BERLÍN – Nemecko je aj deň po katastrofe airbusu spoločnosti Germanwings, ktorý sa zrútil so 144 cestujúcimi a šiestimi členmi posádky v alpskej oblasti na juhu Francúzska, a to počas letu z Barcelony do Düsseldorfu, v šokovom stave. Na celom území spolkovej republiky sú vlajky spustené na pol žrde.
Médiá, ktoré od utorka výrazne zmenili program a prinášajú mimoriadne spravodajské relácie prakticky v priebehu celého dňa, neposkytli napriek úsiliu zatiaľ verejnosti to hlavné - odpoveď na otázku, prečo zahynulo zrejme 150 ľudí, prečo došlo k osemminútovému klesaniu stroja z cestovnej výšky, ktoré ešte zrejme odštartovala posádka, avšak následne ho už asi nemala pod kontrolou, a prečo sa stroj po dopade relatívne vysokou rýchlosťou vlastne rozbil na malé čiastočky, nehovoriac o telách pasažierov.
Príčiny tragédie nie sú zatiaľ záhadou iba pre laickú verejnosť, ale aj pre vedenie koncernu Lufthansa, ktorého dcérskou spoločnosťou je Germanwings, ako aj pre početných expertov v oblasti civilného letectva, vrátane skúsených pilotov. Najčastejšie sa v tejto súvislosti spomína prudký pokles tlaku v kabíne stroja, ktorý mohlo spôsobiť napríklad rozbitie niektorého z okien stroja. V takom prípade totiž majú piloti iba desiatky sekúnd na nasadenie si masiek, ktoré by im predĺžili schopnosť udržať si kontrolu nad strojom, inak upadajú podobne ako cestujúci do bezvedomia.
Ak sa však piloti naozaj na základe zatiaľ nešpecifikovaných problémov rozhodli pre kontrolovaný pokles stroja a následne už neboli schopní prevziať jeho riadenie od autopilota ani kontaktovať niektoré z letísk v okolí francúzskeho pobrežia Stredozemného mora, kde už začalo klesanie airbusu, potom zrejme na palube nastal neočakávaný vývoj, ktorý už nedokázali zvládnuť.
Či k tomu skutočne došlo, to ani na základe doterajších poznatkov expertov skúmajúcich záznamník komunikácie v kokpite z prvej čiernej skrinky stroja nikto nepotvrdil ani nevyvrátil.
Kým nemecké, ale aj americké bezpečnostné kruhy nepovažujú teroristický útok za reálnu hypotézu príčiny katastrofy, francúzsky premiér Manuel Valls, ale aj šéf francúzskeho úradu pre vyšetrovanie leteckých nehôd tvrdia, že žiadnu možnosť nemožno zatiaľ vylúčiť.
Šéf Lufthansy Carsten Spohr, ktorý sa už v utorok vyjadril, že verí v relatívne rýchle objasnenie príčin nešťastia, ktoré si osobne nedokáže vysvetliť, dnes vylúčil, že by havária mohla súvisieť s pondelkovou opravou technického problému na stroji na letisku v Düsseldorfe, pretože išlo o drobnosť z hľadiska letovej bezpečnosti.
Francúzski záchranári vyzdvihli prvé pozostatky z nehody lietadla
Francúzski záchranári začali dnes popoludní vyzdvihovať s pomocou vrtuľníkov prvé pozostatky zo 150 obetí, ktoré zahynuli pri utorňajšej havárii nemeckého lietadla v Alpách na juhozápade Francúzska. Oznámilo to francúzske žandárstvo operujúce v oblasti. Ide o komplikovanú operáciu, pretože pri náraze stroja do hôr bolo veľa tiel roztrhaných na kusy. Zábery z miesta nešťastia ukazujú, že aj trosky lietadla sa budú zbierať po malých kúskoch.
V mieste operuje 300 policajtov, 380 hasičov a 15 vrtuľníkov. Priamo medzi troskami sa na príkrom svahu pohybovalo tiež sedem francúzskych vyšetrovateľov, ku ktorým sa pripojili traja nemeckí experti.
Vyšetrovanie príčin havárie airbusu môže trvať týždne až mesiace
Žiadnu hypotézu v súvislosti s príčinami havárie nemeckého airbusu vo francúzskych Alpách ani naďalej nemožno vylúčiť. Vyhlásil to dnes na tlačovej konferencii v Paríži riaditeľ francúzskeho úradu pre vyšetrovanie leteckých nešťastí (BEA) Rémi Jouty. V podobnom duchu sa už v priebehu uplynulého dňa vyjadril aj francúzsky premiér Manuel Valls. Podľa Joutyho slov nedošlo na palube stroja k explózii, lietadlo bolo celé až do dopadu v alpskej oblasti. Súčasne však dodal, že je priskoro robiť akékoľvek závery.
Vyhodnocovanie obsahu prvej z čiernych skriniek havarovaného stroja je od rána v plnom prúde, povedal Jouty. Riaditeľ BEA však neodpovedal na otázky o podrobnostiach, týkajúce sa priebehu komunikácie oboch pilotov airbusu, napríklad použitia jazyka (angličtiny alebo nemčiny), ba nepotvrdil ani, že audiozáznam zachytáva skutočne rozhovor oboch mužov v kokpite. Posledný kontakt posádky s riadiacou vežou mal podľa neho rutinný charakter.
Jouty zdôraznil, že v priebehu niekoľkých dní by experti mali mať k dispozícii prvé prepisy komunikácie, ktoré sa však následne budú opakovane kontrolovať, prípadne doplňovať, aby pozornosti vyšetrovateľov neušiel žiadny detail. Vyplýva to z informácií, ktoré priniesli tlačová agentúra DPA a internetové vydanie magazínu Focus. Pri objasňovaní príčin nehody sa však experti nebudú venovať len skúmaniu čiernych skriniek, ale aj ďalším aspektom, ktoré mohli mať vplyv na haváriu, vyplynulo zo slov riaditeľa BEA.
Vyhodnocovanie môže trvať týždne, ak nie dokonca mesiace, konštatoval Jouty a naznačil náročnosť ťažko, pre expertov prakticky len zo vzduchu dostupnej lokality, v ktorej je tiež potrebné zaistiť stopy. Príčiny oneskorenia odletu z Barcelony, odkiaľ airbus štartoval podľa nemeckých zdrojov o 26 minút neskôr, ako mal na základe harmonogramu, Jouty podľa vlastných slov nepozná.
Obete havárie nemeckého airbusu pochádzali z 18 krajín
Utorkovú haváriu nemeckého airbusu vo francúzskych Alpách zrejme neprežil nikto zo 144 cestujúcich a šiestich členov posádky. O štátnej príslušnosti obetí ešte stále nie sú úplne konečné, precízne a hlavne identické údaje, avšak táto "skladačka" už nadobúda konkrétnejšiu podobu. Germanwings, dcérska spoločnosť Lufthansy, potvrdila, že medzi obeťami je 72 nemeckých občanov a 35 občanov Španielska.
Vláda v Madride má však informáciu o 51 španielskych občanoch, ktorí našli smrť na juhu Francúzska. Medzi obeťami sú aj občania 16 ďalších krajín, avšak číselné údaje o nich sa v niektorých prípadoch takisto rozchádzajú. Navyše je pravdepodobné, že niektorí z nich mali dvojaké občianstvo. Obete pochádzali aj z Austrálie (2), Argentíny (3 podľa tamojšej vlády, 2 podľa Germanwings), z Belgicka (1 podľa Germanwings), Dánska (1), Holandska (1), Iránu (2), Izraela (1), Japonska (2 podľa tamojšej vlády a 1 podľa Germanwings), Kazachstanu (3), Kolumbie (2 podľa tamojšej vlády a 1 podľa Germanwings), Maroka (podľa francúzskeho premiéra Manuela Vallsa), Mexika (2 podľa tamojšej vlády a 1 podľa Germanwings), Turecka (1 podľa tamojšej vlády), USA (3 podľa tamojšej vlády, 2 podľa Germanwings), Veľkej Británie (3 podľa tamojšej vlády a 1 podľa Germanwings) a Venezuely (2 podľa Germanwings).
V súvislosti s haváriou airbusu konajú už prokuratúry v Nemecku i Francúzsku
Prokuratúry v juhofrancúzskom Marseille a západonemeckom Düsseldorfe začali vyšetrovať haváriu Airbusu A320 nemeckej spoločnosti Germanwings, ktorá si v utorok 24. marca vyžiadala na juhu Francúzska zrejme životy všetkých 150 ľudí na palube - 144 cestujúcich a šiestich členov posádky.
Kým prokuratúra v Marseille vyšetruje prípad pre podozrenie z trestného činu zabitia z nedbanlivosti, prokuratúra v Düsseldorfe sa mieni koncentrovať na objasnenie príčin úmrtia a identifikáciu obetí. V danom čase sa podľa slov prokurátora Christopha Kumpu nemecké orgány prokuratúry obrátia na francúzsku stranu s prosbou o právnu pomoc a svoje kroky mienia koordinovať s francúzskymi kolegami.
Nemecký Spolkový kriminálny úrad (BKA) vyslal medzičasom do Francúzska predvoj identifikačnej komisie, informuje internetové vydanie týždenníka Der Spiegel. Medzinárodne uznávaní experti sú často nasadzovaní pri nešťastiach v zahraničí s cieľom identifikovať obete. Prvý vyslaný tím by mal teraz s francúzskymi úradmi dohodnúť mieru účasti nemeckej identifikačnej komisie na kriminálno-technickom vyšetrovaní.