ZÁHREB - Chorvátsku diaľnicu A1 otvorili len pred desiatimi rokmi, ale už na nej zahynuli desiatky ľudí. Úsek je dlhý viac ako päťsto kilometrov a spája Záhreb a dalmatínsku metropolu Split, s odbočkami do hlavných jadranských letovísk. Jeho zatiaľ poslednými obeťami sa stalo niekoľko pasažierov českého autobusu smerujúceho na Makarskú riviéru.
Diaľnica síce patrí medzi najmodernejšie v Európe, ale v mnohých ohľadoch je aj nebezpečná. Doteraz na nej prišlo o život 150 ľudí a vyše 1400 utrpelo zranenia. Týka sa to najmä úseku medzi mestami Karlovac a Zadar vrátane miesta, kde sa stala sobotňajšia tragická nehoda českého autobus.
Vozovku na zhruba polkilometrovom úseku okolo miesta nehody počas uplynulých rokov niekoľkokrát opravovali. Cestári museli dokonca kvôli nestabilnému a nekvalitnému podložiu úplne vymeniť povrch. Nerovnosti sú vraj vidieť aj voľným okom a nepozorného vodiča môžu ľahko vyviesť z jazdného pruhu. Problémom sú aj relatívne úzke krajnice.
Ďalším rizikovým úsekom je časť Sveti Rok - Maslenica, kde sa nachádza aj tunel Ledenik. Ide o prechod cez pohorie Velebit, okolo ktorého nezriedka fúka extrémny silný vietor nazývaný bóra.
Druhým faktorom, ktorý mohol prispieť k početným tragédiám na A1, sú podľa servera jednoduché zvodidlá deliace obidva jazdné smery. Vďaka opakovaným výhradám chorvátskych dopravných odborníkov ich ale nahradili pevnejšími.
Mimoriadne nebezpečenstvo, najmä pre väčšie vozidlá ako sú práve autobusy, predstavujú prudké poryvy vetra. Tie sú niekedy tak silné, zmetú autá z vozovky.
Diaľnica skrýva aj ďalšie záľudnosti v podobe 800-metrového výškového rozdielu, prudkých klesaní a početných zákrut. V niektorých miestach, najmä pri miernom daždi, ktorý zvlhčí prach z okolitých vápencových kopcov, sa povrch vozovky správa ako zľadovatený.
Najtragickejšie nehody na diaľnici A1:
13.3.2005 - štyria ľudia zahynuli v tuneli Bristovač na úseku diaľnice A1 Sveti Rok - Maslenica po tom, ako vodič Golfu stratil kontrolu nad vozidlom, prešiel do protismeru a narazil do kovového zábradlia.
28.7.2006 - do osobného auta smerujúceho na Záhreb narazilo v tuneli Ledenik zozadu ďalšie vozidlo. Zahynuli štyri osoby (dve ženy a dve deti), sedem osôb sa zranilo.
30.8.2008 - neďaleko mesta Šibenik v časti Vrpolje sa zrazili dve autá, keď jeden z vodičov stratil kontrolu nad svojím vozidlom, prerazil ochranný plot a narazil do ďalšieho auta idúceho opačným smerom. Nehoda si vyžiadala tri životy vrátane jedného Brita.
7.9.2008 - slovenský autobus prevážajúci približne päť desiatok prevažne starších turistov na diaľnici medzi mestami Gospič a Lovinac prerazil zvodidlá a narazil do mostného piliera. Havária si vyžiadala šestnásť obetí a vyše tridsať zranených. Ide o najväčšiu tragédiu od otvorenia úseku medzi Záhrebom a Splitom.
23.6.2012 - V skorých ranných hodinách havaroval pri tuneli Krpanji český autobus. Vodič zrejme dostal mikrospánok a narazil do stĺpa. Zahynulo osem ľudí vrátane šesťročného dieťaťa. Niekoľko cestujúcich utrpelo vážne zranenia.
V súvislosti s danou témou sme oslovili aj odborníka, predsedu Klubu motoristických novinárov Vladimíra Dimova. Chceli sme vedieť, čo by odporučil vodičom, ktorí sa chystajú ísť na dovolenku, a to nielen do Chorvátska. Predovšetkým je dôležité, aby si každých niekoľko hodín robili prestávku a odpočinuli si.
"Z dovolenky by sme nemali robiť maratón. Najvhodnejšie by bolo odísť z domu aj o deň skôr a zastaviť sa na noc v niektorom z miest, ktorým prechádzajú," uviedol.
Vodič by mal byť podľa neho pred dlhou cestou vo fyzickej aj psychickej pohode. Taktiež odporúča zaobstarať si pred cestou turistickú mapu oblasti, do ktorej sa chystá, so zreteľom na diaľnice a iné miestne komunikácie.