motory s problematickým softvérom má aj približne 1,2 milióna škodoviek.
Najnovšie Günther Scherelis, hovorca divízie komerčných vozidiel VW, ktorá zahrňuje dodávky a pickupy, potvrdil informáciu denníka Hannoversche Allgemeine Zeitung, že kauza sa týka aj 1,8 milióna jej vozidiel. Ďalšie podrobnosti Scherelis nezverejnil.