VARŠAVA - Včera si Poľsko pripomenula piate výročie tragickej havárie lietadla, pri ktorej v apríli 2010 zahynul vtedajší poľský prezident Lech Kaczyňski a ďalších 95 osôb na palube poľského prezidentského špeciálu. Pri tejto príležitosti zverejnila poľská vojenská prokuratúra prepis rozhovorov v pilotnej kabíne vládneho lietadla Tupolev Tu-154.
Prepis posledných 40 minút letu má desiatky strán, spolu s analýzami a posudky znalcov obsahuje zverejnený súbor bezmála 200 strán. Z dokumentov vyplýva, že v pilotnej kabíne okrem kapitána a druhého pilota boli aj ďalšie osoby, vrátane veliteľa poľského letectva generála Andrzeja Blasika. Prokuratúra vysvetlila zverejnenie dokumentov tým, že chce ukončiť „špekulácie a výmysly“ po úniku časti dokumentov do médií z počiatku týždňa.
Podľa oficiálnej verzie vyšetrovania mohli za zrútenie lietadla piloti, ktorí sa rozhodli pristáť pri Smolensku napriek hustej hmle. Poľskí vyšetrovatelia však tvrdia, že čiastočne sú za tragédiu zodpovední aj ruskí dispečeri, ktorí vraj poskytli pilotom chybné inštrukcie.
Poľské lietadlo Tu-154M Lux havarovalo 10. apríla 2010 v nepriaznivom počasí počas pristávacieho manévru v blízkosti leteckej základne v Smolenskej oblasti na západe Ruska. Nehodu, ktorej príčiny vyšetrovali osobitne ruské i poľské orgány, neprežil nikto z 96 ľudí na palube. V troskách havarovaného stroja zahynuli vtedajší poľský prezident Lech Kaczyňski s manželkou, ako aj ďalší poprední predstavitelia štátu a významná časť poľskej generality. Všetci smerovali na spomienkovú slávnosť na mieste niekdajšej masakry poľských dôstojníkov a inteligencie v Katyni.
PREPIS ZÁZNAMU
Výňatky zo záznamu, vrátane komunikácie počas poslednej minúty letu (kapitán lietadla je označený písmenom K, druhý pilot 2P, veliteľ letectva V, navigátor N, riaditeľ protokolu R; ďalšie osoby, ktorých identifikácia je nejasná, sú označené ako DO; časové údaje sa vzťahujú k času na palube lietadla).
08:14:27 ruský dispečer v rádiu anglicky oznamuje zlú viditeľnosť a hmlu na letisku: Smolensk eee visibility fourzero-zero meters.fog.
08:14:27 N: K*rva!
08:14:28 2P: Čoo? (Zaskočenie, údiv, reakcia na informácie o hmle - pozn. poľského znalca)
08:14:59 V: Naše meteo je naozaj sk*rvené.
08:15:32 Ťukanie na dvere
08:15:32 DO: Čo je?
08:15:33 DO: Pivo, ty nepiješ?
...
08:26:15 K: Pán riaditeľ, máme teraz hmlu.
08:26:19 K: Pri momentálnych podmienkach nedokážeme pristáť.
08:26:24 K: Skúsime sa priblížiť, urobíme jedno priblíženie na pristátie, ale pravdepodobne z toho nič nebude.
08:26:29 K: Čiže, prosím, porozmýšľať nad rozhodnutím, čo budeme robiť.
08:26:33 R: Budeme to skúšať, až sa to podarí.
08:26:35 K: Nemáme toľko paliva, aby na to stačilo.
08:26:41 R: Tak to máme problém!
08:26:42 K: Môžeme tu ostať pol hodiny a potom odletieť na náhradné letisko.
08:26:45 DO: Je náhradné letisko?
08:26:47 K: Minsk alebo Vitebsk.
...
08:27:33 DO: vypadnú odtiaľ, kamoš.
08:27:35 DO: Áno.
08:27:36 K: Choďte, sakra!
...
08:30:30 R: Prezident ešte nerozhodol, čo urobíme.
...
08:30:42 2P: Sú tu mraky.
...
08:30:48 K: A hmla.
...
08:32:15 DO: Prečo cestujúci nesedia na svojich miestach? (Tretia osoba reaguje na prítomnosť ďalších ľudí v pilotnej kabíne - pozn. poľského znalca)
...
08:40:06 V kabíne znie výstraha pred priblížením k zemi: TERRAIN AHEAD!
08:40:08 2P: Hovoríš zbohom!
08:40:09 K: Nieee, niekto si to zodpovie!
08:40:11 V: U-va-žuj!
...
08:40:12 Ruský hlas v rádiu upozorňuje na zostupný kurz.
08:40:13 Je sedem metrov (lietadlo klesá sedem metrov za sekundu).
...
08:40:20 DO: Nemusíme presne.
08:40:21 V: Vojdeš sa, len do toho!
08:40:31 V rádiu znie ruský pokyn: Zapnite svetlá.
08:40:31 TERRAIN AHEAD!
08:40:33 N: 200
08:40:36 N: 150
08:40:38 TERRAIN AHEAD!
08:40:38 To sa nepodarí (slová sú prehlušené výstrahou TERRAIN AHEAD!).
08:40:40 TERRAIN AHEAD!
08:40:41 V: 100 metrov.
08:40:41 Zaznieva automatická výzva na stúpanie: PULL UP!
08:40:41 N: 100.
08:40:42 PULL UP!
08:40:43 PULL UP!
08:40:44 PULL UP!
08:40:45 TERRAIN AHEAD!
08:40:47 DO: Blázni!
08:40:48 2P: Klesajte pomalšie.
08:40:49 N: 90.
08:40:49 N: 80.
08:40:49 2P: Odchádzame (intonácia skôr ako otázka).
08:40:50 PULL UP!
08:40:51 N: 60.
08:40:51 DO: Dobre.
08:40:51 N: 50.
08:40:51 V rádiu rusky: Horizont 101.
08:40:52 PULL UP!
08:40:54 V rádiu rusky: Kontrola výšky horizontu!
08:40:54 Zvuk pripomína ľahký náraz o trup
08:40:54 N: 20 !!!
08:40:55 PULL UP!
08:40:55 Zvonenie rádiomajáku
08:40:56 PULL UP!
08:40:57 Tri ľahké údery o konštrukciu lietadla za sebou
08:40:58 Zvuk pripomínajúci silnú ranu
08:40:58 PULL UP!
08:40:58 Zvuky pripomínajúce zmršťovanie konštrukcie
08:40:59 PULL UP!
08:40:59 Zvuk pripomínajúci zrážku vo veľkej rýchlosti
08:40:59 V: K*rvafix!
08:40:59 PULL UP!
08:41:00 PU ...
08:41:00 Hlasné zvuky ničenia konštrukcie letúna
08:41:01 Ruský hlas v rádiu: Odleťte na druhý okruh!
08:41:02 Stlmený krik
08:41:02 Ó, Bože!
08:41:03 K*rva!
08:41:03 Silná rana